Dron - Első tervezett repülés, Tihany - Csákberény, 2023.01.14.

Az időjárás előrejelzés szerint szombaton a Dunántúlon napsütés lesz és késő délután érkezik egy újabb esős-hidegfront. Tehát, akkor itt az ideje, egy dron-os repülés tervezésének és végrehajtásának.

Helyszínként a Tihanyi félszigetet néztem ki, a MyDroneSpace APP-ban megnéztem, a terület nem tiltott repülési zóna, légtérhasználati engedély sem kell, a a "Lakott terület"-en kívül tervezem a repülést.

Tehát akkor irány Tihany!

Amikor már úgy gondoltam, hogy majdnem mindent tudok a dron-os legális, jogszerű repülésekről, hát NEM, érnek meglepetések.

Na ez mégsem egészen így van, lásd lejjebb!

Tihanyi Rév, komp érkezik

Tehát a tervezett terület a Google térképen, először a Rév-hez autózunk, a parkoló egész évben fizetős, automatában lehet fizetni, én a Symple APP-ot használom a fizetéshez. Kényelmes, mert nem kell előre tudnom meddig parkolok, Indítom a parkolás, majd a távozáskor leállítom és fizetem. Most is ezt tettem.

Egy picike (előzetes) kitérő

A Facebook tele van dron vásárlási ajánlatokkal, szuperebbnél-szuperebb dron-okat ajánlanak, hihetetlenül olcsó áron! Na akkor mi ebben a bökkenő?

  • Az első és legfontosabb, hogy sehol sem figyelmeztetnek, hogy az eladásra kívált, szuper áűrú dron reptetése jogszabályi korlátozás alá esik!
  • A második, hogy átvernek, mert a meghirdetett paraméterek helyett kapsz egy gagyi terméket, garancia nélkül!
  • A többi részlettől most eltekintek!

Tehát, az Európai Unióban már régen létrehoztak általános érvényű szabályozást az UAS (Pilóta nélküli légi jármű) használatával kapcsolatosan, melyet a magyar jogrendbe is beépítettek és 2021. január 1-től kötelező az alkalmazása! Részleteket itt olvashatsz!

Legfontosabb szabályok

2021. január 1-jén fontos mérföldkőhöz érkezett a drónok fejlődését és tömeges elterjedését hasznosító drónos közösség, és az abból eredő előnyöket élvező, valamint hátrányokat elviselni is kénytelen társadalmi környezet.

Fenti dátummal életbe lépett a Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelete (2019. május 24.) a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról, továbbá a Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete (2019. március 12.) a pilóta nélküli légijárműrendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról, illetve az ezen jogszabályok mentén a tagállami kötelezettségek megvalósítása, és nemzeti jogszabályaink harmonizációja érdekében végrehajtott jogszabálymódosítások is.

Ezek a régen várt EU-s és hazai rendeletek egységes szabályokat teremtenek, részletes útmutatást nyújtanak, követelményeket határoznak meg a drónok professzionális és szabadidős használatára többek között:a drónok üzemeltetésére az azokkal végzett kapcsolatos műveletekre,
  • a hatósági engedélyezési folyamataira;
  • a nyilvántartásra;
  • a képzésre, vizsgáztatásra, a távpilótákkal szemben támasztott kompetenciakövetelményekre;
  • a kötelező felelősségbiztosításra;
  • a légtérigénybevétel módozataira és eljárásaira;
  • a légiközlekedés biztonságának garantálására
vonatkozóan.

Európai jogszabályok

  • A Bizottság (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete: elsősorban piacszabályozó, többnyire a gyártással, forgalmazással, az eszközök megfelelősségével, osztályozásával, jelölésével kapcsolatos szabályokat állapít meg.
  • a Bizottság (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet főként üzemben tartási, repülésvégrehajtási szabályokat fogalmaz meg. A rendeletek 2019. július 1-jétől hatályosak, azonban az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet.

Nemzeti jogszabályoka légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény

  • a légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet
  • a távoli pilóták képzését és vizsgáztatását végző szervezetek kijelöléséről,
  • a távoli pilóták képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól, valamint a vizsgán való részvétel díjáról szóló 6/2021. (II. 5.) ITM rendelet

Magánélet védelme

Mind az európai, mind a nemzeti jogszabályok komoly hangsúlyt fektetnek a magánélet védelme érdekében bevezetett szabályok betartatására, a földön lévő magánterületek objektumok és személyek vonatkozásában. A magánélet „közegének” fontos része az egyén otthona. Az otthon nyugalmát a törvény kiemelten védi, annak bárminemű megzavarása, zaklatása törvénybe ütköző cselekedet.

Másokról, azok tudta és beleegyezése nélkül történő kép – vagy hangfelvétel készítése, ezen adatok engedély nélküli felhasználása is jogszabályba ütköző cselekedet.

Minden olyan adatgyűjtés (felvételek készítése, továbbítása, és további felhasználása), amely az érintett magánszemély tudta és beleegyezése nélkül történik – jogszabályba ütközik, és büntethető.

Nyilvántartásba vételi kötelezettség

A drón megvásárlása és a biztosítás megkötése után az első út a légügyi hatóság nyilvántartási rendszerébe vezet!

A drón tulajdonos, vagy az általa megbízott személy nyilvántartásba veteti (a játék[3] kivételével) az eszközt (eszközregisztráció). A rendszer automatikusan generál egy ún. „nyilvántartási jel” -et, amit az eszközön jól látható módon fel kell tüntetni.

Ugyanezen a rendszeren keresztül az eszköz üzembentartója is kötelező érvénnyel nyilvántartásba veteti magát (üzembentartó regisztráció).

A lényeg (!) 

A törvény szerint, minden olyan drónt, ami nem minősül játéknak, regisztrálni kell. 

Az EK irányelve alapján játéknak minősülnek a legfeljebb 120 gramm felszálló tömegű, adatrögzítő berendezéssel (például kamera) nem felszerelt, és a pilótától legfeljebb 100 méterre eltávolodni képes drónok.

Regisztrálni kell minden olyan drónt amire az alábbiak közül bármelyik feltétel igaz:

  • meghaladja a 120 grammot
  • rendelkezik adatrögzítővel
  • az EU irányelvek szerint nem sorolható a „játék kategóriába”
  • a távpilótától 100 méternél messzebbre repül

Ha akár csak egy feltétel is teljesül, a drón regisztrációja kötelező. A nyilvántartásba vételt az alábbi linkeken lehet megtenni:


Részletekre vagy kíváncsi, akkor ezt olvasd el!

Ennyi volt egy kis kitérő, lesz majd még egy !!!

Leérve a Tihanyi Rév parkolóba, a parkolást elindítottam a Simple APP-ban. Összeszereltem a dron-t repülésre, beléptem a MyDroneSpace APP-ba, bejelöltem a repülést és lefoglaltam (regisztráltam) a repülés paramétereit, az APP zöld területtel visszaigazolta, hogy repülhetek, bár a figyelmeztető jelzés folyamatosan látható: Repülni lakott területen, csak eseti légtárhasználati engedéllyel megengedett! Mivel a kijelölt terület lakott területen kívül van, így repülhetek! Lesétáltam a Balaton partjára, kitettem a "H" leszálló jelet és irány a magasság, túl magasra nem mentem, mivel fás terület és a szél (mert hát fújt) a Balaton felől a part felé fujt, automatikus felszállást követően (1 méterem) stabilan tartotta magát a DJI Mini SE, így feljebb merészkedtem 40 méterre.
Repülgettem, videóztam, képeket készítettem, leszálltam kézi irányítással, újra fel és


   akkor látom érkezik a komp a kikötőbe, nos erről is készítettem felvételeket, majd leszállás, vissza az autó parkolóba, parkolás leállítva és tovább indultunk a következő kinézett helyszínre, a belső tó mellé.


Komp érkezése a kikötőbe

Még idehaza a Google térképen kinéztem, hogy a Belső tó partjához egészen közel, de a lakott területtől kellő távolságra a "Kotyogós Kávéterasz"-t. Megérkezve a kávézóhoz, fizetős parkoló (automata), egész évben fizetős, parkolást elindítottam, MyDroneSpace APP-ban a repülési paramétereket (túlméretezve, hogy biztosan beleférjek és amikor a terület foglalást (repülés indítása) kértem, jött a meglepetés üzenet:

Az üzenet szerint korlátozott területet érintek, a "TIHANY", amit csak a vonatkozó szabályokfigyelembevételével hajthatok végre. Na akkor most mi van? Csomagolhatok és utazhatok haza Budapestre, vagy elfogadom a figyelmeztetést, mérlegelek és repülök. Az utóbbit választottam a mérlegelés után:
  • Olyan területen kívántam repülni, amire vonatkozó szabályok érvényesek, na de mik ezek a szabályok? Ez most számomra új helyzet, ilyen szabályokról eddig nem olvastam, ráadásul, amikor odahaza megnéztem a MyDroneSpace, nem jelzett semmiféle korlátozást.
  • Olyan területet jelöltem be, ahol nem zavarok senkit és semmit sem veszélyeztetek.
  • A tervezett magasságom nem fogja meghaladni a 40 métert.
  • A tó part mellet hatalmas nyílt szabad, füves terület, ahol sétálók, kirándulók, kutyák tömkellege sétálgat, én pedig ezektől távol, és nem felettük tervezem a repülést.
  • A tó főlé nem kívánok repülni, a tó parján láthatóan nyári szezonban csónak kikötőt üzemeltetnek, tehát akkor semmilyen környezeti tényezőt nem fogok veszélyeztetni se.
  • Tehát a gyors mérlegelést követően felszálltam, 1 felszálással, gyors felvétel készítéssel.

Akkor legyen itt most egy ici-pici kitérő

Természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek

A 2007. március elsején a Magyar Közlöny 24. számában megjelent 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény felhatalmazása alapján a magyar légtérszerkezet részeként természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légtereket is meghatároz.

A rendelet, ezáltal a légtérszerkezet és a légterekre vonatkozó szabályok hatályba lépésének időpontja 2007. május 10. A rendelet 2010-ben történt módosítása többek között a természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek elhelyezkedésére és a korlátozás idejére vonatkozó szabályozást is érintette.

A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterek kijelölése védett és fokozottan védett, illetve közösségi jelentőségű madárfajok védelme érdekében történt.

A természetvédelmi indokból kijelölt környezetvédelmi korlátozott légterekre vonatkozó, az említett jogszabályokban szereplő legfontosabb szabályok:

– hajtóművel rendelkező és a hajtóművét használó légijárművel és hőlégballonnal tilos a repülés, kivéve az alább felsorolt célból történő repüléseket:
– térképezés céljából történő repülés,
– mérőkamerás légifényképezés, vagy egyéb, távérzékelési célú repülés,
– egyéb képrögzítés, illetve felvételkészítés céljából történő repülés,
– szúnyogirtás, mező- és erdőgazdasági légi munkavégzés céljából végzett repülés,
– polgári célú légi felderítés és megfigyelés (például vezetékellenőrzés, vadszámlálás) céljából végzett repülés,
– egyéb, közérdekű célból történő repülés,
amikor a légtér hajtóművel felszerelt légijárművel, valamint hőlégballonnal történő igénybevételéhez a légiközlekedési hatóság engedélye szükséges. A légiközlekedési hatóság az engedélyezési eljárásba szakhatóságként bevonja az illetékes természetvédelmi hatóságot.
Az eljárás során a természetvédelmi hatóság a szakmai állásfoglalását a szóban forgó korlátozott légterek esetében természetvédelmi szempontok:
– az engedélyezés tárgyát képező tevékenység a védett és fokozottan védett, valamint közösségi jelentőségű madárfajok egyedeire, populációira, élő-, táplálkozó-, és szaporodóhelyeire gyakorolt várható hatása,
– a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 43. §-a,
– a veszélyeztetettség mértéke és jellege
figyelembevételével adja meg.

Aztán rékerestem a légtér.hu térképére és ekkor döbbentem meg igazán, alig van magyarországon olyan terület a "lakott területeken" kívül, amelyek nem korlátozottak, bármilyen indokkal (DÖBBENET"), szóval akkor dron-al repülni, legálisan, jogszabály követően? Jobb, ha otthon maradsz a seggeden!


Tehát az én dron-om veszélyesebb a környezetre, mint az ott ricsajozó emberek, vagy a környezett szennyező autók, stb.
Az Én mérlegelésem, mely szerint senkit sem zavartam, senkit és semmit nem veszélyeztettem, távol voltam a vízparttól és csak 40 méterig emelkedtem fel, szerintem jó volt, sőt, ha az előbbi meghatározásból kiemelek egy felsorolási pontot, amikor nem kell előzetes engedély:
"– egyéb képrögzítés, illetve felvételkészítés céljából történő repülés,"
Alig 15 perc volt a repülési időm:



Kotyogós Kávéterasz





Finomat ettünk és ittunk, felmelegedtünk, leállítottam a parkolást és tovább mentünk, a következő kinézet helyszínre, ez a Balatonfüredi öböl mellett a Balaton parti úton volt, egy kiépített fürdőhely, parkolóval volt.
A helyszínre érve, itt is parkoló automata fogadott, viszont itt nem kellett parkolást kérnek, mivel csak március 1-ről, nyári időszakban volt fizetős, igen ez a hely csak nyáron használatos, néhány autós volt csak a parkolóban, és a szolgáltatási épületek is mind zárva voltak (WC sehol!).
A MyDroneSpace APP, itt is figyelmeztetést adott, hogy a TIHANY korlátozott helyen vagyok (igen, már idehaza látom, hogy az egész félsziget korlátozott).
Felszálltam, mivel itt a Balaton felől erős szél volt a part felé, így csak 20 méterig merészkedtem fel, és rövidre vettem a repülést is.
Nyári idényben ez kijelölt fürdőhely, na de télen? Hát bizony, míg a Balaton parton a földhöz ragasztottan fényképeztem, felfigyeltem egy "rozmár"-ra, bemerészkedett a vízbe, fürdőnadrágban, megmártózott diderget és gyorsan ki is mászott a vízből!










A Tihany-i félszigetet bejártuk, irány hazafelé. Az útvonalat úgy terveztem, hogy hazafelé útba ejtjük még Csákberény-t, ahol a Metró kocsi kibújik a földből.
Nos ez a terület is korlátozott terület, mégpedig a VÉRTES tájvédelmi körzet. Itt is csak 20 méter és egy rövid idejű felszállás, néhány kép és videó készítése történt.



Itt ért véget a mai nap dron-os repülés sorozata, a hazavezető út eseménymentes volt: Csákberény - Csákvár - Felcsút - M1 - Budapest.

Milyen jó, hogy tegnap voltunk, jó repülésre alkalmas időnk volt, bezzeg ma már:


Tihanyi félsziget és Csákberény

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok