Barangolás a Balatonfelvidéken (Hegyeskő, Sümeg)

Ragyogó napsütésre ébredtünk, a hőmérséklet úgy +2 fok lehetett reggel, kinézve az ablakon (3.-dik emelet).

Tegnapi napon, a Különös gazdasági intézkedést követő napon (2022.03.11), mindenhonnan, még a csapból is az folyt, hogy sorbanállás van a benzinkutakon, elfogyott a benzik, stb. Ezek alapján a hosszú hétvégére nem tervezhettem semmit sem, feleségem azt mondta akkor nem megyünk sehová, olyan rémhírek is terjedtek, hogy a kissebb kutakon csak 700 forint felett lehet majd tankolni.

Beletörődtem, nem megyünk sehová!

Elbandukoltam a Lotózó-ba, leadtam a heti Lóttót (feleségem töltögeti őket, én meg kaparászni szoktam néhány kaparóst), nem volt egyetlen nyerő kaparós sem a 4-ből: Elkeseredve jöttem haza, se nyeremény, se nem megyünk sehová, micsoda hosszú, ünnepélyes hétvége lesz ez?

Hazaérve, az előszobában összecsomagolva kiránduláshoz a szokásos kis kosárba az elemózsia, innivaló. Mondja a feleségem, még megmossa a haját, aztán indulhatunk. Kérdezem: na és hová? A válasz a szokásos, találjak ki én cél-helyet.

Teljes videó anyag lejátszási listája!

Mire elindultunk 10:30, na akkor most merre (ez már egy jól bevált, szokásos kérdés, a válasz is azonos mindig!), hogy még világosban hazaérjünk (feleségem este nem szeret autózni), a világ végére már nem lehet menni, pedig tudtam volna jó néhány világ végi helyet, pld: az Örségben, Magyarföld fatemplom, vagy a Kétvölgyi kilátó, Szalafő, stb, vagy egy picit közelebb Vadása tavak. No meg március 9-én kiposztolt a Sümegi Palota Kávézója egy csodás kévősort, köztük egy cicát ábrázoló díszítéssel, írtam is hozzászólásban, ezt meg kell személyesen néznünk. Szóval rengeteg hely van Magyarországon.

Na, szóval elindultunk cél nélkül (illetve, rengeteg cél lehetőséggel, telis-tele korlátozásokkal: lépcső nem, gyaloglás nem, hegymászás nem, 77-78 évesek vagyunk, feleségem 7 éve törött lábbal, megvasalva), szóval, mindig problémás az úti-cél kijelölése. Állítólag 4 napos kamion STOP-ot rendelt el a Kormány (hát ez nem sikerült!), Induljunk az M1 felé, majd a 811-esen Székesfehérvár, aztán a 8-ason és majd meglátjuk meddig jutunk el.

Ez lett a teljes napból a Google maps követése szerint
A Balatonfelvidéki útszakasz
A rbike.com telefonos útvonalkövető szerint pedig ez
Van már egy bevált, tömegeket kerülő útvonalunk, Budapest egyik végéből a másik végébe, ha már az M0 északi gyűrű soha sem fog elkészülni, sőt, ma már nem is gyűrűről szól a mese, hanem átalakították zsákká, ami Esztergomon keresztűl fog az M1-re vezetni, szóval bevált útvonaliunk pedig Budapest XV.ker. Újpalota-tól:
  • M3 bevezető (befelé);
  • Budakeszi - Budaőrs;
  • M1.
Mindez a Google térképen
Kiérve az M1-re a 4 napos kamion STOP ellenére egészen a 811-ig kamionok a szokásos sorban a külső sávban, ugyanez a másik pályán szemben is, hát persze Ren deleteket könnyű hozni egy éjszaka is akár, na de ezeket ki fogja betartatni, ki fog szóléni a határon a kamionosoknak, na meg az úton lévőknek, hogy STOP van, na láthatja mindenki, senki, azaz a kamionok autóznak!
A szokásos útvonalon folytattuk az utunkat Biatorbágynál letérve az M1-ről a 811-es főúton baktaattunk tovább, majd Felcsút előtt letértünk róla, az "autópálya" minőségre felújított 8086.sz. mellékútra Csákvár irányába. Ez az csodás lett, mint a tükör, síma, jó minőséggel, felfestve, útszegély, szóval, ahogy egy útnak ki kéne nézni máshol is, mondjuk akár egész MAGYARORSZÁG-on!
Felcsút és Söréd között (Csákvár, Csákberény)
Csákvár korábban látott nevezetességei:
Csákberény nevezetességei:
Autózva e csodás úton megszületett a döntés is az úti-cét illetően, legyen "Hegyeskő", aztán majd meglátjuk, hogy merre tovább. Beírtam az úti-célt a GPS-be, és usgyi egészen Söréd településig, majd a 81.sz. főúton Székesfehérvár, aztán a 8.sz. főúton Veszprém. Nos Veszprémnél már átadták a 8.sz. főút 2x 2 sávos új szakaszát (elkerülő felé szép nagy ívű kanyarral). Utána egy picike útépítés, szorgosan készül a folytatása.
A 8.sz. főúton

Veszprémet elhegyva letértünk a 77.sz. főútra Nagyvázsony irányába, végül a szőllő földeken elértük "Hegyeskő"-höz felvezető erdei utat. Ez 1x1 sávos szélességű erdei út, telis-tele kavicsokkal kiéptett kis árkocskákkal, ez két célt is szolgál, átfolyhat benne a csapadék az út egyik oldaláról a másikra, és lelassítja az autós haladását, mert különben még azt hivvá, hogy autópályán közlekedik, és vakmerően akár 100-al is száguldozna.
Jajjajjaj, ne feledjem, kikeresem a videón a pontos helyet (GPS), de útközben az egyik település végében koppantunk és ugrottunk egy hatalmasat. Minden leesett (telefontartó, telefon), a hátsóülésen és a csomagtartóban is. Szidtam is a tervezőt, megvalósítot, hogy a fenébe lehet ekkora baromságot elkövetni, figyelmeztetés nélkül egy úton? Visszavonom, visszafelé már tudtam róla, és mindkét oldalról táblával van jelezve, de miért nem lehetett ezt a csornát keretben az út alatt másként elvezetni, mint egy autó lassító heggyel?!
Ide jön a GPS és talán videó részlet is.
A 77.sz. főúton
Tehát az "Ugrató": Balatoncsicsó, GPS: 827246.924755, 17.666934

Hegyestű Geológiai Bemutatóhely

"Az elnyert európai uniós támogatás segítségével a Hegyestű Geológiai Bemutatóhely turisztikai fejlesztése részeként az alábbi fejlesztéseket valósította meg. A fogadóépület akadálymentesítése mellett új játszótér épült, megújultak a tereplépcsők és a korlátok, illetve a turisták komfortérzetének növelése érdekében kültéri pihenőágyakat, padokat és asztalokat helyeztek el.

A belépőjegy tartalmazza a parkolást, a mellékhelyiség használatát, a kiállítás megtekintését, a hegyre vezető tanösvény bejárását, az ÁFA-t és a látogatókra vonatkozó balesetbiztosítás díját.
Elfogadott fizetőeszköz: készpénz (HUF), bankkártya, Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP kártya).
"

Felérve a "Hegyeskő"-höz sorompó a bejáratnál, pénztár a faházban, belépőjegyezt váltva beálltunk a placra. Érdekesség: feleségem bent be a pénztárba fizetni, ment utánna egy fiatal hölgy is (utánunk ált a sorban a sorompó mögött), zugolódott, hogy mehet vissza az autóba, mert nem lehet bankkártyával fizetni, csak készpénzzel ! Aztán mikor beálltam parkolni, vissza mentem a bejárathoz, mert mosdók ott vannak kialakítva, a pénztár bejárati ajtón kártya elfogadást jelző matricák vannk kiragasztva az üvegre. mellette A4-re nyomtatva, ha bankkártyával szeretne fizetni, akkor azt kérjük előre jelezze, ugye ez mintha ellentmondés lenne, bizony ez ellentmondás!

A parkoló (fogadó) szinten a pénztáron kívül van egy látogatóközpont, benne kiállítás és vetítő terem. Jó néhány lépcsőn lehet feljutni a bejárati ajtóhoz, na de van akadálymentesítés, mert építettek (2020-ban felújítás és bővítés) egy lift-et, hogy a mozgássérültek fel tudjanak jutni a bejárrati szintre, köszönjük!
A fogadó szinten még van egy kő-bemutató tér, sokféle kő (szikla) rajta táblácska, mit látunk, honnan származik és mindegyik szikla egy darabja lecsiszolva, hogy láthassuk milyen szépek ezek a szürke sziklák, most láttam Süttői márvány-t is, no meg sok minden mást is.

A fogadó szintről a bazaltfolyás aljánál lévő második szintre egy meredek lépcsősoron lehet feljutni, viszont két oldalán erős, stabíl fakorlát (szintén 2020-ban készült), a lépcsők kőból készültek, egy picit magasabb lépcsőfokokkal mint amit egy lakóházban megszoktunk, de még feleségem is felküzdötte magát a vasalt lábaival, itt leült egy padra, van belőle bőven, meg asztalok és fából készült napozó ágyak is. Én még egy szintet másztam fel szintén, meredek lépcsőn, innen, erről a teraszról az egész Balaton felvidéket (környezetet) jól be lehet látni, még a Balaton víztükre is felcsillant a távolban.
Egészen fel a Hegyeskő csúcsáig további lépcsősor és erdei ösvény vezet fel, fent egy kilátoterasz-al, na erre már nem másztam tovább, erről a második szintről csodáltam meg a bazalt oszlopokat.

Miután körbejártam a két szintet, fényképeztem, videóztam, megettük a magunkkal hozott uzsonnánkat.
Az idő 14:20, akkor hova tovább szólt a kérdésem? Tovább menni Nyugat-nak már nem érdemes, mert akkor biztosan nem érünk haza sötétedés előtt. Mondtam, ugorjunk át Sümegre, ugyis posztoltam egy hozzászólást, hogy a cicás kávét személyesen kéne megízlelni, Sümegi Palota kb 50 perc, Igen kaptam a megengedő választ.
Beírtam a GPS-be a Sümegi Palotát és oda utaztunk

Sümeg nevezetességei (korábbi bemutatóim):

A Palotához érve, pénztár, mondtom a Pénztáros Hölgynek, a kiállítást most nem nézzzük meg, csupán a Kávézóba szeretnénk bemenni a cicás kávéért, rendben jött a válasz, oda is kísértek minket. A Kávézóban egy fiatal, csinos Hölgy, mondom neki készüljön fel, mert hatalmas kéréssel jöttünk, egyenesen Budapestről. Láttuk ám a Facebook oldalukra kiposztolt csodás kávé választékot és nekünk a cicás nyerte el a tetszésünket, kérünk szépen belőle kettőt. Türelmet kért, hogy elkészíthesse a népszerű terméket, rajtunk kívül, már korábban is kérték.
Amíg a kávé alkotás készült, ettünk sütit, megjött a kávé is, valóban csodásan néztek ki és az ízük is finom volt (egy előzetes kép):

A kávénkat elfogyasztottuk, megnéztük még a kápolnát belülről a földszinten (2021. novemberében amikor a felújítás után megnéztük a palotát, akkor ez kimaradt), és elindultunk hazafelé, utunk zökkenőmentes és esemény mentes volt az M1-ig. Nem tudom az okát, de Budapesthez közeledve, mindig szaporodnak az idétlen, türelmetlen sofőrök, ezen a rövid szakaszon Biatorbágy és Budapest között (a 100-as sebességkorlátozásig, M0 leágazás), 4 idiótával gyűlt meg a bajom.
Aztán a következő esemény (mint mindig) Budakeszit elhagyva Budapest határtábla, ha nem lenne kint a tábla akkor is csukott szemmel is meg tudnám mondani, megérkeztünk Budapestre, ez az útszakasz tragikus hullámos, gödrös állapotban van (Jánoshegyet elkerüllő) Budakeszi út. Nem is értem, ez a kerület mindig is Fideszes vezetésű (Önkormányzat és Országgyűlési képviselő), mégsem tudták megcsináltatni ezt a bevezető utszakaszt.
És még egy ráadás videó, amiben bemutatom mit tud egy autós biztonsági kamera este: xiaomi-70 dasch cam A500 PRO

Szóval összefoglalva a napot, szép időnt volt, sütött a Nap, a hőmérséklet napközben +5 fok, Budakeszik -3 fok, Budapest XV.ker., hatzaérve +1 fok. Jó levegőn, csodás helyeken jártunk, különleges és jó kávét ittunk, kell ettől több? Igen egyenlőre az egészségünk is elfogadható.

Korábbi Sümegi bemutató oldalam: Sümegi Püspöki Palota

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon