A Városliget "Gyöngyszeme", avagy a Magyar Zene Háza

A ma (2022.05.27.) arra szántam, hogy meglátogassam a nemrég () megnyitott Magyar Zene Haza épületet, környezetét és belsőjét, kiállításait.

Magyar Zene Háza - főbejárat felöli "homlokzata"

Saját bemutató oldalam itt nyitható meg!

Csodás díszköves terek
Parkolni, a már kipróbált Dózsa György úti mélygarázsban (Múzeumgarázs) parkoltam, üres hely bőven volt, még a C1 szektor elején, így a B1 kijáratot tudtam használni, és viszonylag nem sokat (500 méter körül?) kellett gyalogolnom a Magyar Zene Háza-ig. A parkolóház teteje parkosítva, zöldítve, bár rengeteg és nagy felületű díszkőburkolat, amit az utam során felváltott a kerítésekkel elzárt terület és murva-köves sétaútvonal, amik zöldített, parkosított, "pázsit" fűvel bevetett, de sok-sok kiégett, csomókban fellelhető területek is szegélyeztek. A Magyar Zene Háza főbejáratára is rátaláltam, amely az Ötvenhatosok tere-vel szemben található, "erdővel" takart terület, de megtaláltam a főbejáratot is. Sok-sok ember várakozott a bebocsátásra, mivel még a nyitásig volt 15 perc.
Újonnan parkosítva - "pázsit minőségben"



Belépve az épületbe, balra az információs pult és pénztár. A földszint belépő jegy nélkül szabadon látogatható, itt van egy zenei ajándékbolt, kávézó és étterem. Az épület akadály mentesítve, a szintek között lift-el lehet közlekedni.
Most vettem észre, hogy a telefonom készített egy "Rejtett kamerás" felvételt. Ezek szerint amikor a DJI-Mobile3 tartó szerkezetről lehámoztam, hogy majd a mobillal (mobiltárca, OTP-Simple) fizetni tudjak, bekapcsolódott (érintő képernyő átka, ha nincsen lezárva, önállósítja magát és azt csinál amit akar, ezt nevezik manapság mesterséges intelligenciának) és felvette az információs pulti jelenetet is.
Beszerkesztettem az 1.részbe a felvételből egy megmutatható részletet is.


Az információs pultnál megtudtam a lehetőségeket, 10:45-kor lesz lehetőség az állandó kiállítás megtekintésére, de előtte 10:30 tól a Hangdóm-ban lesz egy program lehetőség ami 20 perc, de nyugodtam nézzem/hallgassam végig, nem probléma, hogy 5 perccel később érkezem az állandó kiállításhoz.
Nyugdíjas jegyet kaptam, az állandó kiállítás (50%-os) 1400,-Ft + 500,-Ft a Hangdóm program, kártyával fizethettem. Nincs 70 év feletti kedvezmény!
Mivel még volt időm, ittam egy Melange kávét 840,-Ft-ért.

Idézet a hivatalos WEB oldalról

Kedves Látogatóink!

Intézményünk földszinti közönségforgalmi területei szabadon – díjmentesen - látogathatók, nyitvatartási időben, minden nap 10:00 és 18:00 óra között. A Magyar Zene Házában shop, kávézó, étterem, valamint díjmentes ruhatár áll rendelkezésükre. A földszinti ruhatár június 1-től nyári szabadságra megy, azaz nem üzemel. Megőrzésre szánt ruháikat, táskáikat, értéktárgyaikat a -1 szinten található, lezárható szekrényekben tudják elhelyezni.

Az állandó kiállítás valamint a Hangdóm belépőjeggyel látogatható (hétfői napokon zárva!), melyre jegyet online, vagy személyesen tudnak vásárolni a Magyar Zene Háza jegypénztárában. A kiállításra a teljes árú belépő: 2.800 Ft/db, a diák-nyugdíjas belépő: 1.400 Ft/db (70 év felett is!) A kiállításunk egy interaktív, audiovizuális zenetörténeti tárlat. Belépéskor mindenkinek egy fejhallgatót adunk, ez lesz az Önök személyes asszisztense tárlat alatt. Kérjük vegyék figyelembe, hogy a kiállításra kb. 1,5-2 órát érdemes szánni.

A Hangdómba többféle vetítés érhető el: a DOME_000 Hangulatok vetítést minden korosztálynak ajánljuk. A DOME_001 Kurokawa című vetítést 12-60 év között korosztálynak ajánljuk, továbbá fényérzékeny látogatóinkat figyelmeztetjük, hogy a műsor elemeként megjelenő villogó fényeket és mintázatokat tartalmaz.

A csoportos vezetett épületsétákra itt tudnak jegyet venni valamint időpontot foglalni (FIGYELEM! június végéig az összes időpont betelt!)

Kaland és élmény a Hangdóm-ban


A program létszámkorlátozott, előre kell jegyet váltani (időpontra!). A belépőjegyet leolvasták, belépve a terembe, egy félgömb alakú kupolás helyiség, körben vetítővászon, be is mondták, hogy kézzel ne érintse a látogató a vetítővásznat.
A teremben fekvő/ülő alkalmasságok (babzsákok) és néhány forgó-szék, én a babzsákot választottam. Leülni még simán ment, de már hely-poziciót változtatni igencsak nehézkes volt (78 évesen), de a végén a felállás, na az bizony csak segítséggel ment, egy látogató segített felhúzva.


A vetítés elkezdődött, a kép és hang élmény meghökkentő volt, teljes 360 fokos panorámakép, a teljes kupolát megtöltötte, a hang teljes 3D.
Többféle jelenetből összevágott műsor, kép és hang effektusokkal: a Zeneakadémia termében ültünk középen, templomban, egy tavon csónakból pecáztunk, a Balaton partján, és még sziklamászás is volt (ez nem igazán volt élvezhető számomra).
A hang élmény kifogástalan volt, a kép élmény már nem annyira, számomra életlen volt, és bizony láthatóak és zavaróak voltak a vetítők találkozási átmenetei (a Zeneakadémia felvételen zavaró volt, amikor a hegedük vonói 2 példányban, eltolódva jelentek meg, de túl lehetett élni).

Állandó kiállítás 
"A Magyar Zene Házában különleges zenei tárlat mutatja be a zene történetének legfontosabb állomásait, európai, illetve magyar fókusszal. Az ősi ritmusoktól elindulva egészen a 21. századig az élet körforgásán keresztül meséli el a zene jelentőségét, végighalad a legfontosabb zenetörténeti fordulópontokon, kiemelve egy-egy ikonikus alkotót.

A Hangdimenziók - Zenei utazások térben is időben című állandó, interaktív kiállítás megtekintésére ajánlott két-három órát szánni. A kiállítás előszeretettel használja a technológia eszközeit és játékosan vonja be a látogatót, hogy új ismereteket nyújtson a zenéről.
A kiállítás megtekintéséhez segédeszközt kaptam, egy nyakba-akasztott eszköz (vezérlő) és egy jó minőségű fejhallgatót.
A kiállítótérben mindig az adott teremhez, vagy egy kiállított tárgyhoz, vagy a padlóra felfestett talpnyomra állva, stb., mindig az adott helyhez kötötten automatikusan változott a "vezető" hangvezérlése (hangerő tetszés szerint állítható).
Elismeréssel szólhatok csak a megoldásért, minőségében, működésében csodás élmény volt végig sétálni a kiállításon. Mindenhol annyi időt tölthettem, amennyit akartam, senki nem hajtott, befolyásolt.
Sajnos ezt az élményt nem tudom bemutatni, mivel a hangok csak a fejhallgatóban volt halható, így ahol videót rögzítettem, ezek hangok nélküliek, ha tudom és felkészültem volna, akkor lehetett volna hang is hozzá, ezt élőben, saját magatoknak kell majd végig élni élőben, ide csupán néhány képet fogok tudni feltenni."
Mindenhol (terem részek), jól olvasható szöveges ismertetők voltak!
Számomra maga a kiállítási anyag tartalma, kivitelezése élményt nyújtott, elégedett voltam.

A kiállítás a -2 pinceszinten van elhelyezve, ide vagy liften, vagy egy hatalmas, kényelmes csigalépcsőn lehet lejutni. Itt van egy információs pult, ahol ellátják a látogatót a hang eszközzel, ellenőrzik (leolvassák) a jegy QR kódját és a regisztrál időpont megfelelőségét.

Itt most csak szemezgetni fogok néhány képpel illusztrálva a látottakat, az első teremben hangban és képben, illetve hangszeren megismerhettem az egészen távoli múltat is.
Az összes készített képet feltettem a Facebook csoport oldalamra, itt végig nézhetitek a képanyagot (barangolasokHN).

Készítek még videót is, ha elkészül ide is felteszem.

Néhány ősi hangszer
Sok-sok információval (szöveg, tárgy, eszköz, hang) végigvezetett az állandó kiállítás a múlton, közelmúlton, keresztül napjainkig, beleértve a zeneszerzést, a könyvnyomtatást, a hang és képi eszközökön át, a hanghordozókon keresztül, sőt, hang/kép-i vágóeszközöket kis is lehetett próbálni.



Fiatalkorom elektronikus hang eszközei voltak:





... és a végére tettem, néhány külső képet:






Épület belső és Állandó kiállítás
Épület külső és környezete, Városliget, Pincegarázs

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok