Szabadság - Szeretem, Visszaemlékezés egy csodás völgy végébe - 2021.06.23.

Ausztria, Tirol tartomány, Virgental, Umbaltal, Islitzer Alm, Vízesés

Visszaemlékezés egy csodás utazásra!

Ma délután a YouTube-n egy úti videót néztem, ugyan motoros úti-beszámoló volt az Osztrák Alpokban, de nekem kapcsolódott egy utazásunkhoz, amikor egy különleges helyre kirándultunk, nem egy szokásos kirándulás volt! A kirándulásra 2021.06.23-án került sor, szállásunk Fusch an der Großglockner településen volt kedvenc családi panzióban: Oberreiter Früstück Pansion*** 

Ezt a napi kirándulást még idehaza megterveztem, minden részletével. A helyet a feleségem találta a Panoráma nagyútikönyvek sorozat, Szabó György, Medicina Könyvkiadó Rt 1993 kiadásából.
Ilyen és hasonló képeket láttam, ugye milyen csodás?

Reggel Marlene Oberreiter (Panzió tulajdonos) megkérdezte, hová megyünk ma, mondtam és mutattam a térképen. Széles mosoly került az arcára, itt még nem járt, ma szabad napot vesz ki és eljönne velünk, mikor indulunk volt a kérdése. Válaszom, reggeli után indulunk, rendben, csatlakozik hozzánk.
Még egy vendégünk volt, de ez csupán a reggelire szólt, a Panzió cicája csatlakozott a feleségemhez, reggeliző társként.
Közös reggeli a ház Cicájával
A mai utunk a Virgental (Tirol) végébe vezetett, jártunk már évekkel ezelőtt a Virgental-ba, de ennyire a végébe még mink sem jártunk.
A végcél egy a Krimmler vízesés sorozat háta volt, az Isel zuhatagos folyója, mivel természetvédelmi terület, így kialakítottak egy fizetős parkolót, ahol 5€/nap parkolási díj ellenében ott hagyhattuk az autót, majd irány a völgy, kétféle módon juthattunk el a zuhatagos részhez:
  • 30 perc gyaloglás vagy,
  • lovaskocsival, 5€/személy/út, ez utóbbit választottuk, Marlene segítségével.
A tervezéskor a Google Térkép (Maps) van mindig a segítségemre!



EDDIG MÉG NEM ESETT SZÓ RÓLA, HOGYAN ÉRTETJÜK MEG MAGUNKAT AUSZTRIÁBAN?

Az anyanyelvünk magyar, idegen nyelveket (nyelvvizsga szinten) nem beszélünk. Németül az alapkifejezéseket, sok szót (alapfogalmakat) ismerjük, a számok is rendben vannak, de ezzel a nyelvtudással nehéz lenne megértenünk/megértetnünk magunkat.
Felfedeztem a Google fordító APP-ot (iPhone/android), most (2021) sikerült és nagyon jól.
Gond nélkül, egyszerű a beszélgetés mindkét irányban. A Google felismeri a beszédet és rögtön le is fordítja a kiválasztott másik nyelvre. Sőt van benne "kamera" mód, így írott szövegre irányítva azonnal lefordítja másik nyelvre, ez nagyon hasznos volt az éttermekben, az étlap olvasásakor.
Használata végtelenül egyszerű, meg kell nyomni az adott nyelv indító gombját, a program visszajelzi, hogy "most beszélhet", elmondom a szöveget, amikor kis szünetet tartok, lefordítja, kiírja a képernyőre szöveggel és fel is olvassa hangosan.
Találtam megoldást arra is, hogy utazás közben is legyen fordító, hiszen, ha a telefon egyben GPS navigáció is, akkor vezetés közben nem alkalmazható.
Megoldásom: van egy tartalék telefonom, ebben nincs SIM kártya, így nincs benne Internet elérés (ja, a Google fordító OnLine, azaz internet szükséges hozzá, de elvileg van Ofline lehetősége is, ezt még nem próbáltam). A telefonomban a WiFi HOT-SPOT szolgáltatást aktíváltam és a tartalék (tolmács) telefont hozzákapcsoltam WiFi-n keresztül, így már használható volt fordításra. A tolmácsot oda adtam Marlene kezébe, így menet közben (utazás alatt) is tudtunk beszélgetni.
Maga az odautazás egy élmény, különösen az eddig nem járt útvonal szolgált újdonsággal a "Virgental" mivel ezen az útvonalon még nem jártunk.

Korábban (az utazást követően) már feldolgoztam ezt az utazást, most ez egy új szerkesztés lesz, lássuk mi maradt meg az emlékezetemben? A korábbi összefoglaló Facebook csoportomban történt. Ez a beszámoló biztosan más lesz, hiszen az élményekről fogok beszámolni, persze segítségemre lesznek az akkor készített képek/videók, ezeket fogom újra felhasználni!

Tehát reggel 9 órakor indultunk és 16:30-ra értünk vissza a szálláshelyünkre.
A Google idővonal szolgáltatása van segítségemre
Az egésznapos utazásból kivonatot fogok csupán készíteni, a bejegyzés végén megadom a teljes YouTube lejátszási listát, ahol az egész nap nyomon követhető, megnézhető.
Utazás közbenső szakasza a Virgental-ban (Tirol)

Módosítás (kiegészítés) dátuma: 2023.08.30.

(1 nap múlva házassági évforduló 1965 - 2023)
Eljutottunk az Umbaltal végében lévő parkolóig, eddig lehet menni aztóval, egy egy fizetős parkoló, automatával ellátva, 1 napra 5€ volt (2021-ben a parkolási díj. Na de, hogyan tovább?
Lehetsőégek:
  • Nem megyünk tovább (ezt automatikusan töröltük, hiszen azért jöttünk, hogy továbbmenjünk);
  • Tovább megyünk, gyalogosan, a tájékoztató tábla szerint a vízesések mellett lévő Almgasthaus Islitzeralm, 30 percre van. Ezt is töröltük, Feleségem egy baleset okán mozgásában korlátozott;
  • Tehát maradt a Lovaskocsi. A tájékoztató tábla szerint hívni kell egy telefonszámot, és jön a Lovaskocsi. Németül nem tudva, így ez a feladat Marlene-re várt, és jött a lovaskocsi.


A felszállás nem volt egyszerű, de segítséggel megoldottuk, elindultunk. Marlene beszélgetésbe elegyedett a kocsi-vezetőjével, aki menet közben jelezte mindig a látványosságokat az erdőben.
Utazás a Lovaskocsival a Almgasthaus Islitzeralm-hoz
Megérkezvén letáboroztunk a Gasthaus teraszán, ahol árnyék volt, egy kávé, üdítő elfogyasztása után Marlene és én elindultunk, hogy felfedezzük a vízesések birodalmát. Feleségem a Gasthausnál maradt, Ő már a terepmászkálást kihagyja a balesete után (2014).
A Vizek birodalma 2 fő ágra bontható szét, mink az egyik ág felfedezésére indultunk Marlene-nel. Az elején még emelkedő nélkül, de egy idő után elkezdett rendesen emelkedni. Marlene fiatalos lendületével haladt előre (felfelé mászva), én egyre jobba lemaradtam, és kapkodtam a levegőt. Egy kilátóterasznál meg is álltam, hogy sehová tovább, Marlene még mászott volna feljebb is, de látván, hogy nem bírom már a mászást, kénytelen volt Ő is beletörődni, hogy bizony elmúlt felettem az idő vasfoga (akkor voltam 77).
Vízzuhatagok birodalma
Itt találhattok (nézhettek) további képeket a Google segítségével!
Fényképeztünk/videóztunk, majd elindultunk vissza a Gasthausba. Megebédeltünk, majd Marlene ismét felhívta a Lovaskocsi vezetőjét telefonon, aki odaállt a Gasthaus-hoz, felszálltunk és visszavitt minket, egészen a parkolóban lévő autóig (így utólag is megköszönjük akkori kedvességét).
Ekkor csak az 1-2-vel jelölt helyeket látogattuk meg, a 3-asra nem volt lehetőség (idő)

Elindultunk visszafelé a szálláshelyünkre Fusch an der Großglockner településre, ugyanazon az útvonalon, ahogy érkeztünk. Bár a visszafelé út ugyanaz volt, mint az érkezés, és a látvány csodás, de most ezt a visszautat már nem szerkesztem újra, aki kíváncsi rá az megnézheti az eredeti videót.
Visszautazás a szálláshelyünkre: Oberreiter Pansion***

Az eredeti Facebook és YouTube bejegyzések/videók:

1.rész, Zell am See - Mittersill
2.rész, Mittersill - Felbertauern strasse
3.rész, Matrei in Osttirol - Virgental - Prägraden - Großvenediger
4.rész, Ströden, lovaskocsis utazás, Islitzer Alm - Umbaltal
5.rész, Vízesések
A végére értem e különleges hely és utazásunk bemutatásának. Most itt a végén bevallom, hogy gondoltam rá, milyen jó lenne ezt a helyet újra felkeresni és az új technikámmal kiegészíteni az emlékeket (drón, Action 4. kamera), de sajnos erről már végképpen le kell mondanunk. Feleségemet ismét baleset érte 1 hete), a fájdalmai nem múlva tegnap baleseti rendelésen megállapították, hogy a sárült lába ismét eltörött, most az alsó lábszár, de mivel már 1 héttel ezelőtt történt, már nem gipszelték be, hanem térd-, és lábszár rögzítőt kapott 2 hétre. Szóval a kirándulásoknak vége, Ausztria pedig már csupán emlék/visszaemlékezés marad!

Ami kiváltotta ezt a bejegyzést, "A Nagy Alpok Tura - előzetese":


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok