DJI-Mini-SE első szabadtéri repülés - 2022.11.12.


 Legális dron repülés a szabadban, ezt megelőzően a feltételek teljesültek:

  • Használható (minőséget biztosító) dron megvásárlása - DJI Mini SE;
  • Dron jogsi teljesítése (A1/A3);
  • Üzembentartó regisztrációja az ITM nyilvántartásába;
  • Eszköz (Dron) regisztrálása az ITM nyilvántartásába - HU0064R
  • A dron kezelésének átfogó, részletes megismerése;
  • Akkumulátorok feltöltése;
  • A dron beltéri próba repülése.
Előzmények:
Első repülés - szerkesztett videó
A dron beltéri első próba repülése során tapasztalhattam, ennek a DJI dron-nak a profi teljesítményét, szolgáltatását. Persze annyit tudni kell, hogy ez a dron egy alsó kategóriás dron, leginkább árban, bár szolgáltatásban is korlátozott tudásbázissal rendelkezik, de számomra most kezdőként biztosan állítom, elegendő lesz.
Az alapvető célom, hogy utazásaink során, ha legális lehetőség lesz repülésre, akkor fogom használni és egy más nézőpontból, felülről fogok bemutatni helyeket. A korlátom a legális jogszerűségben a leg korlátozottabb, mivel a 2021-ben meghozott új magyarországi törvényi szabályozás igen csak bekorlátoz! Jelenleg CSAK lakott területen kívül repülhetek, mivel lakott területen, csak "Eseti légtér engedély"-el szabad repülni, amit a repülés előtt 30 nappal előbb kell a fogalom megigényelni a katonai légtérfelügyelettől, az engedélyhez sok minden másra is szükség lehet.
A törvényi szabályozás a "lakott terület" fogalmát (elfelejtette) egyértelműen nem határozta meg, így jelenleg a törvényt alkalmazó hatóságok (Rendőrséf, Bíróság), mindenki úgy értelmezi, ahogy gondolja.
A gyakorlatban talán a vízügy fogalma áll legközelebb a valósághoz:
"lakott terület: a település közigazgatási területének belterületi része, valamint az övezeti besorolástól függetlenül minden olyan külterületi településrész, ahol a nyilvántartott földrészleteket (ingatlanokat) tekintve legalább 50%-ban állandó tartózkodási hely szerint bejelentett (nyilvántartott) lakosság él, és a területfelhasználás, valamint az infrastruktúra-hálózat kialakítása a települést érintő - jóváhagyott - országos és térségi területrendezési tervekkel összhangban lévő településrendezési tervnek megfelel."
A lakot területen kívül még mindig nem biztos, hogy repülhető terület, mert vannak tiltott zónák, és állandóan foglalt zónák, ezeket egy telefonos APP (MyDroneSpace)-al lehet megtudni, ennek az APP-nak a használata kötelező, minden repülés során, azaz a repülési területet be kell jelölni és le kell foglalni, a művelet végét is jelezni kell, minden repülés regisztrálásra és nyilvántartásra kerül oly módon, hogy az APP-ot használót és az eszközét (dron, valamint a repülés paramétereit a repülő pilótának rögzítenie kell, továbbá még azt is meg kell különböztetni, hogy kereskedelmi, vagy magán céllal történik a repülés.
Na ugye milyen egyszerű?

Ma sor került az első szabadtéri repülésre, az idő csodás, napsütés, szélcsend, kerülővel (M0), de átmentünk a kedvenc hídunkon is: M0 Megyeri hid).
A Dron repülés mellékterméke - Megyeri híd (Fejér megyei barangolás), 1.rész.

A kiválasztott területre vezető út során még megálltam egy helyen, ez számomra egy szimbólikus hely, hiszen ezen a helyen szálltak le az "Óceán repülők - 1931. Július 16." világcsúcs repülésüket követően, ennek emlékére, itt Emlékhelyet állítottak fel.

A Dron repülés mellékterméke - Felcsút és Csákvár között, 2.rész.

Tovább autóztunk az eredeti kitűzött célhoz, Csákberény közelében lévő "Dolomitsziklás dombok"-hoz, pontosabban a "Katonai Emlékmű" közelébe.
A telefonra telepített APP szerint a hely "Repülésre alkalmas" volt, így a második "berepülés"-t is elvégezhettem.

Sok mindent ki szerettem volna próbálni, a hely viszont, mint a MyDroneSpace APP szerint a terület "Tájvédelmi körzet" és szíveskedjek betartani az erre vonatkozó szabályokat, hát ilyen figyelmeztetéssel sokat repülni nem tanácsos, így csak néhány fel/le szállást végeztem, videóval képek készítésével.

Amiket sikerült kipróbálni:
  • repülési paraméterek korlátozásának beállítása (max. repülési magasság, 120 m, a RTH visszatérési magasság, max. repülési távolság 500 m).
  • Automatikus felszállás és leszállás;
  • Az RTH indulási pozició GPS szerinti rögzítése;
  • RTH kiindulási pontra való automatikus visszatérés;
  • Videó felvétel készítése;
  • Fénykép felvételek készítése.
  • 1 akkumulátor 50%-ra való lefogyasztása.

Tapasztalatok:

  • A dronom annyira picike, hogy 60 méternél már szabad szemmel alig látható. Végig próbáltam szemmel követni a dront, de miután ránéztem a telefon képernyőjére (Élőképes kamerakép) és visszanézve már nem találtam meg szemmel a dront, ezért RTH visszatérést kértem, egy idő után már a hangját hallottam, de szemmel nem találtam meg, csak miután leereszkedett fejmagasságba. A kijelzőn tökéletes képet közvetít, ezen keresztül jól irányítható.
  • A videó finomsága (kamera gimbal!) tökéletes, még a durva kormány mozdulat sem látszik a felvételen.
  • Maga a dron is nagyon stabilan tartja a pozícióját, vezérlőt elengedve, egy helyben lebeg, mint a cövek!
  • Sokat kell még gyakorolni, repülni-repülni-repülni, hogy kellő rutinnal tudjam irányítani.
  • Még tesztelni kell, az eltávolodási korlátok betartását, illetve, megáll-e a határ elérésekor;
  • Ki kell még próbálni, hogy akadály (bokor, fa), esetén, ezt észleli-e a biztonsági rendszer, jelzi-e, kitér-e, vagy várja a kézi beavatkozást?
  • Az automatikus videó-clipp-et hogyan kell használni, milyen videót készít;
  • Tárgykövetés, illetve, eltávolodás, vagy körberepülés próbája még kitapasztalandó.
  • Az egyik legfontosabb tanulság: a repülés irányításhoz szemüveg kell, mert a telefon felülete kicsi, és a kijelzett információk e nélkül olvashatatlanok! Mégpedig speciális szemüveg, a számítógép képernyőhöz igazított szemüveg!






Az ismerkedési repülést követően, összecsomagoltam, és elindultunk hazafelé. Mivel a dron irányítását biztonságosnak ítéltem meg, úgy gondoltam menjünk Lovasberény felé, aminek a szélén van a Cziráky kastély, próbáljunk meg felvételt készíteni róla.
Csákberény-ből (Dolomitsziklás) Csákvár-ig, 3.rész

Megérkezve Lovasberényben a kastélyhoz, a park egy sarkába telepedtem le, úgy ítéltem meg, ettől a ponttól 100 méteres kör az bővel a lakott területen kívülre esik.
Kicsomagoltam és máris bekövetkezett az első dron baleset. ahogy a távirányítóra a tartó helyről kivéve a botkormány (Joystick), a vezérlőre való csavarozás közben lesett az autó mellett, hatalmas fűbe, hiába keresgéltem, ez egy elveszett darab lett. Van tartalék ebből, így ezt csavartam fel a kezelő felületre (már vásároltam, további 2.db. tartalékot, szép piros színű és alumíniumból lesz).

Az időjós azt jelezte, hogy Repülésre nem jó az idő ezen a helyen. Igen picit fújt a szél (10 km/ó, 20 km/ó lökésekkel, mivel ezt állítottam be felső korlátnak, ezért volt a nem megfelelő jelzés.
Ami viszont nagyon nem tetszett, hogy a MyDroneSpace APP ugyan elfogadta a területfoglalásom, de azért fent figyelmeztető jelzés is volt, hogy lakott területen belül csak eseti légtérben szabad repülni, de a lefoglalt kör, nem érintette a lakóházakat, és a terület színe zöld volt, így ezt én repülésre alkalmasnak tekintettem és repülte 2x.





Az első napos szabadtéri repülés próbát eredményesnek értékelem és megállapítottam, hogy még sokat kell gyakorolni, továbbá a még ki nem próbált funkciókat/szolgáltatásokat is tesztelni szükséges, hogy bármikor alkalmazni tudjam.

Alcsútdoboz - Etyek - Biatorbágy között, 4.rész

DJI Mini dron sorozat tagjai és Árjegyzéke az arukereso.hu oldalon

De jó, hogy tegnap repülte, ma már nem tehetném


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok