Megváltozott a Nyugat? Avagy történelmi fejlődés? (1)

ÖSSZEFOGLALÓ

Mivel 1944-ben születtem, így az 1944-2022 időszakról próbálom meg történelmi képet alkotva bemutatni a kort melyben születtem és még élek ma. Bár vissza kell nyúlnom 1919-ig, hiszen Nagyszülőim abban a korban éltek, így válik teljessé a változások bemutatása értékelése.

A további írásom olvasását csak azoknak ajánlom, akik érdeklődnek a történelmi múlt iránt és nem teljesen mosott agyúak, sőt vannak saját tapasztalatuk is, így össze is tudják vetni a saját tapasztalataikkal, életükkel.
Ha pedig fiatalabbak (pld. a rendszerváltás után születtek), akkor lehet, hogy újdonságokat olvashatnak, esetleg egészen mást, mint amit idáig tudtak/gondoltak a múltról!

A folytatásokat felbontom néhány korszakra (részre):
  • 1944 (1918) - 1958 Tavasza, Folytatás 2.rész - Régmúlt
  • 1958-1962  Folytatás 3.rész - Technikumi évek
  • 1962-1965 Munkába állás Csepel Vas- és Fémművek, Központi Tervező Iroda
  • 1965- ..... ismeretlenség homályába fulladt, amíg félelem van az országban, addig biztosan nem lest folyatatásom!

MAGYARORSZÁG

Mai Magyarország ! (csak erről szól az elmélkedésem)
Ugye a fejlődést mutatja, hogy ma már nem megyék vannak, hanem Vármegyék ....


Ugye már nem igaz a térkép, már elavult, hiszen Csongrád megye neve Csongrád-Csanád megyére változott, és ma már nem megyéink vannak, hanem VÁRMEGYE-ink, hiszen tele vagyunk védendő várakkal, amiknek az élén a Főispán uralkodik, na jó egy ici-picit eltúloztam, de a fejlődésben bizony haladunk visszafelé a múlt irányába!

forráswikipedia.hu (utolsó módosítás dátuma: 2022. augusztus 28.)
Magyarország egy állam Közép-Európában, a Kárpát-medence közepén, amely 1989 óta parlamentáris köztársaság.[16] Északról Szlovákia, északkeletről Ukrajna, keletről és délkeletről Románia, délről Szerbia és Horvátország, délnyugatról Szlovénia, nyugatról pedig Ausztria határolja. Népessége a 21. században 10 millió alá csökkent. Hivatalos nyelve a magyar, ami a legnagyobb az uráli nyelvcsaládba tartozó nyelvek közül.[17] Fővárosa és legnépesebb városa Budapest.

Jelenlegi határai nagyjából egyeznek az 1920-ban, az első világháborút lezáró trianoni békeszerződésben kijelölt határokkal. Ennek következményeként az ország elvesztette területének 71, lakosságának 58 százalékát.[18][19][20] A két világháború között számos kormány megalakult, többek között kommunista kormány is, melynek bukása és felszámolása után megalakult két politikai vezetőség, melyek mindkét irányba más-más érdekeket szolgáltak ki. Magyarország a Horthy-rendszerben a revízió reményében, a Szálasi-kormány alatt a német érdekeket kiszolgálva lépett be − ill. maradt hadviselő − a második világháborúban, de a kisebb-nagyobb sikeres harcok és a súlyos veszteségek ellenére sem ért el tartós áttörést, az 1947-es párizsi békeszerződés pedig kialakította a mai országhatárokat. A világháborút követően a Szovjetunió megszállási övezetébe került az ország. A rendszerváltásig kétszer került Magyarország a világpolitika középpontjába: először az 1956-os forradalom kapcsán, másodszor az 1989-es páneurópai piknik okán.[21][22].

FővárosaBudapest
é. sz. 47°k. h. 19°
Legnagyobb városBudapest
Államformaköztársaság[1]
Vezetők
Köztársasági elnökNovák Katalin
Az Országgyűlés elnökeKövér László
MiniszterelnökOrbán Viktor
TörvényhozásOrszággyűlés
Hivatalos nyelvmagyar
ÁllamalapításMagyar Fejedelemség:
895 körül[2]
Magyar Királyság:
1001január 1.[3]

EU-csatlakozás2004május 1.


A polgárai számára általános társadalom- és nyugdíjbiztosítási rendszert tart fenn, részben ingyenes egészségügyi ellátással (járulékfizetési kötelezettség mellett), valamint térítésmentes alap-, illetve középfokú oktatást. A felsőoktatás tandíjas, viszont ösztöndíjjal térítésmentesen is igénybe vehető. Magyarország nemzetközi rangsorokban elfoglalt pozíciói kifejezetten kedvezőnek mondhatóak: az életminőség-index alapján a világ 38. legjobb életminőségű országa,[23] 20. helyen áll a Jó Ország Index rangsorban (mely az adott országon belüli állapotokat nem veszi figyelembe),[24] 26. helyen áll az egyenlőtlenségekkel korrigált emberi fejlettség rangsorában,[25] 30. a Társadalmi Fejlettségi Index alapján,[26] 2018-ban a világ 33. leginnovatívabb országa a Globális Innovációs Index felmérése szerint,[27] és a Global Peace Index 2017-es jelentése alapján a világ 15. legbiztonságosabb országa.[28] Magyarország 2020-ban közepesen korrupt ország világviszonylatban, míg az Európai Unióban Romániával és Bulgáriával a három legkorruptabb egyike.[29][30] A Transparency International 180 országot rangsoroló korrupciós indexében 2019-ben a 70. helyre került.[31] Az adatok alapján a 2010-es évek folyamán a magyarországi korrupció erősödött.[32][33] Sajtószabadság tekintetében a 2010-es évek folyamán folyamatosan csúszott le a nemzetközi ranglistán, a Riporterek Határok Nélkül szervezet 2020-as jelentésében a világ országai közül a 89. helyezett volt.[34]
2010 óta a demokrácia szintjén jelentős hanyatlás következett be.[35][36][37][38] 2020-ban olyan országokkal kapott hasonló besorolást, mint Brazília, Indonézia vagy Európában Albánia.[39] A 2020-as brüsszeli jogállamisági jelentés egy sor problémát tárt fel.[40]


Az ország többek között az Európai Unió, a NATO, az OECD, a Világbank és az ENSZ tagja is, része a schengeni övezetnek, valamint egyik alapítója az úgynevezett Visegrádi Együttműködés szervezetnek. Az ország népszerű turisztikai célpont Európában, 2015-ben 16,3 millió külföldi turista utazott ide.[41] Az ország ad otthont a világ egyik legnagyobb termálvízkészletének, a világ egyik legnagyobb termáltavának,[42] Közép-Európa legnagyobb tavának[43] és Közép-Európa legnagyobb füves síkságának.[44]

Magyarország államformái

Történelemcikkek.hu forrás szerint:

  • Fejedelemség: 895 – 1000
  • Királyság (patrimoniális monarchia): 1000 – 1438
  • Rendi monarchia: 1438 – 1848
  • Alkotmányos monarchia: 1848 – 1918
  • Első magyar köztársaság (népköztársaság): 1918 – 1919
  • Proletárdiktatúra (tanácsköztársaság): 1919
  • Király nélküli királyság: 1920 - 1946
  • Második magyar köztársaság: 1946 – 1949
  • Kommunista diktatúra (népköztársaság): 1949 – 1989
  • Harmadik magyar köztársaság: 1989 –
Én egy ici-picit átírom:
  • Fejedelemség: 895 – 1000
  • Királyság (patrimoniális monarchia): 1000 – 1438
  • Rendi monarchia: 1438 – 1848
  • Alkotmányos monarchia: 1848 – 1918 (Osztrák-Magyar császárság/királyság)
  • Első magyar köztársaság (népköztársaság): 1918 – 1919
  • Proletárdiktatúra (tanácsköztársaság): 1919
  • Király nélküli királyság: 1920 - 1946, Horthy Miklós kormányzósága, Szálasi Ferenc nyilasuralma.
  • Második magyar köztársaság: 1946 – 1949
  • Népköztársaság: 1949 – 1989, "Kommunista" diktatúra, ez így egy hatalmas baromság, hiszen Magyarországon soha sem volt kommunizmus, csupán szocializmus, de annak is csak a kezdetleges korszaka, aztán 1968-tól gazdasági reformok után, a tervgazdálkodást kezdte felváltani a piacgazdaság, de még mindig a szocializmus keretei között. 1957-től "Kádár korszak" nevezzük így egyben!
  • Harmadik magyar köztársaság: 1989 – 2010
  • 2010 - Fidesz uralom, sokadik 2/3-os többséget szerezve, köztársasági formát, demokratikus intézményrendszert folyamatosan felszámoló, egypártrendszer, a NER lovagok számára, mindenki más nem lényeges!
Az államok nevének történeti, jogi, nyelvi és társadalomlélektani, meg-, el- vagy átnevezésének pedig jövőt formáló, s ebben az értelemben politikai jelentősége van. Ez utóbbi jele, hogy az ún. rendszerváltozások idején az államok (egyik) neve szinte mindig megváltozik.


Politikai rendszerek és államformák

Történelem könyv 8.osztály

Diktatúrák

A diktatúra olyan parancsuralmi, erőszakra támaszkodó kormányzati rendszert jelent, amelyben egy ember (a diktátor – például Führer, pártfőtitkár, nemzetvezető stb.), vagy kisebb csoport korlátlan hatalommal rendelkezik.
  1. Általában egy uralkodó pártra támaszkodik, amelynek jelöltjei vetélytárs nélkül indulhatnak a formálisnak nevezhető választásokon, ha vannak egyáltalán ilyenek. A diktatúrákra jellemző, hogy az ellene fellépő személyeket, csoportokat általában letartóztatják, vezetőiket esetleg ki is végzik. Diktatúrákban a szabadságjogok nem léteznek.
  2. A kommunista Kínában az élet egyes területein (például a gazdasági tevékenységek) viszonylagos szabadság van. Az elképesztő méretű gazdasági fellendülés a diktatórikus állami szabályozás enyhülését is hozta. A világ legnépesebb országa azonban továbbra is a kínai kommunista párt korlátlan hatalma alatt áll.
  3. Léteznek ún. tekintélyelvű rendszerek is (például Törökország), melyben üldözik ugyan a politikai ellenfeleket, de nem avatkoznak be az élet minden területébe.
  4. És léteznek "Il-Liberális" rendszerek, mint pld. M?agyarország 2010 után (ezt már Én fűztem hozzá, mivel mai állami könyvkiadásban ilyen nincsen befogalmazva!)

Demokráciák

A demokrácia görög eredetű kifejezés, és népuralmat jelent. Két formája létezik, illetve létezett a történelemben:
  • közvetlen (részvételi) és,
  • közvetett (képviseleti).
Közvetlen demokrácia működött korábban az ókori Athénban és a görög városállamokban, ahol a teljes jogú polgárok a népgyűlésen maguk döntöttek a legfontosabb közügyekről. A modern kori demokráciára inkább a közvetett képviseleti forma a jellemző, amely esetében a nép az általa választott képviselők (innen az elnevezés) révén gyakorolja a közhatalmat, például alkotja a törvényeket. A megválasztott képviselők tevékenysége ellenőrizhető, és békés körülmények között leválthatók a törvény által előírt módon kiírt választásokon a többség számára nem megfelelően működő személyek.
DiktatúrákDemokráciák
Nincsenek szabad választások, vagy egypárti látszatválasztásokon kapnak felhatalmazást a kormányzásra.Szabad választásokon a hatalomra kerülők az állampolgároktól kapnak felhatalmazást a kormányzásra.
A törvények, rendeletek az uralmon lévők önkényes elhatározásából születnek.A törvények parlamenti vita után demokratikus szavazati többséggel születnek.
Az uralmon lévők a törvények felett állnak, melyek csak az alattvalókra vonatkoznak.A törvények mindenkire vonatkoznak.
Az uralmon lévők minden ellenvéleményt tiltanak és megtorolnak. Szervezeteket is csak ők hozhatnak létre.

Az állampolgárok szabadon nyilváníthatnak véleményt, hozhatnak létre szervezeteket.

Egypártrendszer van.Többpártrendszer van.

A pártok és egyéb szervezetek szerepe a demokráciákban

A demokrácia a közjó megvalósításának az eszköze. Kulcs­szerepe van a demokrácia működése szempontjából a politikai pártoknak, a civil szervezeteknek és a szakszervezeteknek. A pártok a rájuk vonatkozó törvény keretei között, de az államtól függetlenül működnek. Pénzügyi támogatást viszont az állami költségvetéstől kapnak, méghozzá az utolsó parlamenti választások eredményei alapján. Megválasztott képviselőik alkotják a parlamenti képviselőcsoportokat (idegen szóval frakciók). A civil szervezetek a polgárok olyan közhasznú céllal létrehozott önkéntes tömörülései (társaság, egyesület, alapítvány), amelyek többnyire az államtól, piactól való függetlenségre törekednek. Fő működési területeik: oktatás, sport, szociális ellátás, egészségügy, szabadidő, környezetvédelem, tűzoltás, kultúra, hagyomány, településfejlesztés, érdekképviselet.

Királyság vagy köztársaság

A világ országait ma államberendezkedésük, államformájuk alapján monarchiákra és köztársaságokra oszthatjuk.
A monarchia szó a görög „egyszemélyes vezetés” szókapcsolatból ered. A monarchiának egy örökletes vagy választott uralkodója, többnyire királya van. Ez utóbbit hívjuk királyságnak. 5. Európában ma már Nagy-Britannián kívül alig több mint fél tucat országban van király vagy más egyeduralkodó. Ezek már parlamentáris monarchiák, ami azt jelenti, hogy a kormányok a választott parlamentnek felelősek, nem a királynak. Az uralkodónak inkább reprezentációs feladatai vannak, vagyis az államot képviseli hazai és nemzetközi színtéren.
A köztársaság az államberendezkedés azon formája, amelyben az államfőt meghatározott időre választják meg. Ez is lehet parlamentáris, melyben a kormány a parlamentnek felelős, az államfő szerepe nem jelentős, inkább csak kiegyensúlyozó szerepet lát el. Többnyire a parlament választja. A parlamentáris köztársaság mintaállama Németország. Lényegében ezt követi több közép-európai állam, így hazánk is. Sokkal jelentősebb az államfő szerepe az ún. elnöki rendszerekben, különösen az Amerikai Egyesült Államokban.


Folytatása itt olvasható!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok