Dron - gyakorlás, tapasztalatok - 2023.01.11.

Ma napsütéses időre ébredtünk, akkor a mai nap lesz lehetőség a repülés gyakorlására.

A délelőttöt orvosi szakrendelésben töltöttem. Lejár a jogosítványom, így néhány vizsgálat elvégzését írta elő a Háziorvosom. Éves Diabétesz javaslathoz magánrendelőbe járok Szentendrére (már évek óta), egyben a jogosítvány meghosszabbításához is szükséges volt a hozzájárulás. Ultrahang (nyaki és pajzsmirigy) vizsgálatot próbáltam a kerületi (Budapest, XV.) szakrendelőben intézni, reménytelen, mert 10 hétre előre foglalt minden időpont, így az időpont foglalás nem volt lehetséges. Magánrendelőben 2 nap és 32.000,-Ft és elvégeztettem. EKG-vel próbálkoztam még pénteken, de már az nap délelőtre nem adtak sorszámot (erre nincs előjegyzés, vagy beleférsz aznap, vagy nem), így ma reggel ott kezdtem 9:00kor, a 18 sorszámot kaptam, felmenve a vizsgálóhoz, ott a 3-as sorszám volt bent, 10:30-kor behívtak elvégezték a 1,5 m hosszú EKG szalagra a vizsgálatot, majd még további 1 órát várakoztam a lelet elvégzésére, így a Délelőttöm elveszett, még elvégeztem a heti bevásárlást és ott hagytam 40.000-Ft-ot, ugyanezek a termékek 1 éve még 25-27.000,-Ft volt. Hát igen a brüsszeli szankciók, no meg a háborús infláció, na meg a dollár baloldal az oka az áremelkedéseknek, na ennek kompenzálására a kormányfő 15% nyugdíjemeléssel megoldotta ezt!

Még hátra van a szemorvosi vizsgálat, erre a szakrendelőben nem igazán volt időben lehetőség, így ezt is magán rendelőben kell majd elvégeznem, január 26-ára foglaltam is időpontot, ez sem lesz ingyen, de, hát ma Magyarországon minden pénzbe kerül, hiába ingyenes az EÜ ellátás!

Ebéd után még mindig sütött a Nap, így a reptetésre ezt követően kerülhetett sor (14 óra körül). Egy számomra új információ szerint hiába piros zóna (No Drone Zone) a kinézett gyakorló hely, de mivel a Liszt Ferenc reptér miatti tilos légtér csak 40 méter felett van, így 40 méterig, lakott területen kívül repülhetek. Erre a célra a városhatár mellett lévő kiserdőben lévő "szánkózó domb"-ot néztem ki.

Belépve a MyDroneSpace telefonos APP-ba, beállítva a repülés paramétereit (100 méteres, 200 méter hosszú sávos terület, max 40 méter magasság), lefoglaltam a repülési területet és tényleg szabad volt, azaz megengedte az APP a légtérhasználatot. Lakott területen kívül voltam, és senkit sem zavartam. Igen ez a terület szuper, közel van, biztonságos, és gyakorlásra alkalmas. A repülési paramétereket a dron APP-ban is beállítottam (magasság, távolság), így már indulhatott is a repülési gyakorlás. Kiterítettem a le/felszálló jelemet és rajta!

Repülésirányítási pont, felülnézet a Dron-ról

A fel/leszállást automatával már korábban is használtam, így most a kézi vezérlés gyakorlására helyeztem a hangsúlyt, sőt a a dron felém fordulva vezérlésére is volt lehetőségem bőven, ezt ki is használtam és a leszállásoknál mindig ezt gyakoroltam, egészen jó ment a 1,5 óra gyakorlás után. Aki ezt még nem próbálta, az nem is tudja, hogy, ha a dron 180 fokot megfordul és veled szembe néz (irányban), akkor bizony minden fordítva működik, a ballra a jobb kormány, a jobbra a bal kormány mozdulat vezet, továbbá az előre az hátra irányt, és a hátra kormány mozdulat az előre repülést eredményez, szóval a fordulást fejben kell elvégezni, de gyors automatikus reflexekké fejlesztve.

Amit még korábban nem gyakoroltam, mi történik akkor, ha a DJI APP-ban az előre beállított korlátokat eléri a dron? Amikor a dron a 40 méter közelébe érkezett (már 39-nél!) jelezte az App, hogy itt a határ, feljebb nem küldhettem, ugyanez történt a távolságban is ott sem engedett tovább reptetni, szóval ez jól és biztonságosan működik.

Amit még korábban nem tudtam kipróbálni, mi van, ha az akkumulátor eléri a kapacitásának a végét (elvileg 30-35 perc 1 repülési idő)?

A DJI Mini SE (ilyen típusom van) un. intelligens akksit használ, azaz az APP folyton tájékoztat a kijelzőn, hogy még mennyi ideig repülhetek, és a távolság/magasság függvényében ez állandóan változik, folyton újra számolja. Mivel a DJI APP-ban azt állítottam be, hogy ilyenkor térjen vissza az indulási pontra (GPS alapján!), így a visszautat is beleszámolja, és akkor jelez, amikor még biztonságosan vissza tud térni a start helyre, hát így is történik, hagytam, hogy az automata működésbe lépjen, és azt is kipróbáltam, hogy le tudom-e állítani az automatikus visszatérést. Mivel még 5 perc rátartást is számol hozzá, így valóban közbe tudtam avatkozni, és kézzel hoztam vissza a start pontra. SZUPER!

Még kipróbáltam az automata videó készítési módokat is:

  • egy kijelölt ponthoz képest hátrafelé, emelkedéssel, amikor elérte a 40 métert, leállt és visszatért a kiindulási pontra.
  • egy pontot kijelölve, függőlegesen felfelé.
  • egy kijelölt pont körül 360 fokos körbeforgás. Na ezt meg kellett szakítanom, mert túl nagy lett volna a kör és fába ütközés lett volna, közbe tudtam lépni és megállítani a programot. Majd közelebb hoztam a dront és megismételtem, szuperül körbe videózott.
4.aksira bővítettem a kapacitásomat, 3 akksi volt feltöltve, így 1,5 óra repülésre volt lehetőségem, mind a 3-at lemerítettem a repüléssel 25%-osta.

Na amivel meggyűlt a bajom!

A Samsung Galaxy A51 DJI vezérlést futtató telefonom, az első 1 órában 3x fagyott le és indította magát újra, na ilyenkor van a csőd! Elveszik az élő videó kép a drontól, és csak a szemmel követés marad, nos bizony 40 méter magasan, 50 méter távolságban ugyan még látható szabad szemmel, de, hogy az orra merre van, na az bizony nem látható, pedig hát ez egy lényeges információ, hogy a vezérlő botkormányokat, hogyan kell használni (értelmezni)? A gyakorlat hiánya itt bizony még nagyon hiányos, a biztosra mentem, ilyenkor az RTH (automatikus) visszatérés gombot használtam az RC-n. Tudni kell, hogy a távirányító a telefont csupán videó követésre használja, magát a vezérlést, telefon nélkül az RC végzi és vezérli.
Miután harmadszóra is lefagyot, bedühödtem (különben sem kedvencem a Samsung márka, többször is okoz bosszúságot!), de ez így repülés közben nem csupán dühítő. Leszálltam, és telefont cseréltem, iPhone 12 Mini-re és ezek szerint a későbbiekben is ezt fogom csak használni. A Galaxy-val azért próbálkoztam, mert annak jó nagy kijelzője van, amihoz nem kell közel látó szemüveg, bizony így egy kicsit kényelmetlen lesz a reptetés, mert olvasó szemüvegre lesz szükségem, hogy a kis méretű kijelzőn a repülési értékeket (magasság, távolság, WiFi-jel erősség, műholdak száma, akksi repülési idő, stb) látható legyen a repülés során.

Nos, a gyakorlást eredményesnek tartom, sok mindent megtudtam, kipróbálta, biztonságosabban tudok majd reptetni.


Na az összecsomagolásnál meggyűlt a bajom a start pont-al:
Így néz ki kinyitva 70 cm átmérőjű

Igen ám, de ennek tárolására, hordozására így hatalmas bőrönd kellene, e helyett, ha ez ügyesen (na ez nem ment nekem ügyesen), 3x össze lehet hajtani, és akkor mindössze 30 cm, és elfér a dron szállító hátizsákomban.

Most jutott eszembe, hogy amikor először bekapcsoltam az eszközt, kijelzett az APP, hogy frissítés érkezett a Dron-ra, átvezetem-e, ezt akkor nem engedtem, de most megpróbálom átvezetni, na ezt is gyakorolni kell!
Nos most újra bekapcsoltam és most nem akar frissíteni?! Milyen jó lenne, ha az idétlen Samsung-om nem fagyott volna le, akkor most lenne képernyő videóm, amit visszanézhetnék, hogy mit is jelzett akkor ki, de hát lefagyott, így a videó fájl nem lett lezárva és így hibás, nem lehet lejátszani, és ezt megtette 3x, ennyit a Samsung megbízhatóságáról, pedig a legaktuálisabb Android van rajta, a frissítésekkel együtt. Még a korábbi verzióban is csinálta a lefagyásokat és újra indulásokat, végül is ezért cseréltem le az iPhone-ra, amit tavaly nyár óta használok és még 1x sem kellett újraindítani, csak a iOs verzió váltásokkor, amit a rendszer vezérelt.
Viszont az iPhone-on jelzés jön, hogy rendszer frissítés jött iOs 16.2, viszont az átvezetéshez töltsem fel, legalább 50%-osra az akksit, töltöm.
Ezen probléma megfejtése még várat magára, a következő reptetésnél majd talán fény derül rá!
HURRÁ, megfejtettem!
Ma beléptem a DJI APP-ba, az Andoidon (Samsung), és jött a frissítési üzenet, az APP frissült.


1,85 órát repültem összesen eddig, 5,39 km távolsággal, 23 felszálással!

Rátaláltam az iPhone-ban a képernyőről készíthető videó funkcióra is, legközelebb már lesz ilyen videó beszerkesztése is, hogy mi látható a kijelzőn repülés közben.


A repülésről szerkesztett videó


Készítettem néhány képet, és a videókat össze fogom még szerkeszteni.













Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok