Utazások 1996-2023, Emlékek újra-szerkesztve

Tegnap belebotlottam egy régi videómba, ami 1996-2002 közötti időszakból tartalmazott részleteket, egy kirándulásból, ez elindított bennem egy késztetést arra, hogy visszaemlékezzek erre az időszakra.

Utolsó módosítás: 2024.02.14. 07:00
Mivel az érdeklődés akkora mint amekkora (13), úgy döntöttem nem folytatom a sorozatot.

Elég rég volt ez az időszak ahhoz, hogy az idő múlásával elhalványuljon, viszont talán még nem késő, hogy felfrissítsem az emlékeket. Segítségemre lesznek azon a videók, melyeket akkor még (1996) digitális eszközök nélkül rögzítettem, bár minőségük nem a ma már megszokott és elvárt 4K/8K (stb.), de számomra hatalmas élmény volt amikor ezek készültek. A videó rögzítő eszközöm, ha még jól emlékszem, talán egy Sony S8 szalagos videomagnó volt, aminek a felvételeit, akkor képcsöves TV-n tudtam visszanézni, átkonvertálva VHS videómagnóra AV kábellel, ebből adódik a videók minősége. Viszont a mai videószerkesztő eszközöm lehetővé teszi, hogy a régi felvételeket kicsit feljavítva, ma már digitalizálva tudjam újra szerkeszteni, kiegészítve néhány jobb minőségű (akkor még kezdetleges) képpel is.

Csupán jelzem, azóta is számtalanszor kirándultunk az alább ismertetésre kerülő helyekre, csupán 1 napos utazásokkal is, hiszen a távolság lehetővé teszi 1 napos (reggel oda, este haza) utazásokkal is elérhetők, sőt, összefűzve akár több hely is felfűzhető egyetlen utazásra!

Egy kis kitérő. 1992-ben kilépve az államigazgatás-ból, egyéni vállalkozóvá váltam. Akkor úgy gondoltam, hogy mint programozó meg fogok tudni megélni a piacon, hát nem így történt. Rossz időben, rossz piacot választottam. Programot készítettem (hoztam létre a semmiből), amelyik a lakóközösségek részére (Lakásszövetkezetek, Társasházak) részére biztosított adatfeldolgozást, nyilvántartást. A hiba csupán abban volt, hogy akkor 1992-ben a lakóközösségek nem voltak még készen a számítástechnika alkalmazására, így nem voltak fogadóképesek, így hát, ebből a szoftver írásból és adatfeldolgozásból nem tudtam meggazdagodni (persze utána sem!). 1996-ban jött egy kedvező változás, az államigazgatásból szintén távozott és a vállalkozási szférában elhelyezkedő volt informatikus munkatársam keresett meg és ajánlott egy jól fizető álláslehetőséget a Drescher Magyarországi kft-nél, ezt akkor elfogadtam és reményeim (terv) szerint idén fog véget érni. Akkor programozás volt a feladat, az akkortájt indulóban lévő DM (Direct Mailing, üzleti levelezés) gyártáshoz, azaz a megrendelők (Cégek, bankok, Telekommunikáció, Közművel, stb.) által átadott adatsorokból megszemélyesített nyomtatványok (üzleti levelek, számlák, felszólító levelek, bankszámla kivonatok, stb.) nyomtatását, borítékolását és postai kiküldésre való átadását jelentette. Maga a Drescher akkor német-magyar tulajdonú vállalkozás volt, leporelló gyártás, nyomdai szolgáltatás volt a fő területe, akkortájt indult a DM üzletága, amely az akkori APEH (Adó, Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, vagy valami ilyesmi volt a neve) részére pályázaton nyerte az ADÓ-Kártya készítését. Szóval az akkor indulóban lévő DM üzletág, országosan is újdonság volt, így folyamatosan bővült a megrendelői kör és rengeteg informatikai (szolgáltatás, programozás) feladat zúdult a kiszolgáló személyzetre. A lényeg, hogy lett állandó munkám (mint vállalkozó) és akkora bevételem, amiből a családomat el tudtam tartani és kinyílt az országhatár a külföldi utazások előtt is.

Ha többre vagy kíváncsi és olvasnál még, akkor, ide kattintva megteheted:

1996-2002 között volt egy állandó helyünk, ahová kiutaztunk, ez Payerbach-ban (Gloggnitz közelében)  volt a Tirolerhof Panszióban**, ahol elfogadható áron tudunk megszállni és innen kalandozva kirándulhattunk szana-szét, a távolságok akkor nem voltak akadályok, lefelé egészen Graz-ig. Nos ezt az időszakot fogom most újra feldolgozni videókban, élmények felidézésével. Akkor egy LADA 2101-es autóval utazgattunk, amik akkor tájt 20 év körüli volt, karosszéria és motor felújításokon túl, míg egy alkalommal a motor feladta, ja meg a karosszéria is, egy kerékszere során, nem lehetett felemelni az emelővel, mert a küszöböket elcsámcsogta a rozsda, a motorban pedig orrán-száján dőlt az olaj. Úgy 2002 körül vásároltam meg az első új Suzuki GLX Sedan-omat, ma pedig már a sokadik Suzukiként (idén lesz 17 éves már) a legkedvesebb SX4-emet. Kilométerben a LADA-ba 0,5 mill, a Suzukikba pedig 1,5 millió kilométer körüli megtett úttal sok felé eljutottunk Európában (Ausztria, Svájc, Liechtenstein, Németország, Csehszlovákia (Cseh és Szlovákia), Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia.

Most ez a beszámoló visszaemlékezés csupán Ausztria kezdetek részét fogja összefoglalni.

Tehát a Szálláshelyünk Payerbach  szélén lévő Kreuzberg hegygerincen lévő Tirolerhof Pansio** volt. 

Itt ismerkedtünk a külföld-el, leginkább Ausztriával, akkortájt (1996) egy LADA 21001 autóval jártuk a "világot", de mivel akkor már 20 év körüli volt, ettől messzebbre még nem merészkedtünk, a német nyelvtudásunk is nagyon- nagyon kezdetleges volt, na jó ma sem beszélünk folyékonyan németül (angolul sem), de ma már a Google fordító APP a telefonon nagy segítség, amellett, hogy tudunk köszönni, és kérni, ismerjük a számokat, stb.

1996-ban még Shilling volt a fizetőeszköz, a panzióban talán 15-20 Shilling volt egy személy/éjszaka reggelivel. A Tirolerhof egy családi vállalkozásban üzemelt, a férj volt a szolgáltató, a pincér, a feleség volt a konyha. Kedves, vendégszerető család volt, arra már nem emlékszem volt-e gyerekük. Mivel olcsó volt (osztrák szállás viszonylatban), így sokan igénybe vették a szálláshelyet, sőt, voltak idős vendégek, akik állandóan ott laktak.

Tirolerhof Pansio**

A szálláshelyet kiinduló bázisként vettük igénybe, innen kiindulva ismerkedtünk Ausztria szépségeivel, látnivalóival. Reggeli után elindultunk és estére értünk vissza a szálláshelyre, félpanziós ellátást vettünk mindig igénybe. Rengeteg helyet innen ismertünk meg, a teljesség igénye nélkül:

  • Rax hegység,
  • Schnebberg hegység,
  • Payerbach,
  • Semmering,
  • Hohe Wand,
  • Puchberg,
  • Wiener Neustadt,
  • Gloggnitz,
  • Mariazell,
  • Graz,
  • Klagenfurt,
  • Szent Jacob,
  • Szent Corona, és sok minden más ....

Egy kirándulás alkalmával Graz-ba vezetett az utunk, és amikor odaértünk az eső elkezdett ömleni, bemenekültünk egy Gasthof-ba, és ott ettük eddig a legfinomabb Wiener Schnitzer-t krumplisalátával. A tányér kétszer akkorra volt, mint egy szokásos lapostányér, szinte egy tál volt, és a bécsi-szelet így is lelógott a tányérról.

1.rész, Gloggnitz - Priglitz - Puchberg, Kezdetek (1996-2002)
Drón-videó, nosztalgia utazásunk 2023.12.26. - Klamm környezete
Drón-videó, nosztalgia utazásunk 2023.12.26. - Kreuzberg (Tirolerhof környezete)
Drón-videó, nosztalgia utazásunk 2023.12.26. - Payerbach (Semmeringen vasút völgy-hídja

A következő videóban azt mutatom meg, hogy Ausztriában sem minden működik zökkenő mentesen. Gloggnitz közelében van Kranichberg Várkastély, amely 1996-ban még működő Hotel-nek volt otthona, 2010 körül tulajdonost váltottak az új tulajdonos felújítását tervezte, aztán amikor 2015-ben amikor arra jártunk már be volt zárva, megtaláltam az új tulajdonosát, akitől azt az információt kaptam, hogy megváltoztak a körülmények, és nem lesz felújítva a volt Hotel és valóban később is utaztunk a várkastély-on (udvarán) keresztül, és állapot egyre romosabbá vált.

2.rész Kranichberg várkastély, (2010-2015)

A következő hely amit bemutatok: GLOGGNITZ, forrás: wikipedia

Gloggnitz a Bécsi-medence délnyugati részén, Alsó-Ausztriában található. Alsó-Ausztria legmagasabb hegyei veszik körül, a Rax (2007 m / 6585 láb) és a Schneeberg (2076 m / 6811 láb). A város jelentős közlekedési csomópont is: Gloggnitz a fő Südbahn (a Bécs és Trieszt közötti fontos vasúti útvonal ) és az S6-os autópálya mellett található.

A gloggnitzi prépostság egy egykori középkori (gótikus) katolikus kolostor és egy később szekularizált (barokk) épületegyüttes, beleértve a régi gloggnitzi katolikus plébániatemplomot.
A bajor formbachi kolostor szerzetesei remetelakot építettek a Schwarza folyó közelében. Ez a gloggnitzi prépostság felállításához vezetett.

Szent Othmár kápolna. Ez Gloggnitz egyik legrégebbi épülete. Az építkezés becsült időpontja i.sz. 1001 és 1102 között van. Ez a dátum különböző történelmi értékelésektől függ. A város központjában (Hauptplatz) található.

Gloggnitz és környéke gazdasági és társadalmi életét több mint 900 éven keresztül (a 19. századig) nagymértékben befolyásolták és irányították az uradalom kolostorurak. A város kedvező helyzete az Alsó-Ausztriából Olaszországba vezető stratégiai főútvonalon a gyarmatosítást ösztönözte, és a kis falu, Gloggnitz növekedett.
A 15. században a szerzetesek és a helyi lakosok aktív földművesek, kézművesek és borászok voltak. A későbbi klímaváltozás kedvezõtlenné, következésképpen veszteségessé tették a borkészítés feltételeit.

1660-ban I. Lipót császár Gloggnitzbe látogatott. Amikor a francia hódító Napóleon Bonaparte 1809-ben délre utazott a Semmering-hágón át, egy rövid éjszakát Gloggnitzban is töltött. 1841. augusztus 17-én I. Ferdinánd császár megnyitotta az új Semmering-hágót. Híres személyek további látogatásai Gloggnitzban: I. Ferenc József császár (1850 és 1854), Rudolf koronaherceg és felesége, Gisela hercegnő (1862).

A Semmeringi Vasút építése további fejlődésre ösztönzött. 1842. május 5-én megérkezett Gloggnitzba az első vonat a "Südbahn"-on. A vasút a korai éveiben megnyitotta a hegyi tájat a bécsiek előtt. Turisták ezrei keresték fel Gloggnitzt, és túráztak Bécs úgynevezett "Otthon-hegységein", a Rax-hegyen és a Schneeberg-hegyen. 1854-ben létesült a Semmering feletti vasúti átjáró.

Gloggnitz 1926. május 5-én kapta meg a városi rangot. 1927. január 2-án Dr. Michael Hainisch szövetségi elnök, Dr. Ignaz Seipel szövetségi kancellár és Dr. Karl Renner akkori volt államkancellár nagyszámú közönség előtt mondtak beszédet.

Az önkormányzati épületek mellett a város történelmi emlékeit is folyamatosan ápolják, restaurálják. Új városháza épült, amelyet 2003 szeptemberében nyitottak meg. 1992-ben Gloggnitz volt Alsó-Ausztria legnagyobb kiállításának, az "Alsó-Ausztriai Landesausstellungnak" a helyszíne. A kiállítás forrást biztosított az egykori kolostor teljes helyreállításához. Ma a Gloggnitz Prépostságot "esküvői kastélyként" és különféle kiállítások helyszíneként használják.
3.rész, Gloggnitz (2010-2023)

Következő helyszín mi is legyen? Talán a Hohe Wand!

Igen a Hohe Wand, közel van Payerbach-hoz, és Puchberg-hez is, azóta is többször meglátogattuk már, csodás környezet, csodás kilátással.
4.rész, Hohe Wand (2010 - 2015)
A következő útvonal amit bemutatok, az autós utazási útvonal ismét, Gloggnitz-ból elindulva, Prigglitz - Sixstenstein - Puchberg. A különlegessége, hogy  nagyon mellékútvonalak, sőt van benne egy olyan szakasz is, amely csupán 1 nyomsávos, ha egy biciklis szembe jön, akkor ki kell térni és el kell engedni.
5.rész, Gloggnitz-ból elindulva, Prigglitz - Sixstenstein - Puchberg

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok