Utazás tervezése, Egyéni vagy Csoportos utazás?

Utazás tervezése

Ti melyiket részesítitek előnybe és miért az egyik és miért a másik?

  • Egyénileg terveztek és egyénileg utaztok?
  • Rábízzátok a tervezést utazási irodára és csoportosan utaztok?
  • Autóval utaztok?
  • Busszal, vonattal utaztok?
  • Repülővel valameddig, majd béreltek (autót, motorkerékpárt) és úgy utaztok?
  • Egy helyen szálltok meg, és naponta csillag szerűen kirándultok?
  • Folyamatosan utaztok és 1-2 naponta máshol alszotok meg?

A fenti felsorolás csak példálódzó, rengeteg variáció képzelhető el.

Mink a Feleségemmel mindig egyénileg szervezzük az utazást, és egyénileg is utazunk, miért?

  • Mink választjuk ki, hogy hova, milyen területre utazzunk;
  • Mink választjuk ki, hogy hol szállunk meg;
  • Mink választjuk ki, hogy miket nézünk meg;
  • Az időbeosztásunkat magunk határozzuk meg, így rugalmasan bármikor tudunk változtatni is, illetve tudunk alkalmazkodni 1-1 hely kiválasztásában, ha az időjárás egy tervezett helyen nem lenne kedvező.
  • A költségekben addig nyújtózkodunk, ameddig a takarónk ér!

Meg is indokolom a fentiek választását is:

  • Akkor indulunk, akkor kelünk amikor mi szeretnénk;
  • Nem kell alkalmazkodni másokhoz;
  • Olyan útvonalon utazunk, amiket Mi választunk ki;
  • Bárhol, bármikor meg tudunk állni, sőt akár programot, helyet is tudunk változtatni, akár kitérőkkel is;
  • Nincsenek kötöttségek, se időben, se térben, cspán pénzforrásban.

Mi a helyzet idén, 2022-ben?

  • A világjárványnak még nincs vége, bár töröltek mindenféle korlátozást, sőt, az egészségügyi veszélyhelyzetet is törölték. Bár azóta újabb járvány indult "majomhímlő", amiről még igazán nem sokat tudunk, mert nem mondanak semmit sem, csak annyit, hogy nem olyan veszélyes;
  • Háborús veszélyhelyzetben vagyunk és élünk (Magyarország);
  • Az infláció az egekben és még emelkedni fog, a vége nem látható, nem tervezhető;
  • A forint (Ft) valutákhoz való viszonya kiszámíthatatlan és egyre csak romlik, hol a vége senki sem tudja ma megjósolni;
  • A benzin/dizel ellátás akadozik/bizonylatan, ágak az egekben;
  • Lassan már az egész világban utálják Magyarországot, a kormánya miatt!
  • Ha idén nem megyünk, lehet, hogy jövőre már lehetőségünk sem lesz?!

Szóval mi legyen idén, tervezzünk/tervezhetünk-e utazást, vagy sem?

A továbbiakban leírom Mink (Feleségem és Én), hogyan szoktunk tervezni, hogy idén utazunk-e, az még teljesen bizonytalan!

  • Az utazás célja (egyértelmű): Ausztria, Salzburg/Tirol/Karintia tartomány;
  • Mink 1 szálláshelyes módszert szoktuk alkalmazni és innen indulunk a szélrózsa minden irányában, 1-1 napos látogatásokkal, amik akár 1 célpontosak, vagy több célpont felfűzésével, körutazásokkal megoldva.
  • A szállás helyünk: Oberreiter Panzió***, Fusch an der Großglockner Straße.
Nyugdíjasok vagyunk, a nyugdíjból, nyilvánvalóan utazást tervezni értelmetlen lenne, hiszen a normális megélhetéshez kevés, az éhenhaláshoz pedig túl sok.
Viszont 78 évesen még dolgozom, hogy akár utazás is tervezhető legyen. Szóval, tervezni lehet, legfeljebb a terv nem megvalósítható.

Tételezzünk 6 napos, 5 éjszakás utazást, tehát van:

  • 1 nap odautazás, 630 km, 8-9 óra utazási idővel;
  • 2-5 nap, napi kirándulások 5-600 km, 7-8 óra utazási és program időkkel;
  • 6 nap hazautazás, 700 km, 8-9 óra utazási és program idővel.

A költségek akkor lesznek tervezhetők, ha az egyes napok, esetünkben 4 teljes napos programhelyek és programok meghatározásra kerülnek.

A tervezéskor mindig több programot szoktam tervezni, hogy helyzettől, időjárástól függően lehessen módosítani, természetesen ilyenkor a költségek is változni fognak, de nagyságrendileg már látható lesznek a költségek, a tervezés napi árfolyamokkal, és árakra.

Már kb 20 éve járunk ugyanerre szálláshelyre és járjuk a környéket, bizony sok esetben már nehéz olyan helyet és programot találni/választani, ahol még nem voltunk, illetve a korunk (78) és EÜ állapotunknak megfeleljen/teljesíthető legyen. Így van ez a mostani tervezéskor is!

Sorra veszem, milyen helyszínek jöhetnem manapság szóba

Odautazás


A legrövidebb és leggyorsabb útvonalat szoktam választani.
Korábban, míg nem épült meg az M85/M86 gyorsforgalmi út Győr Sopron/Szombathely között, Hegyeshalomnál volt a határátlépés, de amióta az új utat átadták most a Soproni határátlépés a legcélszerűbb. A határ előtt közvetlenül van egy MOL benzinkút, így mielőtt átlépjük a határt, még tele tudom tankolni az autót, feltéve, ha ott nem esünk valamiféle korlátozásba. Ma (2022.06.12) a Fóti Auchan-ban max 20 liternyi üzemanyag volt a korlát! A következő tankolás már Ausztria lesz, terv
szerint, Bischofshofen-nél lévő JET kútnál (korábbi utazásainknál ez volt a legolcsóbb benzinkút márka)!




Az odautazásba nem szoktam külön programokat beépíteni, így most sem, csupán egy kis kitérővel benézünk Tansweg település központjába, egy csodás kisváros, csodás épületeit láthatjuk a főtéren.







A továbbiakban csupán összegyűjtöttem és feldobok néhány lehetőséget, hogy ezekből melyik 4 lesz a megvalósítható, az majd az elkövetkezendő utazás során fog eldőlni, de a költségek viszont már láthatók!

ReißeckBahn - Sikló + Magashegyi keskeny-nyomtávú vasút


2007-ben jártunk itt először, a hegy ködben, fent esett az eső.

2012-ben ismét felkerestük, lent sütött a nap, fent köd, az orrunkig nem láttunk.

Miket lehet tudni?

Éppen ma a program keresgélés során állapítottam meg, hogy a Google térképen hibásan volt megjelölve a hely, és információ hiányos is volt.
Javítottam az információkat és a jelölőt is áthelyezésre javasoltam, kiegészítettem képekkel és bemutató szöveggel is:
Az út felfelé 3 szakaszból áll: 1. Siklóval, meredek hegyoldalon (kábel vontatja) 2. Siklóval, át kell szállni a felső szakaszra (kábel vontatja) 3. Magashegyi, keskeny nyomtávú kisvasút, amely egy víztározó alatt ér véget, az útvonal legnagyobb része alagútban, fedett sínen, vezet. Figyelem a völgy és a hegy csúcs között 10-15 fok a különbség, amíg lent napsütés van, fent akár hóesés, köd is lehetséges, még nyáron is, percenként megváltozhat az időjárás! Felérve a kisvasút végállomásához, érvényesíteni szükséges a jegyet a visszaútra, ki kell választani, vagy módosítható, hogy melyik járattal utazik vissza. A völgyi végállomáson nagy méretű autó parkoló van. A siklóról útközben csodás kilátás nyílik a völgyre és a völgyben a tó mellett lévő erőműre. A teljes rendszert (alagutakat is beleértve) 2016-ban felújították. http://www.kastélyok.hu/Lap.php?cId=690
A tervezést mindig a Google térképen szoktam elvégezni, így útvonal meghatározást követően, már van távolság és utazási idő információm, ehhez még hozzászámítom a programra fordítandó  időt, utána olvasok a költségeknek, és máris kiderül, hogy belefér-e 1 napban, és mennyibe kerül.
A Google térkép mindig segít (a helyi idegenvezetők bejegyzett információi is!), hogy megtudjam majdnem mindent 1 helyről: nyitvatartás, menetrend, árak, képeket láthatok, stb.
Ezt a programot tartaléknak szántam, így ez a helyszín a költségvetési tervbe nem került be!

Schlegeis Alpenstraße, Zillertal Straße (fizetős), végében egy víztároló


Ezen a helyen is már 2x voltunk, mindkét alkalommal esőben.
Most ugyan beterveztem (költségtervbe is bekerült), de csak akkor valósul meg, ha az időjárás előrejelzés kedvező lesz. Az Időjárásra jól használható Ausztriában az ORF3 és a Sat3, reggelente a Panoráma kamera rendszer élő képet ad a helyszínekről és 3 napos előrejelzést is jósolnak. Az Alpok területén nagyon nem mindegy, hogy melyik részére szándékozunk utazni, nagyon eltérőek az időjárási viszonyok, pláne a völgy/hegytető vonatkozásában!
Most, hogy utána informálódtam, több bizonytalanságot is felfedeztem:
A WEB oldalon nincs kint a személyautók útdíja (gyanús);
A nyári csúcsidényben a fenti parkoló véges kapacitása, valamint környezetvédelmi okokból július-augusztus (ez van kiírva a WEB lapra), személyautókat nem engednek fel, helyette tömegközlekedést (busz) ajánlanak), ha így lenne, akkor ez a program biztosan nem tud megvalósulni, mivel a feleségem nem tudna felszállni a buszra (lépcső!). Ha mégis szóba jönne (időjárás), akkor a Házigazdántól fogok segítséget kérni, hogy telefonon érdeklődje meg, hogy fel lehet-e autózni (az angol nyelvtudásom = 0, a német nagyon korlátozott).
2004. augusztusban voltunk a Schlegeis Alpenstrasse végében lévő víztárolónál, akkor szakadt az eső, nem sokat lehetett látni, akkor megebédeltünk és irány vissza a szálláshelyre. 2018 nyarán ismét megpróbálkoztunk.


Schloss Tratzberg


Ebben a kastélyban 2x voltunk már.
Várkastély különlegesség, Tirolban, az A12 autópálya mellett, Swanz helységgel szemben a hegyen helyezkedik el, Jenbach in Tirol településen. Autóparkolóból, 15-30 perc gyaloglással, vagy a Bumer Zug-gal ("Tratzberg Express") közelíthető meg (1,50 € /személyenként/utazás). A várkastély csak vezetéssel látogatható, a vezetés MP3 használatával valósul meg, ahol termenként van rögzítve az ismertető szöveg (magyar, német, angol, olasz, francia, stb. nyelveken). A vezetés kb 60 perc, a látogatókat egy képzett vezető kíséri végig a túrán.
Az utolsó látogatásunk (2007) során, a kastély belsőben már nem engedélyezték a fényképezést, azóta viszont láttam már belső képeket, videókat.
A WEB oldalon minden információ elérhető, de fényképezéssel kapcsolatosan nem találtam információt, már előre OnLine módon vásárolható belépőjegy, program választékkel.
Az odavezető/visszavezető útvonalat úgy terveztem, hogy az ne legyen teljesen azonos.

Tirol (Dél/Kelet-Tirol) DefereggenTal, Staller Sattel hágó

Kétféle útvonalat is terveztem:


A teljes útvonal (mindkét változatban) csupa látványosság!
Már számtalanszor végig jártuk (végig autüóztuk/látogattuk) ezeket az útvonalakat. A Ausztria/Olaszország határán lévő Staller Sattel hágó, olasz nevén Passo di Stalle, egy olyan különlegesség, ahol az átjárás egyirányusítva van. Minden óra 0-15 perc között Olaszország, minden 30-45 között Ausztria irányában egyirányú, a szabályozást közlekedési lámpa végzi. Az út maga 1 nyomsávos, veszélyes szerpentin, tele alagutakkal, és nagyon látványos!
A DefereggenTál maga a csoda, és ha felmegyünk a felső útra, akkor onnan letekintve a völgyre csodása kilátás tárul a látogató elé.
A Hágó előtt van egy felső tó, ami ugyancsak szép látványt nyújt, körbe sétáláséra is van lehetőség, és, ha átutazunk az olasz oldalra, ott is van egy még szebb tó, körben vendéglátó helyekkel.

Dolomitok (Olaszország)


Ez egy körutazás, a YouTube-n sok videót nézek, láttam néhányat erről a környezetről, csodás környezet, csodás látvány, itt konkrét helyszín nincsen betervezve, na ez pont olyan útvonal, amit igazán csak egyéni utazás során lehet jobban megismerni, hiszen rugalmasan változtatható, kitérők tehetők, stb.
Ennek az utazásnak minden féleképen be kell kerülnie egy utazásba, be is tettem a költségvetés tervezetébe.

Tirol - UmbalTal - Vízesés, Islitzer Alm (vendéglő)



A vízesésekhez csak gyalogosan lehet eljutni, illetve, az autót egy parkolóban kell hagyni (fizetős parkoló), onnan lovaskocsival is el lehet jutni az Islitzer Alm-hoz, ahonnan gyalogosan lehet a vízeséseket elérni (több is van a folyó mentén, amely két irányból egyesül a völgyben.
2021 évben már jártunk itt, az egyik vízesés ág alsó szakaszáig jutottam csak el, megérne még egy látogatást. Ugyan csak egyedül tudom bejárni egy kis részét, de fényképezve/videózva, feleségem is láthatná ezt a csodát! Tavaly is, amig és felmásztam a vízeséshez (Umbaltal Waterfall, aljáig), addig Ő megvárt a vendéglőben (fagyi, kávé, üdítő) és amikor visszaértem, akkor megebédeltünk.
Ez egy különleges kirándulás volt, mer a Panzió tulajdonosa - Marlene Oberreiter- is velünk tartott, Ő szervezte a lovaskocsi fuvart és felmászott velem a vízeséshez is.

Tirol - WildGerlosTal


Ez is csupán egy tartalék lehetőség, 2021 Őszén jártunk itt, a völgyben egy Hotel-ig (Familienhotel Finkau) lehet felautózni, itt fizető parkolóban hagyható az autó és gyalogosan fel lehet jutni a vízfolyáshoz, ahol dübörögve zuhatag sorozatban (Leitenkammerklamm im Wildgerlostal) jön le a víz. Csodás környék, jó étterem a Hotelben.


És végül a költségvetési terv

Mi minden van figyelembevéve (automatikus képletekkel számoltatva!):
  • Indulási/érkezési idők;
  • Távolságok;
  • Utazási és program idők;
  • Úti költség (benzin/út-díjak);
  • Belépők;
  • Szállás díja (reggelivel);
  • napközbeni étkezési költségek;
  • Ft/€ árfolyam;
  • Benzin ára l/€.
A táblázat végén összesítve láthatók a költségek €-ban és Ft-ban számolva.

Végére értem egy tervezési folyamatnak, hogy ez megvalósul-e, mikor, na és akkor a valós költségek hogyan alakulnak, na ez a JÖVŐ-ben fog kiderülni.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok