Barangolásaink, utazásaink bemutatása.
Az oldal célja, úti célok bemutatása Európában, határok nélkül.
Van egy másik BLOG-om is a Drón-ozásról!
Baloldalon találod az állandó Oldalaimat, BLOG oldalaimat és Közösségi Oldalaim LINK-jeit!
Emlékek felidézése 20-35 év távlatából, 3.rész - Svájc, hágók
Ahogy a "Bevezető"-ben jeleztem ez egy sorozat folytatása!
Belelapozva a saját hálózati tárolómba (NAS), mégpedig a videók közül az Ausztria könyvtárba. Ezek a felvételek 2002 körül kezdődtek. Most Ausztria legtávolabbi tartományába kalandozok el újra (virtuálisan) - Vorarlberg, bizony ez jó messze van, ezen belül is az ottani szálláshelyünkkel kezdem - Vandans környezetével.
Hogyan is kezdődött? Hát számunkra a "Nyugat" 1992-ben nyílt ki (legyen ennyi elég: BM hivatásos állományában akkor 1965-1991-ben nyugati útlevél nem létezett), és ezt kihasználva elindultunk Európába. Kezdetben a közelbe: Ausztria - Burgenland és Niederösterreich, majd távolabbra is elmerészkedtünk, egészen Svájc, Németország, Olaszország-ig.
Gotthardpass - legrégebbi szerpentínes hágó rész
Viszonylag egyszerű dolgom van, ennek a BLOG bejegyzésnek az elkészítésében, hiszen egyszer már készítettem hasonlót, igaz azt még a Facebook gyerekkorában, amikor még létezett ilyen eszköz, ma ez már újonnan nem készíthető (szerencsére a régiek még elérhetőek!), ezért most ide bemásolom az egészet, hogy ne vesszek el a jövőben sem, egy új verzió bevezetésével!
“Passok” - Hágók jegyzéke, amit be tudok mutatni, az évszámból látható, hogy ezekre az utazásokra 2005-2011 között került sor, de voltak olyanok, amit többször is végig autóztunk szerencsére, mert ma már nincs utazás, főleg nem ilyen messzire és ennyi kilométerekkel!
Ezek bemutatására kerül sor, ez nem az összes létező hágó Svájcban!
Miért éppen Svájc, hogyan kerültünk ide?
Feleségem réges-régen (2000 körül) olvasott a újságcikket, egy magazinban, bemutatták a Jungfrau hegyre való kirándulást, fogaskerekű, jég, hegy, sziklák, hó. Elhatároztuk, hogy egyszer el kéne jutni ide. Akkor tájt Svájcról szinte semmit nem tudtuk, csak annyit, amit az akkori úti könyvekben volt olvasható, hogy ezeknek mennyi volt a valóságtartalma, akkor nem tudhattuk. Csak térkép és útikönyvek léteztek, GPS sem volt még!
https://www.hotel-bergerhof.at/
Keresgéltem szálláshelyet hozzá, rájöttem, hogy a svájci szálláshelyek és ellátás nem a mi pénztárcánknak való, a fogaskerekű, meg egyéb belépők is jelentős költséget képviseltek, így aztán a svájci szálláshelyet töröltük az elképzelések közül. Az Interneten keresgéltem Ausztria Vorarlbeg tartományban, a határhoz közeli szálláshelyet. Találtam is egy viszonylag elfogadható hotel ajánlatot (az árakra már nem emlékszem, de 3*-os hely volt a Montafontal elején (Bartholomäberg, a bemutató album itt nézhető meg). Első utazásunk során Vorarlberg-be e szálláshely volt a kiindulási hely, innen történtek a csillag túrák, naponta más-más helyekre, de ekkor még csak a tartományon belül maradtunk. Annyira megtetszett a környezet, Montafontal és Bregenzwald csodálatos környezet, telis-tele kirándulási célpontokkal, hogy akkor úgy terveztük, hogy ide vissza kell jönni, hiszen csak egy “ugrás” Svájc, sőt Németország és Olaszország is. Ekkor még határok voltak és útlevél is kellett a határátlépéshez. A későbbiekben Vorarlberg tartományba további 10 évig visszajártunk még.
Első utazásunk során a gyors és rövid utat választottuk (880 km, 9 óra utazás)
Az első utazást követően eldöntöttem, hogy ezen az útvonalon többet nem utazunk, már hazafelé sem ezen az úton jöttünk, hanem némi kerülővel, de sokkal látványosabb, de a legfőbb, az A12, és A1 autópályát kerültem (rengeteg autó, hétköznap kamionok tömkelegével!).
Ez volt az utazásunk a későbbiekben, 900 km, 11 óra utazással!
A második utazást már úgy terveztem, hogy eljutunk Jungfrau-ra is, ehhez találtam egy magán szállást (Apartman), Thun településen, még szerencsém is volt, mert egy magyar származású házaspár volt a tulajdonos, innen Interlacken (fogaskerekű végállomása) 30 km, 30 perc utazási idővel, így bőven maradt volna a hegyre fel és vissza, az ár is elfogadható lett volna, viszont semmi ellátás nem volt hozzá. Az ismeretlenbe nem szeretek belemenni, így a második utazásunk során az első napon felkerestük Svájc-ot, és elutaztunk Thun városkába, a megkapott címet felkeresve elment a kedvünk attól, hogy egyszer ez legyen a szálláshelyünk. Közvetlenül a vasúti pályaudvar mellett volt a családi ház, miben nem igazán elkülönített “apartman” lett volna a szálláshely. Aztán utána néztem a fogaskerekű és a belépőjegyek költségeinek is, na ez végkép törölte ezt a programot, azóta sem jutottunk fel a Jungfrau-ra, viszont a szomszédságban már jártunk (007-es forgó étterem), még az is lehet, hogy ez szebb és különlegesebb kaland volt, mint a Jungfrau lett volna.
Újra kerestem szálláshelyet, de maradtam a Montafontal környezetében. A jól bevált szokás szerint kértem árajánlatot több kinézett szálláshelytől és mindig azt választottuk párommal közösen, aki először válaszolt (nekik fontos a vendég!). Ezzel a módszerrel választottuk ki a következő 10 évre a Vandans településen lévő Valisera-Pension-t. Ez egy családias panzió, ellátás reggelivel, és a szoba lehetőségek közül a földszinten lévő 2.db. apartman közül választottunk, és nem volt csalódás. Az akkori tulajdonos egy idősödő házaspár volt, udvariasak, vendégszeretőek, aztán a feleség megbetegedett (rákos lett), és az utolsó utazásunkkor már meghalt. Ez lett az állandó szálláshelyünk, innen indultunk 1 napos kirándulásainkra (Vorarlberg, Tirol, Olaszország, Svájc, Liechtenstein, Németország).
Ma már a Schengeni egyezményhez csatlakozott, így az EU tagországi határállomásokon nincs ellenőrzés, 2011-ben amikor utoljára itt jártunk csak a Liechtenstein - Ausztria határon (Feldkirch) volt határellenőrzés, hiszen Liechtenstein nem csatlakozott az egyezményhez, de mivel nincs önálló határőrsége, így svájci ellenőrzés volt.
Svájc telis-tele van autópályákkal, az ország területére való belépéskor már autópálya matricával kell rendelkezni a beutazónak, csak éves matrica vásárolható, 2011-ben 7000 forintnak megfelelő volt a díja (nálunk 45000 Ft!). Ugyan a hivatalos pénznem a Svájci Frank, mindenhol lehet fizetni az Euróval is, még Liechtensteinben is.
Svájc-i tapasztalatunk, hogy mindenért pénzt kérnek, még a leg
eldugottabb néhány házból álló településen is, a parkolás fizetős, a WC használatért mindenhol külön kell fizetni, szóval itt minden a pénzről szól.
Szinte minden helyen lehet bankkártyával fizetni, még a legkisebb üzletben is. Amerre mi jártunk sok helyen tapasztaltunk lepukkadt épületeket, az Ausztriában megszokott virág díszítések sem jellemzőek. Az utak minősége jó, a sebességhatárok, lakott területen belül 50, kívül 80, autópályákon 120 km/óra. Az árak az Ausztriaihoz képest magasabbak (szállás, étkezés, üzemanyag). Az autópályákon a parkolókban lévő WC-k minősége nagyon eltérő volt, tapasztaltunk olyan WC-t is, ahol a cipőtalpnak megfelelő két beálló, alul egy lyuk, oszt ennyi, a takarításuk is egyszerű, magas nyomású slag és máris patyolat tiszta az egész belülről!. Ehhez képest Ausztriában az autópályákon sorban korszerűsítenek és nagyon korszerű, higiénikus, tiszta WC-s parkolók sorozata jelent már meg. Ne feledjétek utoljára Svájcban 2011-ben jártunk, azóta sok minden változhatott!
Utazásaink során sok-sok helyet kerestünk fel, ez a képes beszámoló csupán az általunk felkeresett HÁGÓ-kat fogja bemutatni!
Most nézetem meg a korábban készült albumokat, sajnos tapasztalom, hogy szinte az összes az “Oldal”-lapomon készült, így a megjelenítése, már rég óta pocsék (olvashatatlanul összefolyik a szöveg, a hivatkozások nem működnek), így ezek használhatatlanokká váltak már több mint 1 éve, egy FB szoftver frissítés óta. Azóta áttértem az albumoknál a személyes oldalamra és ezeket osztom meg.
A közúttal páthuzamosan megy a vonat, de sokszor, alagútban, vagy viadukton át.
Húúúúú, majd el felejtettem, hogy utazásaink legtöbbjeinél keresztül kellett utazni egy egész országon, ami be van ékelődve Ausztria, Svájc és Olaszország közé: ez Liechtenstein hercegség. Nem túlzok, valóban mindig keresztül kellett hajtani, ha déli irányban indultunk, de mivel egy “hatalmas országról” van szó, így ez nem okoz gondot, sőt naponta kétszer, először odafelé, majd vissza.
Tehát illik néhány mondattal bemutatnom Lichtenstein hercegséget is, részletesen a "Bevezető" bejegyzésemben már írtam!
Liechtenstein egy független kis állam, hercegség. Fővárosa Vaduz mesebeli környezetben fekszik, a főváros. Nem messze a Rajna hömpölyög, a város évszázados házai fölött pedig a Ratikon-csúcs magasodik. Valamikor kiváló bora miatt ismerték Vaduzt, ma forgalmas főváros, bankokkal, üzletekkel és itt található egy kisebb kastélyszerű épületben Liechtenstein parlamentje és egyben kormányhivatala is.
Liechtenstein vámszövetségben van Svájc-al, egyetlen külső határállomása Ausztriával határos, Feldkirch városban. Autópályája nincs (nem is lenne értelme), vasútállomása, repülőtere nincs. Falvak találhatók (11), melyek közül a legnagyobb Vaduz mintegy 4.000 lakosú. A herceg, az állam uralkodója Vaduzban a hegy oldalában épült várkastélyban lakik. A várkastély kívülről megtekinthető, de bebocsátást idegen nem kap.
Hivatalos pénzneme a svájci Frank, de a legtöbb helyen elfogadják az Eurót is. Autópályát ne keressetek, hiszen mindössze egyetlen út vezet át az országon!
Összesen 20 km, 33 perc utazási idővel, és végig is autóztuk Liechtenstein-t!
Aki többet szeretne Liechtensteinből látni, az nézze meg a korábbi FB képes albumjaimat itt (4.db. videókkal).
San Bernardino Pass
San Bernardino Pass, 2066 m (Szent Bernát hágó, az alagút feletti régi út) GPS: N 46.496064, E 9.170641 FB részletes albumom itt!
Szent Bernát hágó, az alagút feletti régi út megismerése volt a cél, ezért az alul futó alagutat elkerültem. Kétszer is átjártuk a hágót, először Észak felől, másodszor Dél felől.
Az északi oldalon furcsa építményeket láttunk, először nem tudtunk mire gondolni, mik lehetnek ezek, aztán utólag amikor az Interneten utána olvastam tudtam meg, hogy az alul lévő alagútnak vannak biztonsági vészkijáratai a felszínre, továbbá a szellőztetést is meg kellett oldani, ezeket a felépítményeket láttuk a felszínen.
A déli oldalon három út vezet az északi oldal felé: az alagút, új út, régi (kockaköves) út. A hágótól a régi kockaköves útra (lovas) postakocsi sétajáratokat indítanak, ami végig viszi a látogatókat (külön kell fizetni érte), a kockaköves szerpentines úton, ahol 1-1 kanyar 360 fokos, azaz visszafordul az érkező irányba.
A Bernina hágóval párhuzamosan fut a Bernina-vasút, alagutakkal és viaduktokkal tarkítva érkezik meg Olaszországba, Tiráno-ba (Poschiavo). Sokat kerestem, de csak most találtam rá a „híres vasúti hurokra”, ez az autóútról nem látható, a Google volt a segítségemre, ha egyszer még arra járnék, most már le tudnám fényképezni. Ugyanígy nem volt lehetőségem vasúttal végigmenni a Bernina vonalon, hatalmas élmény lehet, így csupán néhány Internetes fotóval tudom bemutatni e különös szépséget.
A hágó tetején egy hotel és egy fekete tó
A teljes hurok GPS koordinátája: N 46,254178 , E 10,127927, sajnos a személyes megismerésre már nem fog sor kerülni.
A Flüelapasson (hágó) át csak autóút vezet, vasút nem. Vasút egy alagútban kerüli el a hágót, melyen autószállító szerelvényt lehet igénybe venni. Téli időszakban csak ez az utazási lehetőség vehető igénybe!
Az alagúton nem mentünk át Olaszországra, óránként nyitották meg az alagutat. Visszautazás nem ugyanezen az útvonalon történt, hanem tovább utazva, Ausztrián keresztül (Tirol) mentünk vissza a szálláshelyünkre, a hármashatárnál léptük át a határt Olaszország felől.
Megismerkedés története. Megnéztük, hogy mennyire közelíthető meg egy nap alatt a Jungfrau, visszafelé a szálláshelyre, gondoltam, nem megyek körbe (amerre jöttünk Lucern felé), a térképen kinéztem, hogy van egy egyenes átjáró Liechtenstein felé, ez lett volna a legrövidebb út. De akkor még nem volt GPS-em, és fogalmam sem volt arról, hogy ez az út milyen kacskaringós (ez volt az első hágós utunk). Mikor elértük a Furka hágót, már láttam, hogy nem lesz egyszerű és gyors az átjutás, de már nem lett volna értelme visszafordulni, így hát mentünk tovább, aztán már csak azért izgultunk, hogy még sötétedésben leérjünk a biztonságos főútra (autópálya), késő este sötétedés után értünk vissza a szálláshelyre, házigazdánk már ideges volt, nem tudta elképzelni, hol vagyunk ilyen soká. Ebből tanulva, aztán a későbbi útjaink során mindig megmondtuk, hova megyünk.
Ez ugyan nem hágó, de odajutni hágókon keresztül, na meg 3 felvonóval (átszállásokkal) lehet feljutni 3000 méter magasságba, ezért gondoltam, hogy ezt a különleges helyet is ide sorolom a Hágók közé.
Útközben egy csodás vízesés is látható amelyik az út felett áthidaló sziklán ömlik a mélybe, továbbá egy tejfeldolgozó farm is van, ahol kecske sajtot is lehet vásárolni.
Via Malaschlucht
Via Malaschlucht, hasadék 5-600 métert is elérő függőleges sziklafalak között. FB részletes album itt.
Ha eddig elolvastad, akkor itt egy fontos információ vár rád, mégpedig a hágókat bemutató videóimat összefoglaltam egyetlen YouTube lejátszási listába, amit ha megnyitsz, akkor nem kell keresgélned, lejátszhatod az összeset. A lejátszási lista itt érhető el!
1 videó a sok közül!
A részek Tartalomjegyzéke (folyamatosan bővítem, ahogy készülnek a részek):
Utazási lázban - Megvalósulás 2018. június (3) Königsee, Németország, (harmadik nap) Ha valaki már járt erre, amelyik a mai célpontunk volt, az alábbi képről rögtön ráismer: Barthalomä kikötő a Königsee tavon Emlékeztetőül a tervezés folyamatát itt nézhetik meg , jócskán lesz különbség! Tartalomjegyzék 1.rész, Utazás a szálláshelyre (Oberreiter Panzió, Ausztria, Fusch an der Grossglockner) 2.rész, Grossglockner Hochalpenstrasse , Defereggental, (Ausztria, Tirol tartomány) 3.rész, Königsee , (Németország) 4.rész, Schlegeis Alpenstraße , (Ausztria, Tirol) 5.rész, Gasteinertal , (Ausztria, Salzburg) 6.rész, Kals am Großglockner, Lienz , (Ausztria, Dél-Tirol) 7.rész, Hazautazás , (Magyarország, Budapest) A mai célpont Németország volt, a Königsee . Már többször jártunk itt, csónakáztunk a tavon az elektromos hajókkal, a mai kirándulás különlegessége a megközelítésben volt. A GPS beállításaiba...
Séta a "Barátság Klub"-al. Magyar Állami Földtani Intézet 1143 Budapest, Stefánia út 14. GPS: 47.505723, 19.097513 http://mbfsz.gov.hu/ https://www.mfgi.hu/ https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Állami_Földtani_Intézet http://www.kastélyok.hu/Lap.php?cId=196 FB kép-albumom: https://www.facebook.com/janos.egresi.7/media_set?set=a.1653123268076598.1073742499.100001368234340 A teljes képalbum: http://www.kastelyok-utazas.hu/Webalbum/Magyar/Megyek/Budapest/FöldtaniIntézet/index.html Látogatás dátuma: 2018.06.20. Videó itt nézhető meg . Kértem és kaptam lehetőséget, hogy a Barátság Klub sétáján részt vegyek, bár nem vagyok a Klub tagja, köszönet a lehetőségért Benczéné Fodor Erzsébet -nek. A sétára szakvezetéssel 2018.06.20-án került sor. Egy megjegyzés: nem tudom az okát, de bennem eddig az ülepedett le az épülettel kapcsolatosan, hogy ez a "Földhivatal", pedig ez bizony nem az, ez az ELTE egyik intézménye. Belépve az intézményb...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése