Szállni mint a madár - Tass - 2022.11.25.

Reggel Napsütésre ébredtünk, múlt héten volt Erzsébet névnap, leugrottunk a Tassi Halászcsárdába:

  • Felköszöntöttük a Tulajdonos Erzsikét;
  • Ebédeltünk - finomakat (Halászlé volt az első fogás, de elfeledkezve a fényképezésről, felhabzsoltuk, így csak a desszertet tudom bemutatni;
  • Vacsorát is hoztunk;
  • Repültem is 3x
UAS pilóta - Egresi János (A1/A3 jogosítvány)

Leérve Tass-ra (Szentgyörgytelep, Tass Duna partján lévő üdülőterülete), a Tassi Halászcsárda-ban kezdtünk egy ebéddel. A téli nyitva tartás szerint Péntek- szombat- Vasárnap van nyitva 12-20 óráig). Mink voltunk az egyetlen ebédelők. Természetesen Halászlét választottuk: vegyes halászlét, bográcsban, két tányérra megosztoztunk rajta, majd palacsinta volt a desszert, plusz kávé (kapucsínó és melange).
Ebéd után lementünk a Duna partra, a zsilip felé vezető ág és a bekötő Kiskunsági Főcsatorna sarkára, innen száltam fel és néztem körbe egy madár szemével a "Droni" kamerájával.
Már van fel és leszáló pontom ("H") is. Az autó hátsó gumiszőnyeg hátuljára ragasztottam  fel a "H" betűt (A4 méretben), így megoldottam két dolgot is:
  • a properrelek nem akadnak be a fűves részben sem;
  • a lefelé figyelő szenzorok (kamerák) tudják azonosítani a felszálló pontot, így van mihez igazodnia a dron vezérlésének (RTH automatikus hazatérés).
Két felszállás, ma bátorságot vettem, és berepültem a Duna vízfelülete fölé és körbeforgattam a dron-t. 



Kiskunsági Főcsatorna

A repülés után tovább indultunk, hogy még egy felszállást tegyek a Zsilip közelében is. A MyDroneSpace szabad területnek jelezte, a kellő távolságra lévő zsilipes területe, lakott területen kívül, irány a levegő. Itt is jócskán a Duna fölé repültem, az RC-t előtte beprogramoztam, max távolság: 100 m, max. magasság: 80 m, csodás látvány felülről a Két Duna ág (Főág és a Soroksári) találkozása, napsütés kissé zavaró volt (szembe), de azért jók lettek a videók.


Zsilip alsó kapuja


Elindultunk hazafelé az 51.sz. "hirhedt" (balesetekkel tarkított!), idefelé jövet már kinéztem még egy helyet, ahol fentről kéne körbenézni, Dunavarsány határában láttunk egy "Katonai Bázis"-t, közeléből nem lehet felszállni, mivel az még lakott területen van, így távolabbról, a szántóföldek felül közelítettem meg 1 felszállással.



KOMO-SKY 51-es BÁZIS
Ide még majd egyszer benézek, amikor nyitva lesz (Tavasztól Őszig nyitva, látogatható).

Jó napunk volt, kivéve hazafelé az M0 szörnyű kör-gyűrünk, egy barom rám villog és letol az útról, holott 100 km/óra korlátozás van! Nem tudtam kimenni a szélső sávba, mert felhajtón jöttek befelé (Kistarcsa) ott tele volt a szélső sáv, aztán elém vág, majd elviszi az autó orrát, és akkor látom, hogy a baromarcú utánfutóval száguld ott, ahol egyébként 100-as korlátozás van, és veszélyeztette az életünket!

Mégsem teszem ki, mert a rendszámát nem tudtam letakarni!

Egyébként szép napunk volt, és még repültem is, most először víz felett (Kis-Duna Tass-i zsilip környékén) és hazafelé egy halom repülőgépre is ránéztem felülről, Dunavarsány szélén.
Dron - Szállni mint a madár! Egész napi repülések egybe szerkesztve






Ezt vacsorára hoztam, de elhalasztottam mára (szombat).
A 3x repülés során összegyűjtöttem néhány fontos dolgot, amit mindig el kell majd végezni (még majd bővítem), amiket komolyan kell kezelni a biztonságos repülés feltételeként.
Sőt még egy dologra kell megoldást kitalálni (éjszaka ezen forgott az agyam és ki is találtam, így aztán hajnalban 5:50-kor kidobott az ágy, hogy meg is valósítsam amit az éjszaka kigondoltam.

A dron egy kézitáskában van tárolva és szállítva: 1 felszállás előtt össze kell szerelni a teljes berendezést, néhány mozdulatot rögzítettem:


Összeállítva az RC vezérlése, az élőképes APP-al.
Egy repülés előtt a berendezés repülés készre összeszerelésre, 5-10 percet vesz igénybe. Ezt az időt gondoltam lerövidíteni, a lehető legrövidebre. Miért? Ha úgy adódna, hogy szinte azonnal kéne repülni, akkor bizony 10 perc előkészületre nincs idő! Pld., nagyon szeretnék őzikéket videóra venni, na ha megállok az út szélén, már gyanús nekik, tehát itt nincs idő szerelgetésre.

Tehát, előszedtem a szekrényből a lecserélt Samsung Galaxy A51 telefonomat. Már tegnap előtt feltettem Adás-Vételre meghirdettem, most ezt a hirdetést visszavontam.
Le-radíroztam rajta mindent (gyári visszaállítás), és feltelepítettem mindent, amire szükségem van arra, hogy az RC élőképes távirányítására alkalmas legyen. Még egy SIM kártyát kell hozzá vásárolnom, mert az APP-nak Internetre is szüksége van, erre a Telekom-os előfizetésemet ki kell bővítenem egy "MULTI-SIM" előfizetéssel, így a meglévő előfizetésemet tudom használni az alap előfizetést kiterjesztve.

Nos másik megoldást választottam (költségtakarékos!), mivel most is van 2.db. SIM kártyám, igaz ezt 1 telefonban használom (DUAL SIM), így az egyiket áttettem a Samsung A51-be, igaz egy picit kényelmetlen a használat, mert az eddigi 1.db. telefon helyett 2.db. telefont kell használnom, cipelni, töltéséről gondoskodni, de havi 2999.-Ft-iot spórolok vele, marad a kényelmetlenség.

Mégis az eredeti megoldást alkalmazom, azaz az előfizetésem mellé (e-SIM) a Telekomnál vásároltam Multi-SIM kártyát.
OKA: a 2 telefon kezelés, cipelése, mindkettőre figyelni, a párhuzamosságokat elkerülni nem egyszerű feladat. DE a legnagyobb probléma amire nem is gondoltam, az autó kihangosítója, Bluetooth csak 1 készülékkel tud párosodni. A Multi-SIM meg van osztva, mindkét telefonon azonos a szám (egyszerre csörög, ha be van kapcsolva), így visszakerült az iPhon-ba a Digi-Mobil és vele van a Telekom-os e-SIM, így az adatátvitel (rádió, multimedia) ingyen van (Digi se a sebességet, se az adat mennyiséget nem korlátozza). Így a Dron-t vezérlő telefon (Samsung A51, nagyképernyő!), csak akkor kell bekapcsolni, ha reptetni szeretnék, és így nem kell külön foglalkozni vele, a Dron táskájában el tudom helyezni, azaz mindig kéznél lesz.

Ezzel az új módszerrel, a repülés előtt csak 1x kell a szerelést elvégezni és majd a legvégén szétszedni és visszahelyezni a tároló-hordtáskába. Így a Dron repüléséhez, mindössze 1 perc elegendő, mivel csak a légteret kell ellenőrizni, hogy szabad-e, regisztrálni a repülést és szabad a légtér.

Természetesen a jogszerű, legális repüléshez még hozzátartozik, hogy lakott területen kívül legyen a repülés, ehhez a MyDroneSpace APP-ba (fiókom) be kell lépni, megnézni, hogy nem tíltott/foglalt terület, ehhez be kell állítani a repülés paramétereit:
  • "Nyílt kategória";
  • maximális kör sugara (eddig engedhetem el);
  • maximális magasság;
  • várható repülési időtartam,
  • és terület foglalása, ha elfogadja (zöldre vált, akkor repülhetek, a befejezést is jeleznem kell, hogy a terület felszabaduljon.
"2021. január 1-jétől változik a hazai szabályozás. Ennek megfelelően, ha a repülést lakott területen kívül, nem eseti légtérben hajtod végre, akkor kizárólag a mydronespace mobilapplikáció segítségével reptetheted pilóta nélküli légi járműved.
Az alkalmazással valós időben nyomon követheted a magyar légtérstruktúra aktuális állapotát, valamint a drónok számára tiltott vagy korlátozottan használható területeket. A mydronespace figyelmeztet, ha az általad bejelölt terület korlátozott vagy tiltott légteret, területet érint.
Ne feledd, hogy lakott terület felett továbbra is a katonai légügyi hatóság által kijelölt eseti légtérben repülhetsz. Tartsd szem előtt továbbá azt is, hogy 2021. július 31. után a mydronespace applikációban az eseti légtérben folytatott repülést is be kell jelölnöd. A mydronespace mobilalkalmazást iOS és Android eszközökre is letöltheted
A HungaroControl élesítette a mydronespace webes változatát is, amely az app.mydronespace.hu címen érhető el. A böngészőben megnyitható felület funkcióit tekintve megegyezik a telefonos alkalmazással, előnye, hogy bármilyen operációs rendszerű eszközön működik."

ELLENŐRZŐ LISTA csak így röptiben, KÖZVETLENÜL REPÜLÉS ELŐTT Mindig ellenőrzendő:
  • szemüveg;
  • akkumlátorok (RC/dron) kapacitás (repülési idő ellenőrzése;
  • MyDroneSpace, terület ellenőrzése, repülés regisztrációja;
  • max. távolság;
  • max. magasság;
  • RTH visszatérési magasság;
  • a repülési területet felderíteni (megfigyelni), magasfeszültségi vezetéket elkerülni;
  • Videó start előtt, a repülés módot "Cinema"-ra állítani;
  • WiFi átvitel ellenőrzése, ha szükséges szabad csatornára átállítani (autó-ról, manual-ra).

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok