Munkácsy Mihály születésének 180.-dik Emlékéve és Drón repülések, 2024.04.21.

A Munkácsy Emlékév és a kíváncsiság okán Békéscsaba volt az úti cél, pontosabban a Munkácsy Emlékház (Múzeum), és ha már több száz kilométert utaztunk, akkor természetesen összekötöttem drónos repülésekkel is:

• Óföldeák Római katolikus templom
  • Kondoros Batthyány - Geist kastély (rom)

Utolsó módosítás: 2024.03.23. 19:00

Előzetes felháborodás, összefoglaló

Óföldeák Szűz Mária Keresztények Segítsége Árpád kori erődtemplom

Óföldeák - Szűz Mária Keresztények Segítség-templom, látogathatósági információt nem találtam, mindössze egy miserend oldalt, amelyen vasárnap 16 óra volt megjelölve, Plébánia telefonszámmal, ezt fel is írtam. Odaérve a templom zárva vasráccsal és lakattal, kiírva semmi. Felhívtam a telefonszámot, üzenetrögzítő, nem mondtam rá semmit. Elvégeztem a tervezett drón repülést, majd amikor befejeztem úgy 45 perc elteltével, éppen indultunk volna tovább, visszahívott a Plébános. Illedelmesen üdvözöltem, mondtam, hogy itt vagyunk a templomnál és szeretnénk belül is megnézni, válasz: hogy képzelem azt, hogy itt vagyunk a templomnál, nem így működik ez, udvariasan elköszöntem, és tovább indultunk Békéscsaba-ra.

Döbbenet, állami és EU-s pénzből felújított nem hétköznapi műemléktemplom egyszerű módon nem látogatható. Az, hogy odaát (Ausztria) a templomok többsége napközben nyitva van és szabadon látogatható, ez természetes, idehaza pedig, ...... (mindenki tapasztalhatja hogyan nem látogathatók.

Amit nem értek, az ottani közösségnek nem fontos, hogy látogatók megcsodálják a településükön lévő csodás műemléket? Vannak erre jó példák, ügyeletes személy neve, telefonszáma kiírva a bejárati ajtóra, belépőjegy ellenében odajön a látogatóhoz és bemutatja a templomot. Mivel kiírva semmi, tehát itt egy idegen látogató, érdeklődő nem kívánatos!

Békéscsaba - Munkácsi Mihály Emlékház (Steiner-Omaszta-kúria)

A Múzeum szépen felújítva (2022 őszén nyitott újra), teljesen új, kibővített kiállítási anyag, udvarias, készséges személyzet, finom süti és kávé, a pincében pedig Csabai kolbász finomságok vásárolhatók.

Kondoros - Kondorosi Csárda

Már bőven elmúlt az ebédidő (15 óra), így már ideje volt ebédelni, mivel Kondoros közelében volt a harmadik helyszínünk, így a Csárdát választottuk. Udvarias vendégfogadás, gyors kiszolgálás, finom házias ételekkel.

Kondoros - Batthyány-Geist kastély (romhalmaz)

Évekkel ezelőtt az Önkormányzat megkapta a tulajdonjogot a területre és a kastélyra, a parkot EU-s támogatással (több száz millióért) felújították, azzal a céllal, hogy Kondorosnak egy közösségi tere lesz. Hát nem lett, az oda vezető út, gumirongáló, futómű rongáló, majdnem visszafordultam annyira használhatatlan az oda vezető út. A parkot, mintha ápolnák, de az épületek romosa, összeomlóban, tetőzet nélkül, életveszélyesség okán nem látogathatók.

Óföldeák Szűz Mária Keresztények Segítsége Árpád kori erődtemplom

Forrás: a település WEB lapja

"Az Árpád-kori eredetű falut először a pápai tizedjegyzék említi (1332/33), eszerint már akkor templomos hely volt. A ma is álló templom magja a 15. század második felében épülhetett. Eredetileg gótikus boltozata volt, ám amikor az elpusztult, a 16. század elején síkfödémet készítettek.
A gótikus templom körüli védőfal a 15-16. század fordulója körül épülhetett ki. Az 1570-es években még 30 ház állt a faluban, a 16. század végére viszont elnéptelenedett. Csak 1723-tól népesült be ismét, akkor a templomot újjáépítették. Ebben az időszakban készítették a kazettás famennyezetet (az 1528 táján készült beomlott boltozat pótlására)."
A következő beéső képek 2010-es látogatás alkalmával készültek:

1.rész, Drón-videó, Óföldeák - Árpád kori erődtemplom - Drón-videó

A templomba be nem jutottunk, így a drón-os repülést követően tovább indultunk Csongrád megye útjain át Békés megyébe, egészen pontosan Békéscaba-ra.

Békéscsaba - Munkácsi Mihály Emlékház (Steiner-Omaszta-kúria)

Munkácsy Mihály: Emlékeim részlet, idézet a Munkácsi Emlékház WEB lapjáról:

"A kép, amely elibém tárult, csak fokozta örömömet: a város legvégében nagyon csinos ház állott, s széles lépcsők vezettek fel az udvarról a teraszra, amely kertre nyílott.

Nagynéném, Steiner bácsi és Giza már a lépcsőn vártak. Mindnyájan megöleltek, és egész otthonosan éreztem magamm Itt már nagyon tetszett minden, a karon fogtam Gizát, hogy terepszemlét tartsunk. Az udvarban szép kocsiszín volt, sok kocsival, és az istállóban hat ló állott egymás mellett. Kocsisok, cselédek és kertészek sürgölődtek és forgolódtak. Minden zugot bejártam, és elragadtatásom egyre növekedett. A ház belsejében éppen úgy volt. Nagynénémet eddig nem ismertem, de rendkívül kedves volt hozzám, és én a gyerekek ösztönével közeledtem feléje, mert a gyerek rögtön megérzi, hogy ki jóindulatú hozzá, úgy látszott, hogy boldog életem lesz."

Egy ici-pici kitérés a múlba! Mi a kötödésünk a Kúriához és az Emlékházhoz?

Valamikor, réges-régen a Magyar Kastélyok és Kúriák Egyesület tagjaként ismertük meg a kúriát az Emlékház minden évben megrendezi a "Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója" összejövetelét, ezeken a rendezvényeken az Egyesült is mindig csatlakozott, és előadásokkal, programok szervezésével (újságírói találkozókkal színesítették a programokat. Ezek a találkozók 2 naposak voltak, szálláshelyként pedig a Szlovén Ház-ban és Békéscsaba Hoteljében voltak. Az első nap estéjén pedig a pincében kolbászkóstolás és borkostolás vitte a prémet. Nos ezeken a találkozókon mink is reszt vettük Feleségemmel. Ahogy idősödtünk ezek a programok elmaradtak (mink maradtunk le), utoljára a képeim archívumát nézve 2010-ből vannak, azóta az Emlékház akkori Múzeum igazgatónője is nyugdíjba ment (Mészáros Zsuzsanna), aki hatalmas lendülettel, szívvel-lélekkel irányította a Múzeum és a találkozók programjait (buszos kirándulások), ma már ugyanezt a feladatait új igazgatónő végzi, szintén nagy lelkesedéssel, sajnos az egyre szűkülő anyagiak a programokat is rövidítik, idén is lesz találkozó, de már csak 1 napos.
Na ha lesz még szabadidőm, akkor emléket állítok egy külön bejegyzés készítésével a múltnak:
Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója bejegyzésben.

Visszakanyarodva a múltból a mába, a kirándulásunk másik 2 helyszínét is az Emlékház szervezésében láttuk 15-20 évvel ezelőtt!
A múzeum előtti parkoló teltházas volt, így az út szemben lévő oldalán parkoltunk le, ez az útszakasz nem volt fizetős, de egyébként Békéscsaba centrumában, különböző díjtarifával fizetősök a parkolások.

Az Emlékházban a személyzet udvariasan fogadott, belépő jegyet nem kellett fizetnünk, mert 70 felett (80!) ingyenes a belépés, fényképezni szabad, vaku használata nélkül. Sajnos nem DSLR Nikon gépemet vittem magammal, így bizony keletkeztek kissé életlen képek, a gyenge világítás miatt, de a képek utómunkáival tudtam korrigálni, leginkább a fehér egyensúlyt, különben minden sárga színnel leöntött lenne. Munkácsy képek közül csupán néhányat fényképeztem (próbáltam), a világítás a jó minőséget megakadályozta (elnézést kérek).

Megérkezvén, már elmúlt dél, így sütivel és kávéval kezdtünk, majd megtekintettük az Emlékmúzeum kiállítását. A kúriában kialakított Munkácsy Cukrászdában az idelátogató úgy érezheti magát, mintha maga is a család vendége lenne. A látogatók a kiállítás megtekintése után elfogyaszthatnak egy Munkácsy szeletet egy kávé kíséretében a Cukrászda számára kialakított mennyezetfestménnyel díszített szalonban. Megpihenhetnek az Omaszta Park padjain vagy a tornácon elhelyezett hangulatos bútorokon.

A látogatás előtti napon a TV reggeli műsorában volt egy stúdió beszélgetés, ahol Békéscsaba polgármestere és a színház egyik színésze volt a vendég és polgármester Úr elmondta, hogy Munkácsy Mihály születésének 180 éves évfordulója alkalmából Békéscsaba méltóan ünnepli meg, és az egész 2024 évet emlékévként ünneplik. Ekkor döntöttem el, hogy már bizony nagyon régen jártunk Békéscsabán, akkor az útivél legyen Békéscsaba. Mivel tudtam, hogy az Emlékház épülete is felújításra került és új kiállítás is rendeződött, az időnk rövidsége okán, most csak a Steiner-Omaszta kúria volt a célpontunk. Megtudtuk, hogy a felújítás már 2022-ben befejeződött, de a vírushelyzet késleltette az újra nyitást.

A kiállított anyag nagyon gazdag, sokrétű, rengeteg új tárgyat láthattunk, új képekkel és egyéb berendezésekkel.

A múzeumi nézelődést követően a pincében berendezett Csabai Kolbászda vásároltunk vastag kolbászt is (csípőst és csemegét is).

Az újranyitás után pár hónappal újabb gasztronómiai attrakcióval bővűlt az Emlékház kínálat. 2022. őszén az épület pincéjében megnyílt a Csabai Kolbászda. Ennek köszönhetően már Békéscsaba belvárosában is hozzá lehet jutni a csabai házikolbászhoz. A Csabai Kolbászdában Knyihár Mihály csabai kolbászkészítő termékei közül válogathatnak az érdeklődők.

Knyihár Mihály kolbászkészítő Hungarikum díjat kapott vastagkolbásza is megtalálható a kínálatban.

Kondoros - Kondorosi Csárda

Elindultunk Kondoros felé, már jócskán elmúlt az ebédidő, így éppen ideje volr egy ebédre, így betértünk a Kondorosi Csárdába, úgy 3 óra körül érkeztünk. Szívélyes vendégfogadás, voltak vendégek, de nem volt teltház.

Az étlap választéka bőséges, végül is helyi kínálatból választottunk, ami nagyon házias és finom volt.

Kondoros - Batthyány-Geist kastély (romhalmaz)

A finom ebédet követően Kondoros határában lévő Batthyány-Geist kastélyt kerestük fel.

A főútról letérve, szörnyű állapotú út következett, tengelytörő, gumiszaggató, futómű tönkre tevő, nem sok hiányzott, hogy visszaforduljak!

2.rész, úti-videó, Kondoros, Batthiány-Geist kastélyhoz vezető útazásról

A Batthyány-Geist kastély és a körülötte lévő területet a Kondorosi Önkormányzat tulajdonába került sok évvel ezelőtt, aztán az Önkormányzat kapott EU-s pályázaton pénzt amit a kastély parkjának rendbe hozatalára költöttek azzal a céllal, hogy majd a kastély és melléképületei is felújításra kerülnek és így  Kondoros-nak lesz egy olyan közösségi tere, amit a település tud majd használni. A park felújítására több 100 milliárd forintot költöttek, és még a kápolnát is sikerült felújítani, de itt megrekedt a folyamat. Mint látható lesz az oda vezető út szörnyű állapotba került, így aztán a kastély és parkjának látogatottsága elenyésző, amin nem is csodálkozom, hiszen a parkba igazából semmi sincsen, még egy esővédő sincsen, ahová az oda tévedő egy eső ellen fedezéket kaphatna. A Kápolna zárva, a kastély épülete annyira romos, hogy bemenetele életveszélyes állapotban van, az emeletre valamikor felvezető lépcső leomlott, egyedül a tetőzet került felújításra, így maga az épület felülről védve van a további pusztulástól, de a belső egy romhalmaz, a mellék épületekkel együtt.

Forrás: wikipedia.hu

"A Kondoroshoz közeli Geisztcsákó Batthyány–Geist-kastélya Ybl Miklós és Pollack Ágoston tervei alapján épült 1850 körül. Itt volt jószágigazgató haláláig Petőfi István.

A vadászkastélyt Batthyány László rendelte meg Pollack Ágostontól 1844-ben. Feltehetően 1848-ban ültette el a Batthyány-fát Batthyány Lajos miniszterelnök. 1851-ben itt alakult meg az ország első vadásztársasága, ekkor bocsátotta Batthyány a társaság rendelkezésére a kétszintes kastélyt. 1858-tól a Geist család bérelte a területet. Ez idő tájt épült fel a kápolna Ybl tervei szerint, valamint ekkor vette fel Geist III. Gáspár (1817. szeptember 21.1872. ?. ?.) gazdatiszti pozícióba Petőfi Istvánt. A csákói birtok 1871-ben forrt össze végleg Geisték nevével. Geist Gáspár előbb megvette a Batthyány családtól Nagycsákót (ma Kondoros külterülete), majd Kiscsákóból is felvásárolt egy nagyobb területet (itt épült fel a Geist-kastély). Apja halála után Geist Gyula kapta örökségül Nagycsákót.

A második világháború alatt Geisték távoztak a birtokról, a kastély üresen maradt. Az államosítás után iskola és termelőszövetkezeti központ működött az épületben. A rendszerváltás után az új tulajdonos nem foglalkozott vele, a műemléképület állapota jelentősen leromlott. 1993-ban vásárolta fel a néhai vadászkastélyt a kondorosi önkormányzat, 2003-ban pedig a kertet is. 2015-ben rekonstruálták az egykori díszkertet, illetve rendbe hozták a kastélyparkot, új tetőt kapott a központi épület is. Ekkor felmerült, hogy a Nemzeti Kastélyprogram keretén belül felújítják a kastélyt is, erre azonban még nem került sor. 2020-ra azonban elkészült a kápolna felújítása, amelyet a Geist-család egyik leszármazottja, Patay Géza jelenlétében avattak fel újra.[1]"

Forrás amultemlekei.hu

"A második világháború alatt Geisték távoztak a birtokról, a kastély üresen maradt. Az államosítás után iskola és termelőszövetkezeti központ működött az épületben.

A rendszerváltás után az új tulajdonos nem foglalkozott vele, a műemléképület állapota jelentősen leromlott. 1993-ban vásárolta fel a néhai vadászakstélyt a Kondorosi önkormányzat, 2003-ban pedig a kertet is.

2015-ben rekonstruálták az egykori díszkertet, illetve rendbe hozták a kastélyparkot, új tetőt kapott a központi épület is. Bejelentés is volt, hogy teljesen felújítják a kastélyt, ám sajnos azóta sem történt semmi előrehaladás."

Forrás lehet még a Település Önkormányzatának WEB oldala - Értékek. - a kastélyról (PDF).

3.rész, Drón-videó, Batthyiány-Geist kastély és parkja

Korábban készítettem egy bemutató albumot, itt nézhető meg.

A kastély és parkjának drón-os felderítését követően elindultunk hazafelé - Budapest.

Összefoglalva, kellemes napunk volt, kivéve az M0 hazafelé az utolsó kilóméterek, egész nap normális volt, veszélyhelyzetek nélkül, az M0 egymagában egy tragédia, autópályaként használják a személyautók, a kamion karavánok, és többször életveszélybe kerül, aki ezen az M0-on próbál normálisan közlekedni, persze rendőrségi felügyelet, ellenőrzés, NINCSEN!

Pót kiegészítés!

Mivel már nem maradt időnk, de eredetileg terven volt, hogy innen nem messze megnézzük mi lett egy kastély sorsa, ezért ide teszek a 2007-ben történt képekből néhányat.

Orosháza (Kiscsákó) - Geist-kastély (Geist–Reckmann-kastély)

2007-i állapot!!!
Az eredetileg vadászháznak épített kastélyt Geisz Gáspár vásárolta meg a Batthyány családtól 1880-ban.Ybl Miklós tervei alapján átépítette kastéllyá.
A II. világháború után állami tulajdonba került, volt benne TSZ iroda, ifjúsági klub, majd 1992-ben német magán tulajdonba került. Az új tulajdonos kastélyszállóvá kívánta átalakítani és egyben felújítani. Az építési tervek elkészültek, és elkezdték a felújítást, de a tulajdonos meghalt, és a kastélyt két fiatalkorú gyermeke örökölte. Az átépítés és felújítás abba maradt, 10 éve már üresen áll, Őrzéséről gondoskodott a család képviselője.
Az épület tetőzete siralmas állapotba került, a kastély mindenhol beázik. A felújítás és átalakítás furcsa módon belül kezdődött el, kandalló építéssel, valamint kicserélték az ablakokat, és az ablak keretek stukkó díszítésével folytatták.

A Geist Gáspár kastélyt, Karl-Heinz Reckmann Úr (német tulajdonos) elkezdte felújítani kívül belül egyaránt, hiszen itt szeretett volna lakni. Sajnálatos módon egy betegség miatt elhunyt, és így a kastélyfelújítás félbe maradt. Két fiatalkorú gyermeke örökölte, így igaziból gazda nélkül maradt a kastély (valami gondnokféle, néha ránéz az épületre, hogy megvan-e még, ennyi).

Az épületben már a villamos vezetékek részben be vannak fűzve, újra van csövezve a ház. Néhol új nyílászárók vannak beépítve. Vasbeton födém egy részen új gerendák, amelyek eső esetén áznak! Mivel a felújítás során a tetőszerkezet meg lett bontva, több helyen beázik. Pár éve gyulai mesterek le-fóliázták a tetőt, de ez is szép lassan tönkremegy.

2013-ban új tulajdonosa lett az épületnek Varga Miklós személyében.[2] Ő is belekezdett a felújításba, pontosabban csak az állagmegóvásba, ugyanis 2015-ben körözést adtak ki ellene csalás vádjával. A tulajdonos eltűnte miatt, illetve a félbehagyott munka miatt a tető a 2010-es évek végére beomlott.

2016.os állapota volt - a Weinckheim WEB oldalán

2019-ben egy helyi lakos, Füzes Miklós új ideiglenes tetőt épített a kastélyra, hogy a falak ne ázzanak tovább.[3] Azóta hasznosításra vár, illetve a tető helyreállítására.

Újranyitás - 2022.09.08. BEOL.hu Napjainkban egy önzetlen helybeli újítgatja a német örökösök romossá vált kastélyát.
Az időjárás és a hívatlan látogatók sok kárt tettek a kastélyban, igaz, ma már nem dől senkire a tető, a falak fennen hirdetik, azokat szinte az örökkévalóságnak szánta egykori építtetője. Füzes Miklós, a szomszéd, állagmegóvó munkákat végzett az épületen. A környezetét is rendbe tette az idei, kiscsákóiak találkozójának az idejére.

2023. augusztus a Légifotok Facebook csoport oldalon

2024.03.21. - Ennek a kastélynak az állapotának a megismerése lett volna a cél, de sötétedésre szerettünk volna hazaérni Budapestre, így a látogatása elmaradt.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon