Tesztelés, utazás, Autós-videó, Drón-videó, Utazás, Várnézés, Ausztria (2024.02.25.)

Lesznek érdekességek, ez egy tesztelési nap volt: autó (17 éves 560e km, hengerfejes), vezetési távolság próba (600 km), autós-utazási videó készítés módszerei, eszközei, várak (2x Ausztriában), na és persze drón-repülés. Ez a beszámoló hosszú lesz!

Utolsó módosítás: 2024.03.08. 085:45

Még pénteken eldöntésre került, hogy utazunk szombaton, két helyszínt néztem ki (Ausztria):

• Fraknó vára - Burg Forchtenstein
  • Léka vára - Burg & Burghotel Lockenhaus
Fraknó vára (Esterházy), Ausztria, Burgenland

Tehát miről lesz szó ebben a bejegyzésben?

• Egy 560 000 km-t futozz Suzuki SX4 benzin 1500cm3 hengerfej problémáról;
  • le tudok vezetni még 600 km-t egy nap?
  • Autós-videó készítés rejtelmei és problémáiról;
  • Utazás Ausztriában;
  • Drónos repülés - videó/képkészítés rejtelmei/problémái;
  • Mindezt 1 napos utazás keretében!

Korán keltünk, hogy korán indulhassunk (8 nóra volt a terv), és még sötétedés előtt hazaérjünk (18 óra). A felszerelést még pénteken összekészítettem, összeszereltem, összehangoltam, kipróbáltam.
Reggel lementem a parkolóba az autóhoz, indulás előtti ellenőrzésként letisztítottam az ablakokat, mint utazás közben észleltem, hogy az ablaktisztitás pocsék lett, csupán azért, mert egyszer valamikor a Ciff ablaktisztitó flakkonba, beleöntöttem egy motorblokk tisztító flakkonban lévő folyadékot, hogy ezzel tudjam lefújni a motorblokkot, egy alkalommal, amikor mosni voltam az autót. A hiba az volt, hogy nem jelöltem meg a flakont és bizony 2.db. azonos Ciff ablaktisztító fújom volt, mint kiderült, az olajost használtam (1) hiba!

Az ablakpucolás után ellenöriztem a hűtővíz tartányban lévő vízszintet, hát ez bizony a kiegyenlítő tartályból majdnem kifolyt, miért? Mert újra előjött a "Hengerfej" hiba, így aztán a hűtőrendszerben túlnyomás annyira megnő, hogy kinyomja a vízet a kiegyenlítőbe. Korábban 1500-2000 km-enként jelentkezett a hiba, de ma már tudom, hogy 1 tankolás (600 km) már jelentkezik a hiba. Szóval, van egy speciális szerszámom amit egy gyerek vizipuska átalakításával hoztam létre, és gyors művelettel 2x szippantással a kinyomot vizet viszsavezetem a hűtőrendszerbe, ez ennyire egyszerű művelet lenne, HA!? Nos ez most nagyon félresikerült korán reggel, leszedetma hűtő sapkát, óvatlan voltam és leesett a motor alatt lévő műanyag burkolatra. 3/4 órát kínlódtam, mire kibányáztam, mivel hozzáférni egyszerű módon nem lehet! Végül ki tudtam venni és le tudtam zárni a hűtőrendszert, így el tudtunk indulni. (2) hiba!

A "vízkiszívó szerkezet és a teljesen teli kiegyenlítő tartáj, aminek csak az alján lehetne víz.

Kis kitérő: a Suzuki SX4-em idén lesz 17 éves, kurva drága autó lett belőle, az eredeti ára 2007-ben 3.400.000,-Ft volt, de mivel Svájci Fr volt a deviza hitele, így a kifizetéskor 7.600.000,- Ft-ba került, így bizony elvitte egy lehetséges autó csere értékét, tehát így lett 17 éves. 430.000 km elérésekor jelentkezett a fent részletezett hűtővíz hiba (hengerfej), akkor a motor cserére kerül (amivel jól mátvertek!), azt állították, hogy a bontóban lévő autó motorjában 75.000 km van, aztán mire kiderült az eredeti rendszáma, az előéletéből az derült ki, hogy az utolsó vizsga 212.00 km volt már benne, de mivel az előélete és használata ismeretlen volt, így most került kb azonos kopottsági állapotba, mint az én első mkotorom 430.000 km után, hát bizony ez a motor most érhette el a 300.000 km-t, azaz jól széthajtotta a korábbi gazdája.
2023. decemberben meghoztam egy végleges döntést, idén (2024) 80 évesen végleg abba hagyom a munkát, december 31-el megszünik a munkaviszonyom (napi 6 órás), így 2024 lesz az utolsó utazásunk Ausztriába a kedvenc helyünkre az Oberreiter Panzió*** -ba. Ezt az utolsó lehetőséget a legjobban kell kihasználni, az odautazás 600 km, megállások nélkül 7 óra utazás. Többek között a mostani teszt utazás is ezt a célt szolgálta, teljesíteni tudom-e méág ezt a távot és vezetési terhelést? Mivel ez lesz az utolsó nagy utazás, az utazást a lehető legjobban szeretném rögzíteni (autós utazások), a legfontosabb, hogy a lehető leg teljesebbkörű rögzítést szeretném készíteni a kedvenc útvonalunkról is: Großglockner Hochalpenstraße, hogy a még hátralévő indönkben visszaemlékezhessünk majd az élményekre, azaz ennek biztosnak és jó mijnőségűnek kell lennie (4K), tehát az autós-videó rögzítést is próbálni/tesztelni szükséges.

Autós utazások videós rögzítése

Az idők folyamán sokféle eszközt használtam utazásaink videós rögzítésére (nem is részletezem, hosszú lenne a sor), viszont az utolsó megoldásként 2.db. belső kamera rendszert használok.

3 féle rendszer elhelyezése

Xiaomi 70mai Dasch Cam Pro Plus 2 kamerás rendszer

A 2 kamera képe, egy nagyméretű visszapillantó tükörként működik (van kialakítva), amely használható tükörként, vagy LED-es képkijelzőként. A rendszerben van egy Front és egy Back kamera, én úgy használom, hogy a tükörben a hátsó kamera képe van megjelenítve állandó jelleggel. Mivel a kamera fixxen van rögzítve hátul és nagylátószögű a kamera, így a tökörben sokkal több információt láthatok, sőt, éjszaka is kiváló képet biztosít. Mindkét kamera 1080 FHD felbontással 16:9 képmérfettel rögzít 3 perces fájldarabolással. A kamera rendszer automatikusan indul a gyújtás ráadásával, tehát állandó rögzítést biztosít SD micró kártyára (128 GB-os kártyára kb 8 órás utazás rögzíthető). A videóra feliratként dátum/idő is megjelenítésre kerül, a rendszer nem tartalmaz GPS jelrögzítést.

Xiaomi 70 mai Dash Cam Pro 500 Plusz GPS-es rendszer

A kamera 2,7K (1440 - QHD) videójelet rögzít 4:3 képmérettel, egyik hátránya ez. A rendszer GPS jel vevővel is fel van szerelve, a GPS adatokat meg is jelenítei a dátum/időn kívül a videón, azaz az is látható, hogy helyileg hol készült a videó. A rendszer szépséghibája a videó felbontás gyengesége és a szélvédő betükröződése.

2023-ban vásároltam egy DJI Osmo Action 4 kamerát

Mivel a két Xiaomi kamera minőségével nem vagyok megelégedve, gondoltam kipróbálom az akciókamerát úti-videó rögzítéséhez. A mőszerfalra való rögzítéssel egy alapvető hiba van, a szélvédő betükröződik a felvételbe és szembe napsűtés szinte élvezhetetlenné válik. A visszatükröződést részben tudtam csökkenteni azzal, hogy a kamera lencsét védő üveget lecseréltem egy lyukas gyűrűre, így a két üvegfelület kissebb fényvisszaverést eredményezett, de így is zavaró a műszerfal megjelenése a felvételen. Ezt kiküszöbölendő felemeltem a kamera rögzítését a szélvédő közepére, és éppen most vált elérhetővé az Akció 4 kamerához alkalmazható polárszűrő (CPL), meg is rendeltem, kíváncsian várom a próba lehetőségéz, hogy a tükröződést mennyire tudom kiszűrni majd.

Ez a kamera minőségi felvételt képes biztosítani, mivel a videó 4K/50 képkocka sebességgel képes rögzíteni, a kamerát rákötve USB táplálásra, folyamatos rögzítést biztosít.

Felvetődött megoldási lehetőségként, hogy, ha az autón kívülre szerelném, akkor a zavaró tükröződéseket azonnal meg lehet szüntetni, na de a rögzítés, és az autón kívüli működtetés egy sor proglémát is hoz magával, az árammal való ellátás, a kamera biztonságos rögzítése, az objektív védelme, na és az eső okozta problémák, szóval ez nem igazán jó megoldásnak tűnő.

Ezeket is kipróbáltam a mostani uatzási teszt során, fogok majd készíteni a 3 kamera kép összehasonlíthatóságára videót. Az eső elleni védelem megoldott ugyan (vízhatlan 15 méteres vízmélységig), de az objektívre kerülő esőcseppek bizony a felvétel minőségét szinte használhatatlanná teszik, elviszi a képélességet, foltos lesz a felvétel, stb. Tehát a belső elhelyezés a legjobb megoldás.

A felvétel vezérlése, ellenörzése megoldott, hiszen a DJI MIMO mobile APP ezt a szolgáltatást biztosítja, így az okostelefonról vezérelhető WiFi-n keresztül, a hang is rögzíthető, mivel Bluetooth kapcsolaton a mikrofon csatlakoztatható a kamerához, amit rá lehet csiptetni a beszélő személyre, az átviteli távolság pedig 150 m. A felvétel indítható/leállítható, átváltható videó/kép rögzítési módba, sőt a készülék beállításait/korrekciókat is el lehet végezni a tepefonos APP-on keresztül. Teház ez a megoldás vezethet a végleges alkalmazáshoz.

Újragondolva és kipróbálva esőben is, nem ez a külső elhelyezés a jó megoldás. Az autó belsejében, a műszarfalra középmagasan, már csak a szélvédő visszatükröződésre kell jó megoldást (PL szűrő) kialakítani. Így a külső időjárástól védve van, bármikor be/kikapcsolható, az állandó USB-s áramellátás biztosítható, és a telefonos APP-on keresztül az ellenőrzése/vezérlése is megoldott.

Tehát akkor a mostani utazás részletei és a tapasztalatok

Szombaton reggel 8:30 körül tudtunk elindulni, Budapest XV., - Budakeszi - M1 Győr - M85 Sopron - Ausztria Fraknó vára: 300 km, amit 3,5 óra alatt tettünk meg (2x megálással), és 18 órakor érkeztünk haza.

A városon (Budapast, keletről nyugatra) viszonylag hamar keresztűl vergődtünk, és Budakeszít elhagyva felhajtottunk az M1-re, az M0 becsatlakozása után már szokatlanul nagy volt a kamion forgalom, mivel rendőrségi ellenőrzés nincsen, így a kamionsofőrők (RO) szabadon garázdálkodnak. Nem volt nagy forgalom Győr felé, viszont Bicska térségébenködös idő volt, és a rádióban rendkívüli hírekben hallhattuk, hogy az M1-en Velence térségében tömegbaleset, 1 halott, és 40 összetört autó, de, jó, hogy nem arra felé autóztunk. Győrnél letértünk az M85 gyorsforgalmi útra, ahol rajtunk kívül mindenki autópályaként használja a gyorsofrgalmi utat,viszint erre felé már napsütés is volt. Letérve a Sopron felé vezető elágazásra a következő parkolóban pihenőként megállva, a távolban jól kivehető volt az Ausztriában lévő Schneeberg havas hegyvonulata, követve a Rax hegyvonulatával.

Fraknó várához vezető útvonal

Az első célállomásunk Burg Forchtenstein (Fraknó vára) volt, az S31-ről a várhoz vezető úton próbáltam ki az autóra kihelyezett DJI kamerát, erről az útvonalról szerkesztek majd úti-videót, összehasonlításra. A go ndom a vezérlő telefonnal máris meggyűlt a bajom, ez egy Samsung Galaxy A51, aminek az alapvető baja, hogy a legváratlanabb időpontokban újraindítja magát, nos ezt most is elkövette, idegesítő jelenség, mert percekbe tellik, mire újraindul és használhatóvá válik. A telefonon lévő DJI OSMO APP szolgál az akciókamera vezérlésére WiFi kapcsolaton keresztűl és az élőképet is közvezíti, e nélkül nem tudom a kívül elhelyezett kamerát elindítani. Végül is ezt a módszert el is fogom vetni, mivel a vezérléshez a kamerát előtte be kell kapcsolni, ehhez félre kell állni az úton, folyamatosan bekapcsolva hagyni pedig értelmetlen, mert az akksi így hamar lemerülne kb. 1 óra kapacitása van, és, ha nem kap vezérlést akkor pedig 10 perc után automatikusan kikapcsolódik. Tehát, marad a belső kamera elhelyezési és vezérlési módszer, amihez már nagyon várom, hogy megkapjam a PL szűrőt, a szélvédő tükröződés kiküszöbölhetőségéhez.

Ahogy elnézem jó régen jártunk a várban belül (2008 látogatás bemutató FB oldalam), most sem a vár belső látogatása volt a cél, hanem repülés a drónnal, a vár közelében. Ahogy a várhoz értünk látható volt, hogy a közelében biztosan nem fogok felszállni, hiszen minden (3) parkoló telítve volt, így a térképen kinéztem egy negyedik parkoló-t, ami távolabb volt a hegytetőn, ahonnan viszont jól rá lehett látni a várra. Amire viszont nem gondoltam, hogy huzatos lesz a hely, bizony erős szél érkezett a völgyből és a csúcs felett erős széllőkések voltak. Csak 1 felszállást tettem, azt is lerövidítve, és nem túl magasan (60 m), viszont a Nap fénye nem zavart, a gép is jól látható volt a repülés során, így az osztráköoknál szigorúan megkövetelt VLOS (szabad szemmel látható!) szabályt be tudtam tartani. Az AstroControl nem jelzett semmi korlátozást, így a repülést el tudtam végezni. A repülés után még készítettem a Nikon digitális gépemmel néhány fotót, majd ebéd helyett uzsonna és tovább indultunk Léka vára felé ( Burg Lockenhaus). A völgybe visszavezető úton láttam egy megállási lehetőséget, innen jól rá lehetett látni a várra, itt is készítettem képeket.

1.rész - úti-videó Érkezés a várhoz

A Drón készítette a felszállási ponton (RTH)

Ide teszek még néhány képet, amely bemutatja mi a különbség az egyes rögzítési módok között, a képekhez hozzáírom, hogy melyik hogyan készült.

48 Mpixel, DNG (RAW) - 96 MB a fájl mérete, korrekció nélkül!)

12 Mpixel, DNG (RAW) - 24 MB a fájl mérete, korrekció nélkül!)

48 Mpixel, JPG - 37 MB a fájl mérete, Korrigált és JPG-be konvertált

12 Mpixel, JPG - 7 MB a fájl mérete, Korrigált és JPG-be konvertált

és itt lesz két képernyő mentés, amin látható, hogy a 48Mpixeles képet nem kell annyira nagyítani (%), hogy kitőltse a teljes FHD képernyőt (1080p) !

48 MPixeles kép csupán 67%-ra nagyítva

12 Mpixeles képet 145%-osra kell felnagyítani, hogy kitőltse a képernyőt!
A fenti 4 kép azt mutatja be, hogy a képfájl mérete jelentősen megnövekszik, a 48Mpixeles a kép (akár RAW, akűár JPG-be konvertálva), viszont a 12 Mpixeles képet nagyon fel kell nagyítani, ezzel természetesen a kép minősége is romlik.

És akkor essen szó a drón által készített5 gömb-panoráma (3D-360) kép készítés buktatóiról is, ezt egy külön bejegyzésbe foglalom egybe (készítés alatt!).

2.rész - Drón-videó (rövid repülés, az erős szél miatt, gömb-panorámát nem is tudtam készíteni!)

Burg Forchtenstein (Fraknó vára)

Forrás: wikipedia és a vár WEB oldala

"Fraknó avagy Fraknóváralja (németül 1972-ig Forchtenau, ma Forchtenstein, horvátul: Fortnava) község AusztriábanBurgenland tartományban, a Nagymartoni járásban.

Fraknó (Forchtenstein) várát 1317 után építették a Nagymartoni grófok. 1398-ban Luxemburgi Zsigmond hűtlenség miatt elvette és a Kanizsaiaknak adta. 1400-ban már újra a Nagymartoni grófoké volt. 1445-ben Nagymartoni VI. Albert osztrák hercegnek adta zálogba, aki aztán az örökösöktől a tulajdonjogot is megszerezte, így a Habsburgoké lett. Mátyás 1488-ban visszaszerezte. 1491-ben a pozsonyi béke Ausztriához csatolta, s csak 1626-ban került vissza. 1605-ben Bocskai és 1619-ben Bethlen hadai is sikertelenül ostromolták.Esterházy Pál herceg

1622 óta az Esterházy család birtoka. Esterházy Miklós és Pál 1635 és 1660 között a régi falakat elbontatta, és helyére kétemeletes várpalotát építtetett. Csak az öregtorony maradt meg a régi várból, amelyre emeletet húztak. Az Esterházy család később a kényelmesebb kismartoni kastélyba költözött, bár a vár ma is a család birtoka."
.....
"Fraknó Vára Burgenland egyik legismertebb jelképeként a Rozália-hegység nyúlványán épült, és a fennsík felől nyugati irányba tekintve uralja a kilátást.
A kastély napjainkban négy kiállításnak, nagyvonalú rendezvénytermeknek és egy közkedvelt étteremnek ad otthont.
Német nyelvű vezetések, melyeken kedves magyar vendégeink magyar nyelvű leírással vehetnek részt."

Mielőtt folytatom a napi utazás bemutatását, ide teszek még 1 videót, amin a 3 féle autós rögzítő eszköz képe összehasonlítható lesz. Mivel a videók látogatottsága csupán eshetőleges (néhány), felesleges ezt megszerkesztenem. A DJI Osmo Action 4 kamera lesz a végleges megoldás, maharona megkapom a polár szűrőt és így a szélvédő tükröződése kiküszöbölhető lesz.
3.rész - úti-videó - Léka vára - Érkezés

A Fraknói várnál tett felvételek elkészítése után elindultunk hazafelé, de az utazást úgy jelöltem be a GPS-ben, hogy újba ejtjük Léka várát is. Ugyan magának a várnak a látogatását nem terveztük, hiszen az már nem férne bele az esti hazaérkezéshez, így csupán 2 helyszinen való Drónos repülést terveztem, először közvetlenük a vár parkolójában, és a vár-tó parján.

Meg is érkeztünk a vár parkolójába ami teljesen üres volt, csak néhányan sétálgattak a környezetben. A vár egyébként zárva volt. Mivel a parkoló üres volt, így a várhoz közel ellenőriztem a felszállási pontot az ActroControl APP-ban, ami akkor nem engedett felszállni, sajnos nem készítettem képernyő felvételt, így utólag már nem tudom a tíltás okát. Most ellenőriztem ugyanazt a pontot, most visszaigazollta, repülhettem volna. R=100 m, Magasság = 100m, ez lett volna a repüls fő adatsora, és a DJI Mini 3 regisztrált drónt választottam ki, mint most is. Mi ebből a tanulság, utólag hasznos a képernyő rögzítése, vagy videóra, vagy csupán képernyő másolat, akkor ezt elmulasztottam.

AustroControl a felszállási hely jelölésével a vár tövében
A Tíltást tudomásulvettem és leautóztunk a Vár-tóhoz, ott is ellenőriztem a repülés lehetőségét és ott visszaigazolta az APP, hogy repülhetek.
AustroControl fiókomban rögzítésre is került a repülésem

Magyarországon is van HungaroControl App (MDS), de Magyarországon lakott területen (ami nincsen jogszabályban definiálva!!!) csak 30-45 nappal előbb pénzért igényelt "Eseti légtér engedély" bírtokában szabad csak repülni, lakott területen kívül pedig akkor, ha az MDS nem jelet bármi korlátozást, ami azért nehéz, mert szinte egész Magyarország légtere, bármilyen okból, de nagyon le van korlátozva. Ausztriában ez úgy működik, hogy regisztrálni kell a pilótát (üzemeltető tulajdonos), a Drónt is, és akkor az APP-ban kell ellenörizni, hogy adott helyen, adott repülési paraméterekkel szabad-e repülni, ha mégsem, akkor pedig az APP-ban lehet engedélyt kérni (fizetős), ha nincs korlátozás, akkor Open kategóriában 250g alatti drónnal VLOS távolságig, max. 120 m magasságban szabadon repülhetek!

AustroControl térkép szinte üres

Légtér.hu - szinte minden korlátozva van
Végül leparkoltam a tó mellett kialakított parkolóban (ingyenes, büfével, kulturált WC-vel) lementem a tópartra és onnan reptettem fel a drónomat. Sajnos a felszállási pont rossz volt, hiszen a vár mügött sütött a Nap, így aztán szuper felvételek készítése eleve ki volt zárva, de elreptettem a drónt a tó másik vége felé (VLOS!), és onnan készítettem a felvételeket, majd idehaza az Adobe LrC-ben korrigáltam, amennyire lehetett.
4.rész, Léka vára - Drón videó

Léka vára - Lockenhaus

Forrás: wikipedia és a vár WEB oldala (magyar nyelvű)

"A vár, illetve kastély Léka község szélén található a mai Ausztria középső részén, Burgenlandban, a Günser-hegységben, az osztrák-magyar határon átnyúló természetvédelmi parkban (Liechtenstein-Irottkő), Kőszegtől alig pár kilométerre.

A terület már a római időkben is lakott hely volt. A római rész ma víztároló. Mai alakját a vár a 13. században kezdte felvenni a Kanizsai család birtokaként. Ekkoriban gótikus építmény volt, később a Nádasdyak reneszánsz stílusú toldalékokkal látták el és újabb falgyűrűvel vették körül. Később az Esterházyak tulajdonába került, akik aztán eladták.

A vár két részből áll. A 16. századból származó fellegvárból és a Nádasdy Ferenc által 1636 körül építtetett alsóvárból. Esterházy Miklós herceg 1902-1906 között részben helyreállíttatta a várat, amely Paul Anton Keller osztrák író, költő tulajdonába került. Az alsó várban tavasztól őszig szálloda is működik."
...

"A vár 1200 körül épült a Gyöngyös patak völgye felett és eredetileg a Leuca nevet viselte.

1270-től a Kőszegi grófoké volt, a XIV-XVII. század között gyakran váltott tulajdonost, 1636-ban pedig Nádasdy Ferenc vezetésével kibővítették az „alsó vár” (más néven „külső kastély”) hozzáépítésével.

1676-ban a vár az Esterházy fejedelmek birtokába került.

1968-ban a Margaret és Paul Anton Keller házaspár vásárolta meg a romos állapotban lévő várat. Az összes tulajdonukat pénzé tették és mintegy 510 000 eurót fektettek az egyedülálló európai kulturális emlékmű, Léka várának megőrzésébe.

Sajnos 1976-ban elhunyt Paul Anton Keller professzor. Felesége, Margaret Keller folytatta a megkezdett építési munkákat, de hamarosan rájött, hogy anyagi eszközei nem elegendőek.

A magánvásárlók ajánlataitól függetlenül Margaret Keller asszony úgy döntött, hogy férje emlékére a „Prof. Paul Anton Keller Alapítványnak” adja Léka várát.

1980 óta az alapítvány kuratóriuma kezeli a várat és azóta mintegy 22 millió euró összegű értéket fordítottak a vár további helyrehozatalára."

A Drónos repülést követően elindultunk hazafelé (Budapest), Kőszegen keresztül felvezetett a GPS az M85.sz. gyorsforgalmi útra, majd M1 - Budapest5, az utazás hazafelé esemény mentes volt.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon