Dron - gyakorlás, tapasztalatok - 2023.01.11.
Ma napsütéses időre ébredtünk, akkor a mai nap lesz lehetőség a repülés gyakorlására.
A délelőttöt orvosi szakrendelésben töltöttem. Lejár a jogosítványom, így néhány vizsgálat elvégzését írta elő a Háziorvosom. Éves Diabétesz javaslathoz magánrendelőbe járok Szentendrére (már évek óta), egyben a jogosítvány meghosszabbításához is szükséges volt a hozzájárulás. Ultrahang (nyaki és pajzsmirigy) vizsgálatot próbáltam a kerületi (Budapest, XV.) szakrendelőben intézni, reménytelen, mert 10 hétre előre foglalt minden időpont, így az időpont foglalás nem volt lehetséges. Magánrendelőben 2 nap és 32.000,-Ft és elvégeztettem. EKG-vel próbálkoztam még pénteken, de már az nap délelőtre nem adtak sorszámot (erre nincs előjegyzés, vagy beleférsz aznap, vagy nem), így ma reggel ott kezdtem 9:00kor, a 18 sorszámot kaptam, felmenve a vizsgálóhoz, ott a 3-as sorszám volt bent, 10:30-kor behívtak elvégezték a 1,5 m hosszú EKG szalagra a vizsgálatot, majd még további 1 órát várakoztam a lelet elvégzésére, így a Délelőttöm elveszett, még elvégeztem a heti bevásárlást és ott hagytam 40.000-Ft-ot, ugyanezek a termékek 1 éve még 25-27.000,-Ft volt. Hát igen a brüsszeli szankciók, no meg a háborús infláció, na meg a dollár baloldal az oka az áremelkedéseknek, na ennek kompenzálására a kormányfő 15% nyugdíjemeléssel megoldotta ezt!
Még hátra van a szemorvosi vizsgálat, erre a szakrendelőben nem igazán volt időben lehetőség, így ezt is magán rendelőben kell majd elvégeznem, január 26-ára foglaltam is időpontot, ez sem lesz ingyen, de, hát ma Magyarországon minden pénzbe kerül, hiába ingyenes az EÜ ellátás!
Ebéd után még mindig sütött a Nap, így a reptetésre ezt követően kerülhetett sor (14 óra körül). Egy számomra új információ szerint hiába piros zóna (No Drone Zone) a kinézett gyakorló hely, de mivel a Liszt Ferenc reptér miatti tilos légtér csak 40 méter felett van, így 40 méterig, lakott területen kívül repülhetek. Erre a célra a városhatár mellett lévő kiserdőben lévő "szánkózó domb"-ot néztem ki.
Belépve a MyDroneSpace telefonos APP-ba, beállítva a repülés paramétereit (100 méteres, 200 méter hosszú sávos terület, max 40 méter magasság), lefoglaltam a repülési területet és tényleg szabad volt, azaz megengedte az APP a légtérhasználatot. Lakott területen kívül voltam, és senkit sem zavartam. Igen ez a terület szuper, közel van, biztonságos, és gyakorlásra alkalmas. A repülési paramétereket a dron APP-ban is beállítottam (magasság, távolság), így már indulhatott is a repülési gyakorlás. Kiterítettem a le/felszálló jelemet és rajta!
Repülésirányítási pont, felülnézet a Dron-ról |
A fel/leszállást automatával már korábban is használtam, így most a kézi vezérlés gyakorlására helyeztem a hangsúlyt, sőt a a dron felém fordulva vezérlésére is volt lehetőségem bőven, ezt ki is használtam és a leszállásoknál mindig ezt gyakoroltam, egészen jó ment a 1,5 óra gyakorlás után. Aki ezt még nem próbálta, az nem is tudja, hogy, ha a dron 180 fokot megfordul és veled szembe néz (irányban), akkor bizony minden fordítva működik, a ballra a jobb kormány, a jobbra a bal kormány mozdulat vezet, továbbá az előre az hátra irányt, és a hátra kormány mozdulat az előre repülést eredményez, szóval a fordulást fejben kell elvégezni, de gyors automatikus reflexekké fejlesztve.
Amit még korábban nem gyakoroltam, mi történik akkor, ha a DJI APP-ban az előre beállított korlátokat eléri a dron? Amikor a dron a 40 méter közelébe érkezett (már 39-nél!) jelezte az App, hogy itt a határ, feljebb nem küldhettem, ugyanez történt a távolságban is ott sem engedett tovább reptetni, szóval ez jól és biztonságosan működik.
Amit még korábban nem tudtam kipróbálni, mi van, ha az akkumulátor eléri a kapacitásának a végét (elvileg 30-35 perc 1 repülési idő)?
A DJI Mini SE (ilyen típusom van) un. intelligens akksit használ, azaz az APP folyton tájékoztat a kijelzőn, hogy még mennyi ideig repülhetek, és a távolság/magasság függvényében ez állandóan változik, folyton újra számolja. Mivel a DJI APP-ban azt állítottam be, hogy ilyenkor térjen vissza az indulási pontra (GPS alapján!), így a visszautat is beleszámolja, és akkor jelez, amikor még biztonságosan vissza tud térni a start helyre, hát így is történik, hagytam, hogy az automata működésbe lépjen, és azt is kipróbáltam, hogy le tudom-e állítani az automatikus visszatérést. Mivel még 5 perc rátartást is számol hozzá, így valóban közbe tudtam avatkozni, és kézzel hoztam vissza a start pontra. SZUPER!
Még kipróbáltam az automata videó készítési módokat is:
- egy kijelölt ponthoz képest hátrafelé, emelkedéssel, amikor elérte a 40 métert, leállt és visszatért a kiindulási pontra.
- egy pontot kijelölve, függőlegesen felfelé.
- egy kijelölt pont körül 360 fokos körbeforgás. Na ezt meg kellett szakítanom, mert túl nagy lett volna a kör és fába ütközés lett volna, közbe tudtam lépni és megállítani a programot. Majd közelebb hoztam a dront és megismételtem, szuperül körbe videózott.
Na amivel meggyűlt a bajom!
Nos, a gyakorlást eredményesnek tartom, sok mindent megtudtam, kipróbálta, biztonságosabban tudok majd reptetni.
Így néz ki kinyitva 70 cm átmérőjű |
1,85 órát repültem összesen eddig, 5,39 km távolsággal, 23 felszálással! |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése