Barangolásaink, utazásaink bemutatása.
Az oldal célja, úti célok bemutatása Európában, határok nélkül.
Van egy másik BLOG-om is a Drón-ozásról!
Baloldalon találod az állandó Oldalaimat, BLOG oldalaimat és Közösségi Oldalaim LINK-jeit!
Dron-ozás buktatói, avagy a rögös út és az első repülés - 2022.10.24.
A fentieket csak azért, hogy elmenjen a kedved a hivatalos, jogszerű és szabályos Dron reptetéstől!
A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet és a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet határozza meg azokat a légtereket, amelyekben a pilóta nélküli légijárművek működtetése tiltott vagy amelyekben pilóta nélküli légijárművel kizárólag a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén végezhető művelet.
UAS = A pilóta nélküli repülőgép (angolulUnmanned Aerial Vehicle, UAV, am. „személyzet nélküli légi jármű”, vagy Remotely Piloted Aircraft, RPA, am. „távolról irányított (légi) jármű”, vagy drón (az angol drone szó jelentése here (méh) vagy igeként (méh)zümmögés).
Most itt a legelején tegyünk tisztába valamit!
Ma Magyarországon az a fogalom, hogy "JÁTÉK Dron" nem létezik, miért?
A történetnek már majdnem a végére értem a Facebook csoport oldalamon, amikor véletlenül valahová mellé kattintottam az egérrel és elszállt minden, azaz elveszett amit össze irkáltam.
Na most akkor ezt a platformot (Google BLOG) választom, mert ez nem veszíti el a bejegyzést írás közben (piszkozatban tárol a Közzétételig!). Na akkor itt most előlről kezdem (újra).
A történetem a Dron-okkal kapcsolatban még 2020-ban kezdődött. Már korábban is olvasgattam, nézelődtem. Gondoltam, milyen jó lenne fentről (más nézőpontból) megmutatni műemlékeinket, épületeinket, kirándulásainkat. Végül is 2020 Őszén belevágtam a Dron-ozás kezdetébe.
A Facebook-on láttam egy hirdetést ami felvillanyozott, persze vigyázat a Facebook hirdetések (mint a hirdetések majdnem mindig!) átverések is lehetnek. De mivel a kínálat nagyon vonzó volt és az érte kért ár belefért abba a tűréshatárba, ami még a családi költségvetésbe belefért, belementem és rendeltem.
A hirdetés szerint egy csúcs modellt kínálnak potom 70$-ért, ez egy továbbfejlesztett Drone 2 típus, választható kamerával és 4K-st választottam (rendeltem), a hozzá adott FPV telefonos APP (Android és iOS) nagy tudású, követő mód, 360° körbeforduló, hazatérés, automatikus fel/leszállás, videó élőkép (WiFi), videórögzítés, kép készítés, stb. 7-8 perc repülési idővel.
Megrendeltem, előre kellett fizetni, lehetett választani bankkártyás, vagy PayPal-os fizetés között, Én a PayPal-t szoktam használni a WEB-es vásárlásaimhoz. Most is jó volt a PayPal, mert már elmúlt 1 hónap és nem kaptam meg a Dron-t, megreklamáltam a PayPal-nál, aki felvette a kapcsolatot a kereskedővel, visszautalta a pénzt, de a kereskedő megígérte, hogy rendezi a küldést és valóban 2 hét múlva megérkezett, én házhozszállítást kértem, de helyette Warsó-ba szállították, onnan GLS hozta Budapestre, de nem a lakásomra, hanem az M3 bevezetőjén lévő OMV kúthoz szállították, mint GLS csomagponthoz. Végül megkaptam, - ekkor újból levonta a PayPal (a visszafizetést rajta hagytam a számlán) - elmentem érte a csomagpontra az OMV kútra.
Kibontottam a csomagot, telepítettem a telefonos APP-ot, bekapcsoltam, párosítottam a WiFi-n, hát a kamera el volt fordulva 45 fokkal, a felbontás se 4K volt, csupán FHD (1080p). Repülni repült, az RC vezérlővel jól volt irányítható ( a parkban próbáltam ki), ez még 2020-ban volt (!), aztán jött az évvége, és jöttek a hírek az új Dron jogszabályozásról (RÉMSÉGEK-et lehett olvasni), jogszabály tervezet, előterjesztés, módosítási javaslatok.
Tehát mivel a Dron-ban kamera van, és mivel a WiFin- keresztül adatrögzítésre alkalmas, így hiába "Játék" és a súlya 98 gr, regisztrálni kell, sőt a reptetéshez UAS jogsi kell hozzá, legalább A1. Maga a Dron C0 típusba tartozik és "Nyílt" kategória vonatkozik rá.
Akkortájt (2020) még semmi végrehajtási információ (jogszabályok) nem voltak, mivel még az alap jogszabályt sem fogadta még el a parlament. Hiába az volt az EU-s javaslat, hogy a már évek óta meghozott EU-s szabályozást alkalmazzák a "Nemzeti kormányok", na ez Magyarországra nem vonatkozott, és teljesen egyedi szabályozást írtak. Legfőkép, pont abban az időben, még az elfogadás előtt, Hadházy képviselő Dron-al levideózta a Hatvanpusztai "Orbán"-i építkezéseket, na ez tette be a kertkaput, és így lett regisztráció és engedélyköteles a kamerás Dron.
Felmerülő költségek a nyilvántartásba vétellel kapcsolatban:
Drón és üzembentartó nyilvántartásba vétele: 2.000 Ft
A drón vagy az üzembentartó adataiban bekövetkező változások bejelentése: 2.000 Ft
Törlés a nyilvántartásból: 1.000 Ft
Igazolás kiállítása nyilvántartásba vételről: 4.090 Ft
Akkor most mi legyen, ez volta kérdés? Döntöttem, a legalsó fiókba eldugtam a Dtrton-omat, nehogy felszálljon magától, mert a jogszabályba büntetési tételeket is beírtak (max. 10 millió forint, és már olvasni lehetett, hogy 200 000,-Ft-os büntetéseket már többen kaptak, mert a megosztásuk miatt feljelentették a Dono-zókat).
Azért nem adtam fel teljesen, mivel Magyarország-on még nem volt semmi végrehajtási eljárás és lehetőség, így Ausztria Dron oldalát kerestem fel, Ausztriában már sokkal korábban lett EU kompatibilis jogszabály és alkalmazási eljárás is.
Ingyen lehetett Tanagyagot letölteni a WEB oldalukról, majd OnLine WEB-es vizsgát is lehetett tenni A1/A3 kategóriában. 40 kérdést kellett megválaszolni 60 perc alatt, és 75%-os helyes választ fogadták el, én hibátlanul válaszoltam, bár néhol nagyon bizonytalan voltam a válasszal, mert magát a kérdést sem értettem. Az oldal német nyelvű volt, én németül nem tudok, de a Google fordító segített, végül az A1/A3 jogsít megkaptam, amit le lehetet tölteni a WEB oldalról, amit be is regisztráltam az EU-s UAS adatbázisba, amit minden EU-s országnak el kell fogadniuk a nemzeti jogszabályokban.
UAS jogsi (Ausztriában megszerezve)
Idén Nyár végén szedtem újra elő a témakört (Dron-ozás lehetőségei), megtaláltam a már idézett WEB oldalt, és elindítottam a regisztrációs folyamatot az ITM Légügyi Hatóságnál.
Két regisztráció kellett:
"Üzembentartói" - 2000,-Ft;
"Drón" regisztráció - 2000,-Ft.
Átutaltam a regisztrációs díjakat (2x 2000) és e-papíron az "Ügyfélkapun" benyújtottam a szükséges adatokat és nyomtatványokat, igazolásokat, amiket 2 hét alatt vissza is igazoltak, és látható fent a regisztrációs azonosítók amiket kaptam. A szükséges cimkéket kinyomtattam és ráragasztottam a Dron-ra, tehát szabad a repülés, na nem egészen igaz ez az állítás!
Posntosítva: repülhetek lakott területen kívül, ha a My......
Városon belüli repülés
Városon belül legálisan repülni nem lehet a Magyarországon elvégezhető A1/A3 kategóriájú vizsgával, ehhez már egy A2-es vizsga szükséges. A városon belüli repüléshez az A2-es vizsgán kívül egyéb feltételek is társulhatnak. Ahhoz, hogy biztos legyél abban felszállás előtt, hogy minden kritériumnak megfeleltél, nézz fel a https://terkep.legter.hu/ -ra, válaszd ki a helyet és az időt, ahol és amikor szeretnél repülni és nézd meg, hogy milyen szükséges dokumentumokat kell ehhez még esetleg beszerezned!
A2-es vizsgát egyelőre Magyarországon még nem lehet tenni, nincs is róla információ, hogy ki fog ilyen vizsgát tartani, viszont az biztos, hogy az A1/A3 alkategóriás vizsgádnak meg kell lennie, hogy megszerezhesd az A2-t. Ez a vizsga 5 évre szól, ha megszerzed.
Az eseti légtértérrel kapcsolatban is történtek változások, amit érdemes tudnotok. Eltörölték a 3.000 Ft-os illeték bélyeget, helyette szolgáltatási díjat kell fizetni, aminek 9.000Ft az összege. Emellett a légtér hosszát is lecsökkentették 21 napról 7 napra.
Tehát marad a lakott területen kívüli repülés lehetősége, na de hol? Na erre is van legális megoldás, a telefonra fel kell telepíteni egy APP-ot (Android és iOS), amiben aztán regisztrálni kell, na ez sem egy egyszerű feladat, mert elektronikusan kell igazolni, hogy én vagyok az ÉN!
Ötödik lépés: Mydronespace applikációba való regisztráció
Ha ez az öt lépés megvan, akkor lakott területen kívül, ahol nincsenek tiltott, korlátozó vagy egyéb zónák, nyugodtan repülhetünk. Aki hobbiból drónozna, az nyugodtan megteheti, ezeket a kritériumokat betartva, lakott területen kívül.
Ezt is elvégeztem, és rögtön kiderült az APP térképen, hogy ahol éppen vagyok, még a kiserdőben is lakott terület van és tiltott légtér.
A térképen kerestem a közelünkben (néhány km, az M3/M0 kifelé egy helyet ahol előzetes légtérengedély nélkül repülhetek "Nyílt kategóriában 500 m átmérőjű körben, max 120 m magasságig, SZUPER akkor gyerünk.
Minden repülés feltétele, ha egyébként minden más feltétel teljesült, hogy a repülés helyén és idejében (lehet előre is foglalni területet!), az MyAPP-al ki kell jelölni (le kell foglalni) a területet és, ha az szabad, akkor a repülés elvégezhető. Ugye milyen egyszerű a hobby-ból való (nem KERESKEDELMI!) repülés, ha jogszabályoknak megfelelően, legálisan játszanál felnőttként (kórhoz van kötve!).
Első legális repülési kísérlet - 2022.10.24. Fót-i Auchan "Ipari terület"-en, a szabad légtérben.
Mivel a Dron-om csak max. 80 méterre tud eltávolodni (védelem van benne, ha kikerül a vezérlő jelből, automatikusan leszáll), így bőven belül vagyok a maximálisan engedélyezett paramétereken.
Beléptem a MyAPP-ba, kijelöltem a területet, beállítottam a repülés paramétereit és területet foglaltam. Zöld jelzést kaptam, szabad a terület repülhetek.
Olyan helyet választottam, ahol a felszállás és a leszállás is könnyű, mivel aszfalt van, hát tévedtem, nem gondoltam a "szellő"-re, mivel a Dron-om mindössze 98 gr, így a legkisebb szellő is viszi mint a vihar. Felemeltem a motorok teljesítményét az alapértelmezettről (30%) 100%-ra, de ez sem segített, már irányítható volt, de a széliránnyal szemben tehetetlen volt. Be is repült a bozótosba, ahol 30 percig keresgéltem, mire megleltem.
Átmentem egy nagy füves területre, itt viszont a fű már a felszállásban is akadályozott, bár ezen egy "H" lappal segítettem, de erre a jelre képtelen voltam (szél és ügyetlenségem!) visszavezetni, vagy a fűben vagy a bozótosba landoltam, 3 próbálkozás után feladtam.
Mai nap felszállásai.
Tapasztalatok/tanulságok!
Ez egy játék-dron, szelet, de még a szellőt sem bírja, ez leginkább szobába, terembe való;
A WiFi teljesítménye csapnivaló, alkalmatlan a kamera jelét a telefonra átadni;
Tanulni, szokni az irányítást jó lesz, de csak teremben, vagy teljes szélcsendben, sík területen;
Mint kiderítettem, ez a Drone2, azonos, lekoppintása (klónja) az E58 (EACHINE) Dron-al, így alkatrészeiben is azonos, szükségem is volt rá, mert a lábait már az első repülésen elvesztette, és a leszálláskor a fű nem tetszett a rotoroknak, így a belső hajtásban egy "tányér fogaskerék" széttört. Hozzáférhető RC boltokban darabjai, így egy egész kart vásároltam hozzá és cseréltem ki.
A kamera képfelvételre alkalmatlan, a WiFi miatti jeltovábbítás miatt. A kamera el tud fordulni a Dron-ban, de szétszerve, visszaállítható.
Igazi használatra valamiféle DJI Mini-re gondolok, de a legolcsóbb is a Mini SE, is 130.000 Ft, egy Combó változat (táskával, USB-HUB, + 3.db. inteligens akksi már 170.000.-Ft, még gyűjtenem kell rá), de csak ezzel érdemes valamirevaló felvételt készíteni és szélbíró típus, a súlya még pont a C0 típus felső határa előtt van, a súlya 249 gr. (250 gr a határ).
Itt tartok most. Teremben fogok gyakorolni, és végre beállítani a motorok egyenlőtlenségét (trimerek), csak ezek után fogok újra kültéren próbálkozni. Amíg az RC irányítás nem biztos, addig nem szabad kint kísérletezni!
Utazási lázban - Megvalósulás 2018. június (3) Königsee, Németország, (harmadik nap) Ha valaki már járt erre, amelyik a mai célpontunk volt, az alábbi képről rögtön ráismer: Barthalomä kikötő a Königsee tavon Emlékeztetőül a tervezés folyamatát itt nézhetik meg , jócskán lesz különbség! Tartalomjegyzék 1.rész, Utazás a szálláshelyre (Oberreiter Panzió, Ausztria, Fusch an der Grossglockner) 2.rész, Grossglockner Hochalpenstrasse , Defereggental, (Ausztria, Tirol tartomány) 3.rész, Königsee , (Németország) 4.rész, Schlegeis Alpenstraße , (Ausztria, Tirol) 5.rész, Gasteinertal , (Ausztria, Salzburg) 6.rész, Kals am Großglockner, Lienz , (Ausztria, Dél-Tirol) 7.rész, Hazautazás , (Magyarország, Budapest) A mai célpont Németország volt, a Königsee . Már többször jártunk itt, csónakáztunk a tavon az elektromos hajókkal, a mai kirándulás különlegessége a megközelítésben volt. A GPS beállításaiba...
Séta a "Barátság Klub"-al. Magyar Állami Földtani Intézet 1143 Budapest, Stefánia út 14. GPS: 47.505723, 19.097513 http://mbfsz.gov.hu/ https://www.mfgi.hu/ https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Állami_Földtani_Intézet http://www.kastélyok.hu/Lap.php?cId=196 FB kép-albumom: https://www.facebook.com/janos.egresi.7/media_set?set=a.1653123268076598.1073742499.100001368234340 A teljes képalbum: http://www.kastelyok-utazas.hu/Webalbum/Magyar/Megyek/Budapest/FöldtaniIntézet/index.html Látogatás dátuma: 2018.06.20. Videó itt nézhető meg . Kértem és kaptam lehetőséget, hogy a Barátság Klub sétáján részt vegyek, bár nem vagyok a Klub tagja, köszönet a lehetőségért Benczéné Fodor Erzsébet -nek. A sétára szakvezetéssel 2018.06.20-án került sor. Egy megjegyzés: nem tudom az okát, de bennem eddig az ülepedett le az épülettel kapcsolatosan, hogy ez a "Földhivatal", pedig ez bizony nem az, ez az ELTE egyik intézménye. Belépve az intézményb...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése