Utazás - Cukrászda - Vár - Kastély - Bór (2023.05.20) - Összefoglaló

Elmúltak az esős, hideg, szeles májusi napok, végre kisütött a Nap, sőt 26-28 fok nappali maximumot is jósoltak.

   2023.05.20.   

Kihasználva a végre megérkező Tavasz-t, tettünk egy egész napos autós-drón-os kirándulást, irány Zirc, ennek az összefoglalóját olvasod.
Egész napos utazás (megállásokkal) a Google helykövető szolgáltatása alapján
Az utazás célja azon kívül, hogy kiszabadulhattunk a négy fal közül, ahol számunkra már nagyon hideg is volt (távfűtés elmúlt), egy konkrét hely felkeresése volt, na már azon kívül, hogy minden jel arra utalt, hogy drón-os repülés is lesz. A Konkrét hely: Borzavár (Porva), Bakonyi Szépalmáskert Erdei Iskola, WEB-oldaluk, ami a mai nap uti-célja volt, miért is, hallom, hogy kérdezitek? Kislányunk (5x, nekünk mindig a kislányunk marad), Tanítónéni, negyedikeseket tanít éppen, ez az utolsó éve a nebulókkal, akik felsőbb osztályba lépnek és "Erdei iskola"-ként ezt a Borzaváron (Zirctől 8 km) lévőt választotta. Mink pedig elmentünk felfedezni a helyszínt (merre is van, hogya közelíthető meg, stb.)

Na persze, ha utazás, akkor az új hobbimnak is kell helyszín, nos ezen az útvonalon bizony sok minden útba esik, pld.:

  • Majkpusztán lévő Remeteség és Esterházy kastély,
  • Fehérvárcsurgó, Károlyi kastély,
  • Iszkaszentgyörgy,  Amadé–Bajzáth–Pappenheim-kastély,
  • Zirc,
  • Szépalma Hotel,
  • Cseszneki vár,
  • Csókakői vár,
  • Csákberény, aztán majd kiderül, hol lehet és szabad repülni (!).
Tehát lesz 1 Drón-os BLOG bejegyzésem is, ahol a repüléseket fogom bemutatni.
Már csupán azt kell kitalálnom, hogy hol és hogyan írom le (mutatom be) az egész napos utazás történetét? Úgy gondoltam, eltérek a szokásos (már unalmas) megoldástól, ide a BLOG oldalamra, csupán egy összefoglalót teszek néhány képpel és rövidre tervezett szövegekkel (úgysem olvassátok!), tehát a részleteket Facebook csoportomban fogom, képes bejegyzésként létrehozni, ide az összefoglalóba teszem majd az egyes bemutatások hivatkozásait. DE, hogy ne zavarjon senkit sem, hogy a részletek bemutatása elhúzódik több napra is, így csak akkor fogom felszabadítani a nyilvánosságra (azaz akkor láthatjátok majd), ha az összes elkészült. DE, aki szemfület és türelmetlen, az nyomon kísérheti az egész folyamatot, ha ezt a BLOG összefoglalót olvasgatja, mert ezen keresztül hozzáférhető lesz a nyomon követés.
Csákvár felé és Csákvár - Csuta Cukrászda
Mint a térképen (fent) látható az útvonal, az első tervezett megálló Csákvár volt, mégpedig az utazások során kötelező sütizés és kávézás, erre pedig a legalkalmasabb hely a Csuti Cukrászda Csákváron. Megérkeztünk, meglepetés (!) a Cukrászda bejárata zárva, rajta egy nyíl balra mutatva, ott a bejárat, mi történt itt?

A bejárat nem az épületben van, hanem az "udvar" felől? Igen, mert felújították, átépítették, bővítették, , szuper lett. A Facebook bemutatóban olvashatjátok a részleteket és az új képeket a belsőről és az udvarról!
Dornyi Mihály-nál jártunk, aki arról vált ismerté, hogy szabadidejében maketteket kezdett építeni a háza kertjében.
A téli esték hosszúak, ezen időben készül fel elmélettel Dornyi Mihály, kutatások, tervek (egyeztetés az ismerősökkel), elkészülnek a makett formák, majd tavasszal megkezdődik a "köves" munka, a makettek műkőből készülnek, formába öntési módszerrel, aztán jön a színezés, végül világítás is kerül az épületekbe.
Korábbi látogatás Facebook bejegyzésem.
Úti-videó 1.rész, Csákvár felé
A további utunk hegyen-völgyön át vezetett, a fő útvonalakat elkerülve, esemény nélkül. Csákvárt elhagyva a Dolomitsziklás dombok-nál megálltam ugyan, de drón reptetés mégsem lett, két okból:
  • a szél erőssége meghaladta a gépem szélbíró paraméterét, másrészről
  • mint kiderült itt nem is repülhetek, külön engedély nélkül, mivel ez a terület a "Vértes Természetvédelmi terület"-en van (MSD szerint, piros, tilos).
Csákvár-tól Söréd-ig (Csákberény) a Google térképen

Tovább autóztunk, útközben belebotlottunk egy "Metró kocsi"-ba, ami éppen kibújt a föld alól (Csákberény), majd utunkat folytattuk Zirc felé.
Úti-videó, Csákvártól Sörédig (Csákberénynél, Metró kocsi!)

   Utolsó szerkesztés: 2023.05.21.   

Itt most ugrok egy nagyot és Zircen folytatom, visszafelé (hazafelé) is majdnem azonos az út, majd abból szerkesztek úti-videót.
Most az következik, amiért eredetileg az utazás létrejött, Borzavár (Porva), Bakonyi Szépalmáskert Erdei Iskola megközelítése Zirctől.
Úti-videó, Zirc-től Borzavár-ig

Meg is találtuk a helyet, de senki sem volt a háznál, mivel nem voltak vendégek, így lakat volt a kapunk. A Szépalmapusztai utca 7, ez az utca vége, egyben az út is elfogyott, eddig volt aszfaltozva. A vele szemben lévő házban kint voltak az udvaron, tőlük tudtuk meg, tegnapig voltak, így bemenni, belülről megismerni nem volt lehetőségünk Itt megfordulni az autóval nem lehet, így tolatással jutottunk vissza a templomig.
Én eredetileg úgy terveztem, hogy innen már csak egy ugrás lenne a Szépalma Hotel, csodás parkjával, Arborétumával remek hely lenne a drón repüléséhez, de feleségem másként gondolta, így a repülési helyszín törlésre került, és elindultunk hazafelé, vissza Zirc-re.
Zirc határában a temető parkolójába megálltunk, lefényképeztem a buszmegállóban lévő VOLÁN menetrendet, hogy átadhassam majd a lányomnak, megettük a magunkkal hozott elemózsiát, és közben kijelöltem a következő helyszínt: Cseszneki vár, innen már csak 1 ugrás. Még idehaza ellenőriztem, az MDS légtér applikációban, a településen kívül fel lehet szállni, nincsen semmilyen légtér korlátozás.
Tehát irány Csesznek, az ide vezető út kanyargós, motorosok egyik kedvenc kanyar-útvonala, beérve Csesznekre.
Úti-videó - Zirc-től Csesznek-ig
A település szélén volt egy parkoló, tele autókkal, de talán még lehetett volna parkolni, de innen maga a vár megközelítése csak gyalogosan lehetséges, mivel repülés volt a cél, így megpróbáltam másik oldalát megközelíteni, de ez sikertelen volt. Hatalmas volt a látogatói tömeg, mindenhol gyalogosok nyüzsögtek. Így aztán vissza a település szélén lévő temető közelében (lakott területen kívül), beálltam egy földúti bejáróba és onnan repültem a vár felé (lakott területig), és onnan készítettem gömb-panoráma képet.
Drón videó a másik Drónos BLOG oldalamon látható. (töröltem a videót, mivel a szerkesztését elrontottam, új készül még ma! Sőt újra le kellett törölnöm, és felkerült a jó és végleges V3!)


A felszállási helytől messzi voltam a vártól és sajnos a Drón repülésem igencsak korlátozott, hobbis pilótaként felfelé max. 120 méter, vízszintes távolságban, pedig csak addig repülhetek el, amig mindenféle segédeszköz nélkül még látom a Drónt, hát bizony ezt a ici-picike Drónt 60-70 méter után már nem lehet látni (VLOS), így a várról közeli kép készítéséhez, használtam a földi kiinduló pontot és a NIKON Coolpix A1000 840 mm-es ZOOM-ját használtam, de jó lett volna levegőből is közelebb kerülni a várhoz, így visszaautóztunk a 82.sz. főútra, és a várral szembeni parkolót gondoltam erre a célra használni.

Megérkezve a parkolóba, hát bizony ez tele volt autókkal és hatalmas volt az emberi nyüzsgés, itt bizony nem szállhatok fel, mivel az én Drón-os hobbis jogosítványom emberek feletti repülést tiltja.
Míg ott tanácstalanul téblábóltam, látom, hogy a parkoló szélén a főút mellett áll valaki és mintha Drónt irányítana. Igen, ez valóban Drón-os reptetés volt, viszont jogszabály sértően, nem legálisan, hiszen az MDS légtér applikáció nem jelzett semmilyen légtér foglalást. Aztán meg is érkezett a drón a vár felől, és az autók felett lavírozva, leszállt a parkolóba. Na ennyit arról, hogy Én betartom a szabályokat, mások pedig ....., hát persze ugyanez van Magyarországon pld. a KRESZ területén is, hogy csak a legkirívóbbat említsem.
Néhány perce elteltével kiürült az egész parkoló, 1-2 autó maradt csupán, így megnyílt a lehetőség egy repüléshez. Mivel a parkoló és a vár között úgy 6-800 méter lehet, így nagy esélyem megint csak nem volt a közel kerüléshez szabályos repüléssel, felszállva, elküldtem annyira, hogy még szemmel látható legyen és onnan készítettem gömb-panoráma képet is, na persze körbe forogtam is 360 fokban a környezet videózásához. A szél a parkolóban bizony nagyon erős volt, de még a tűréshatáron belül (nem kaptam a Drón-tól figyelmeztetést), viszont a már évek óta épülgető "Látogatóközpont" építési területét körbe kerítették, ez ugyebár már veszélyforrás volt, hiszen, ha bármi történne repülés közben, akkor bizony a Drónt nem tudtam volna kimenekíteni (kerítésen átmászva), ezért sem merészkedtem messzire a völgy fölé. Itt ismét a NIKON kamera 840 mm-es ZOOM-ját használva azért készültek közeli képek is, igaz nem felülről, csupán vízszintesen.

Miután sikerült lencsevégre kapni a várat, elindultunk hazafelé, de feleségem útba szerette volna ejteni Mór-t, hogy benézzünk a Bozóky Pincészethez és feltöltsük a bór készletünket.
El is indultunk, de útközben Csetény-en megálltunk, hogy benézzünk a Holitscher kastély-ba, megvan-e még, nyitva van, túlélték-e a téli zárást, stb.
.... videó helye ....
Megérkezvén bementünk a kastélyba: megvannak, nyitva vannak már (május elején nyitottak újra a téli zárást követően), új kiállítást is nyitottak, látogatók is érkeznek.
Csetény - Holitscher kastély

A kastélylátogatást követően folytattuk az utazást, a következő kitérő úti-célunk, Mór-felé folytattuk a napi utazásunkat.

   Folytatás: 2023.05.24.   

Mór-on a Bozoky Pincészethez mentünk, gyors vásárlást követően elindultunk hazafelé, de még szerettem volna egy gömb-panoráma képet készíteni a Lovasberényben lévő sziráki kastélyról, így Csákvárnál letértem jobbra a 811.sz. főút felé. A Drón-videó/gömb-panoráma elkészült, és most már valóban hazafelé (Budapest) vettük az irányt, egy kis csavarral, Alcsútdoboznál nem az M1 felé, hanem Etyek felé utaztunk, gondoltam, hogy a Golf-klubnál még tehetek egy Drón-os repülést, de sajnos a szél ebben megakadályozott. Hatvanpusztát eleve kihagytam, hiszen arrafelé minden tiltott terület.


Végül is egy jó napot töltöttünk el, kalandokkal, látnivalókkal, repüléssel.

Mi hiányzik még? A Lovasberényi Drón-videóm.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok