Egy Tél-i utazás tervezése - Ausztria (2023.február)

Így Tél vége felé elért a Tavasz-i fáradság (?). Télen csak 2x vállalkoztunk Párommal külföldi utazásra:

  • 2002. februárban, (A) Fusch an der Großglockner (Oberreiter Panzió***)
  • 2012. februárban, (I) Katharinaberg (Katharinaberghof***, a Covid19 alatt megszűnt).

Mivel nem vagyunk síelők, így csupán a téli látvány és élmények voltak (eddig és ezután is) az utazás céljai. A Dél-Tiroli téli utazás célja, egy "Jégkoncert" volt, de ez végül is elmaradt program lett.

A mostani terv elsősorban a pihenésről fog szólni (persze az utazás maga a pihenés!) a téli látványé (idehaza nincs hó!), na és egy új hobby (Drón repülés, különleges helyeken) kiteljesedése lesz az elérendő vég-cél!

A tervezett utazás során a szálláshelyünk a családias vendégszerető Oberreiter Panzió*** -ba terveztem (visszaigazolva). Az időpont nagyban kötött, hiszen még dolgozom (munkaviszonyban), így minden keddi napon kötelező személyes megjelenésem a munkahelyemen, tehát az utazásra szerdától hétfőig kerülhet sor. Ahogy múlik az idő (idősödünk) egyre inkább aludni a saját ágyunkban az igazi, tehát 1 egész hét már sok lenne, tehát praktikussági okokból szerdától vasárnapig a legcélszerűbb időtartam, így tisztán (egész napos) 3 napos programot lehet tervezni. Az időjárás manapság annyira kiszámíthatatlan, hogy több hétre előre kitalálni a meteorológusok sem tudják, tehát a programokat kell úgy összeállítani, hogy legyen helyettesíthető program.

Nézzük pld. ma mit mutat az EURÓ-meteorológia, 14 napra van előrejelzés:

Az utazásaink során, mindig 1 szálláshelyet választunk (az Oberreiter Panzió*** és Apartman számunkra az első!) és onnan naponta más-más megnézendő célpontokat, útvonalakat járunk be. Mivel már több mint 20 éve járunk Fusch-ba, így bizony már alig van olyan hely ahol még nem jártunk 200 km-es körzetben, így most is már korábbi élmény útvonalainkból fogunk választani. A választást befolyásolja, hogy milyenek lehetnek majd az utazási lehetőségek (havazás!), és mely útvonalak vannak nyitva Tél-i időszakban, pld. a kedvenc útvonalunk a Großglockner HohAlpenstraße októbertől - május közepéig le van zárva, nem autózható. Másik szempont még, hogy mekkora forgalomra, látogatószámra lehet számítani (hétköznap, hétvége, stb.). Persze az egyik legfontosabb szempont, hogy korunkhoz és egészségi állapotunkhoz kell alapvetően igazodunk, a hosszú gyaloglások, a hegyek és sziklák mászása már 8 éve törlésre került, lépcsőzés kizárva, stb.
Figyelembe kell még venni, hol, merre milyen nyitvatartási lehetőségek lesznek, stb., hiszen Tél van, téli nyitva/zárva tartásokkal, persze a Covid19 is közbeszólt!

Ha csupán 3 napi kirándulásokra lesz lehetőség (lehet +1 tartalék, meghosszabbítási nap is), akkor is mindig több helyszínt szoktam kikeresni, ezek a tartalékok azokra az esetekre, amikor az adott helysín az időjárás kedvezőtlenné válása miatt, törlésre kerül. Nagyon jó szolgáltatás az Ö3 és a Sat3 OnLine WEB kamera rendszer, ami mindig 3 napra mutatja az időjárást, és lehet egészen eltérő az időjárás az Alpok Észak-i és Dél-i oldalán, ez teljesen felrúghatja az eredetileg tervezett programot. Na ez utóbbi a fő oka annak, hogy eddig egyszer sem utaztunk társas szervezéssel, mindig magán szervezéseink voltak, így a program módosítása, minden nap este, vagy akár reggel is teljesen átírható!

A tervben kiemelt szerepet kapott az új hobbym a drón-repülés. A repülési lehetőségem korlátozott, csak lakott területen kívül, embereket elkerülve repülhetek és még korlátozhatja az AstroControl repülésirányítás is, ezt mindig figyelni szükséges, hogy tiltott területen TILOS repülést végrehajtani!
Ahogy most lekérdeztem, az érintett területen tiltott (píros/lila) terület egyáltalán nincsen, csak helyi korlátozott légterek (citrom sárga) vannak, amiket el kell kerülni majdan, tehát a légtér alapvetően szabad használatú, az alapkorlátozások betartásával (regisztrált pilóta, üzembentartó, regisztrál drón, lakott területen kívül, max. 120 méter magasan, 250 gr súlyú drón).

Tehát a programoknál figyelemmel leszek a kiválasztásokban arra is, hogy az adott útvonalon/helyen szabad lesz-e a drón reptetése.

A sokféle szempont alapján az alábbi tervet állítottam össze

Kiutazás


Drón repülési tervezett helyek:
  • Straßburg - Várkastély (múzeum), ha autóval megközelíthető a hegyen (hóhelyzet, út járhatósága a város felett)
  • Moosham - Várkastély (magánlakás), ha annyira megközelíthető, hogy dronnal elérhető, és nem lesz az AstroContol által korlátozva, ez majd a helyszinen derül ki, az adott GPS koordinátán, mivel látom hogy Mautendorf/Tamsweg környezete bizony sárga.
  • Obertauern, az elején és a végén, két helyszínen is elképzelhető 1-1 felszállási hely.
  • Ferleiten Fusch - Großglockner Alpenstráße Észak-i fizetőkapu környezete és majd még meglátjuk a többiet.

Első nap (csütörtök) - Kals am Großglockner


A választás mérlegelési szempontjai:
  • Síközpont, így hétköznap nincs nagy forgalom
  • Csodálatos az oda vezető útvonal (Felbertauern Straße) + a Kas-ba vezető hegyi út, közben egy csodás vízesés (jégbe fagyva)
  • Több ponton lehetséges a dron reptetése
  • A kabinos felvonóval felérve a Adler Lounge (Hotel és Étterem) + üveg terasz
  • A "Ferratel WEB-TV" kameráján látható, hogy hétköznap nincsen tömeg.

Második nap (péntek) - Gasteinertal


A választás mérlegelési szempontjai:
  • Síközpont ugyan, de hétköznap nincs nagy forgalom
  • Csodálatos az oda vezető útvonal
  • Több ponton lehetséges a dron reptetése
  • A kabinos felvonóval felérve egy különlegesség a Stubnerkogel Suspension Bridge, a felvonó végállomásában Étterem
  • A "Ferratel WEB-TV" kameráján látható, hogy hétköznap nincsen tömeg
  • Tovább utazva a Gasteiner Alpenstrasse végében van egy csodás Gasthof a Valeriehaus Bad Gastein

Harmadik nap (szombat) - Raurisertal


A választás mérlegelési szempontjai:
  • Ugyan vannak síterepek, de ezek szétszórtak, így nagy tömegre nem számítok, szombat ellenére sem
  • Csodálatos az oda vezető útvonal, bár most a Kolmstrasse-t (Kolm-Saigurn) mellőzöm
  • Több ponton lehetséges a dron reptetése
  • A Mautsrasse előtt van egy kipróbált Gasthof (Alpengasthof Bodenhaus), ahol lehet ebédelni.

Hazautazás


A Hazautazásoknál általában a legrövidebb útvonalat szoktuk választani, kitérők nélkül, hogy most is így lesz-e, az majd menet közben kialakul. Lennének dron-os repülési helyszínek bőven.
A vasárnapi hazautazás választás oka, az M1 járhatósága, Ausztria felől vasárnap nincs hatalmas forgalom, és kamionmentes, hétfőről ugyanez  nem mondható el.

********** Eddig volt a bevezetés a tervezésbe, most jönnek a részletek *********
Folytatás - 2023.02.24.

Drón és tartozékai összerakva a szállító hátizsákba:


Repülésre készen, a levegőben
Tegnap délelőtt elvégeztem az új drón-irányító APP (Litchi for DJI Drone) utolsó próba repülését, és működik! PC-n megtervezem egy helyszínen végzendő automatikus körberepülést, több pont kijelölésével (https://flylitchi.com/hub), elmentve a fiókomba, majd a telefonban, a helyszínen betöltve a repülési program, a START/STOP pont igazítását követően lerepülte a drón az útvonalat (WAYPOINT), szuperül működik, bár a videó/Fotó lehetőségei még nem egészen világosan, no meg a fordulókon is van mit csiszolnom, ja el ne feledjem, a repülési magasságokat a tereptárgyakhoz, domborzathoz kell igazítani, aztán mehet a programozott repülés.

Egy külföldi utazás nem lehet utazási biztosítás nélkül!

Van egy alaplehetőség minden magyar állampolgárnak, akinek van TAJ száma (és érvényes!), az Egészségbiztosítástól EU-Egészségkártyát, de ezt minden évben újra és újra ki kell váltani. Ha van "Ügyfélkapu"s fiókod, akkor ez egyszerű, mert az MO.HU oldalon, Ügyfélkapun keresztül megkérheted és kipostázzák a kártyát. Viszont nem elfelejteni, hogy az igénybevehető szolgáltatások köre, a gyakorlatban a sürgősségi ellátásokra korlátozódik.
Az előbbiek miatt ez talán 1x váltottuk ki, a bevezetésének évében, aztán leszoktunk róla.
Ma ezt az EU-s kártyát, a bankkártya utasbiztosítási szolgáltatásával váltottam ki. A bankomnál használt bankkártyához (Debit), kötöttem Utasbiztosítást, ennek éves díja 6200,-Ft/év + a bankkártya éves díja. Ezen szolgáltatás alapesetben a sürgősségi egészségügyi ellátást biztosítja. Ezzel a módszerrel, ha külföldre utazunk, alap biztosításunk van, azaz, ha 1-1 napra átugrunk a szomszédba (EU), akkor van állandó biztosításunk, ha viszont több napra utazunk és távolabb a határunktól, akkor viszont külön utasbiztosítást kötök, ami sok mindenre kiterjed, (többek között autó-asszisztencia) és a biztosítási díj 50-100 milliós összeghatárig ad fedezetet. Nem elfelejteni, hogy, ha külföldön orvosi ellátást veszel igénybe, az nem magyarországi árakon történik, a korházi ellátás, akár napi több millió forint is lehet! Arról sem szabad elfeledkezni, hogy 70 év felett a biztosítás után fizetendő díj megduplázódik.

Számítástechnikai eszközök összeállítása

Hogy jön ide, egy utazás során a számítástechnika? A válasz egyszerű és természetes számomra, hiszen a digitális eszközök = számítástechnika (digitális fényképezőgépek, mobil telefon), na és ehhez most még hozzáadódik a drón plusz igénye.
A számítástechnika többes szerepet kap 1-1 utazás során:
  • Mivel még munkaviszonyban vagyok (HomeOfice), így elérhetőnek kell lennem, és ha szükséges, akkor be kell tudnom lépni a munkahelyem hálózatába és ott munkát végeznem.
  • Laptopot viszem magammal, az Internet elérhetőségét a mobil adatátvitel biztosítja.
  • A Laptopomban 1TB-os SSD tároló van, így a különböző adathalmaz (képek/videók, stb.) mentése így biztonsággal elvégezhető, de ennek ellenére van egy külső SSD tároló eszközöm is, mivel mentésre mindig szükség van, ezt már a saját bőrömön megtanultam, ez az SSD tároló 0,5 TB kapacitással rendelkezik.
  • Az autó is rendelkezik biztonsági kamerákkal (első/hátsó), így az utazási videókat is tárolni szükséges, mert ezek a tárolók 6-7 óra utazás után hurokban felülíródnak, azaz ki kell menteni a videókat.
  • Mindenféle töltő, adapter, akkubank, vezetékek és csatlakozók, stb.
  • A digitális eszközök az adatokat saját belső adattárolókra rögzítik (Micró SD kártyák), ezek kapacitása véges, (nálam 64-128 GB, eszközönként), azaz 1 hetes digitális anyagot képtelenek tárolni, azaz ezeket a tárolókat naponta le kell menteni tartós tároláshoz, amiknek majd a feldolgozása a hazaérkezés után fog csak megtörténni.
A mobil telefon kiemelt szerepet kap, így ezt nagyon be kell biztosítani. Nálam ez így alakul:
  • Alapban egy iPhone 12 Mini-t használok 2.db. SIM kártyával (Digi és Telekom), így a hálózati lefedettség majdnem mindenhol biztosított.
  • Az iPhon egyben videózásra online rádiózásra, autós navigációra és a Drón irányítására is használom. Na persze ehhez jönnek még az alap szolgáltatások (telefon, e-mail, távoli (VPN) szolgáltatás, SMS, bankolásra, stb.
  • Na és mi történik, ha az alap telefonnal történi valami baj, amit ott kint, ott helyben nem tudok lekezelni/feloldani? Nos ezért van egy tartalék telefonom: Samsung Galaxy A51, ami alapvetően munkahelyi célt szolgál, de a gyakorlatban minden szolgáltatást elérek, mint amit az iPhone-on használok. Ez a második (tartalék) telefon Vodafone-os SIM kártyás, azaz így már 3 hálózat biztosítja a folyamatos Internet elérést. A szükséges APP-ok mindkét telefonra fel vannak telepítve, beleértve a bankolás és a Drón irányítást is!
Nos látható, hogy a számítástechikának manapság nagyon kiterjedő szerepe van és nem csupán telefonálás, vagy az elérhetőség a feladatköre. A Laptopom 17"-os kijelzős, így nagy képernyőt tudok használni, ami egy szemüveget használónak nagyon fontos szempont.
Az eszközparkot még kiegészítettem, egy "USB sok az egyben" eszközzel is, így az SD adattárolók beolvasását, a külső SSD tárolót, esetleg, ha szükséges vezetéses Internet (UTP) csatolást, külső monitor (TV)-ra való HDMI csatlakozást is el tudok végezni. A csatolón 3+1 USB sokszorozás is van.

Mivel még az indulás időpontja kérdéses, így folyamatosan (napról-napra) követem az időjárás előrejelzést, így ma ez az előrejelzés:
Úgy néz ki, hogy március elején valós Tél-i időjárás van, napsütés nélkül, 3-5 fokkal!

Na és akkor lássuk a részleteket, hiszen a lényeg mindig a részletekben rejlik!

Talán az eddig leírtakból kiderült már, hogy Mink a feleségemmel egyéni utazók vagyunk, ennek sok oka van, amit most nem fogok se felsorolni, se megindokolni, csupán kihangsúlyozom: az egyéni utazást én állítom össze, oda és akkor megyek, amikor szeretnék, nem kell alkalmazkodnom senkihez sem! Persze ennek ára van, az egyéni utazás mindig többe kerül, mint egy társas utazás!

Azt már megtanultam a hosszú évek alatt, hogy elindulás előtt célszerű tisztázni, hogy a kinézett helyek megközelíthetők-e, autóval meddig lehet eljutni, nyitva tartások, szolgáltatások, stb. Tehát akkor nézzük sorra a kinézett helyeket, előzetesben: ezeket a helyeket már ismerjük, hiszen már alig van olyan hely, ahol még nem jártunk a szálláshely 2-300 km-es körzetében.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az OkosTV-mben van egy szolgáltatási APP a "Ferratel WEB kamera", ahol élőben és 3 nappal előre meg tudok nézni 1-1 adott helyszínt. Ez most is így van, meg is fogok nézni és rögzíteni is fogom videón (megosztom itt!), de erre most várni kell még 1 órát, mert a telefonom éppen most jelezte, hogy átállt alacsony feszültségű módra (20%), így most halasztanom kell a videó felvételt, de ami késik nem múlik, még ma felkerülnek az alábbi helyek (amiket beterveztem):
  • Kals am Großglockner kabinos felvonó felső állomása;
  • Bad Gastein kabinos felvonó felső állomása, ahol a kötélhíd is van;
  • Heiligenblut (ez csupán ráadásként mutatom, mivel a Großglockner Alpesi út zárva van télen, így ide eljutni sok idő, hiszen 150 km-es kerülő lenne);
  • Obertauern sícentrum;
  • Rákeresek még Rauriseltal-ra, biztosan van ott is WEB kamera.

Na akkor a korábbi utazásainkból felidézek néhány képet, hogy néztek ezek a helyek ki nyáron, amikor utoljára meglátogattuk Őket

Legyen itt elsőként a kedvenc szálláshelyünk
az Oberreiter Panzió*** és Apartman

Ilyen volt akkor, amikor először voltunk itt, a 2000-es években (akkor még nem volt lift, és alul volt egy kis vegyesboltjuk is, aminek a helyén ma a reggelizőt alakították ki, ami nagyon családias, kuckós hangulatot ad, kemencével.
Legyen itt egy téli kép is, 2002-ből

Reggeliző sarkunk, jobb szélén Frau Marlene Oberreiter Panzió tulajdonos


Egy szoba belső

Ha valaki Wellness-re vágyna, az is van

Ez pedig egy Apartman
Így néz ki manapság, lift-el kiegészítve

Kals am Großglockner

Kiemelt helyszín a tervezett utazásban, ezért is került az első helyre!
Már többször voltunk itt, csodás az odavezető út, bár most kerülővel a a Felbertauern Straße-n fogjuk elérni, ez egy Alpesi út, ami az Alpok északi oldaláról alagúton át átvezet az Alpok Dél-i oldalára.
Maga a teljes Ferbertaurn Straße csodásan szép környezetben vezet Mittersill-től egészen Lienz-ig, a 108.sz. főútvonal Ausztriában.
A település környéke számtalan kirándulásra ad lehetőséget, akár gyalogosan, akár autóval, akár felvonókkal. Én a mostani utazásra az Adler Lounge Hotel és Éttermet választottam ki, ez kabinos felvonóval (átszállás nélkül) elérhető, a felső végállomáson a vendéglátó hely pazar, a felvonó oldalába pedig építettek egy üveg teraszt, amit acél-kötelek tartanak, és kinyúlik a semmi fölé. Ez a hegy egyébként egy sí központ, ahova a Matrei-ből ülő felvonó is érkezik, a két felvonó gyalogosan I(síelve) összeköthető. Az ebédet ide terveztem.
Az Adler Lounge-hoz felvivő kabinos felvonó útvonala, Kals-ból
Néhány kép a hegytetőről:



Apropó EBÉD

Már bevett gyakorlatunk, hogy a Panzióban reggelizünk (az Oberreiter Panzióban csak reggeli van!), ebédelünk valahol, és este csak hideg vacsora, amihez a hozzávalókat a közelben lévő Billa-ban vásárolunk meg frissen!
A mai WEB kamerás videó a felvonó végállomásáról és környékéről

Na és végül a Kals-ba vezető út mellett lévő vízesés, minden időszakban egy hatalmas látvány, na és ha közel mész hozzá (megteheted!), akkor az arcodon érzet a víz permetet!

Na és van ám itt még látnivaló, de ezt most kihagyjuk, a Kalser Glocknerstraße, ami felvezet egészen a Großglockner lábához (fizetős út), ahol egy hatalmas parkoló van kialakítva, vendéglátó helyekkel.
A vízesés nyáron!




Gasteinertal

Nos itt magán az oda vezető úton kívül számtalan látnivaló van, én most csupán 2 helyet jelöltem be:
A tervezett útvonal
Persze az összes "Gastein" településen is napokat lehetne önállóan is eltőlteni, de most csupán 1 napunk lesz a tervezet szerint.
Útközben van ám más néznivaló (látvány), ezt több alkalommal nyáron étkezési helyként már meglátogattuk, egy egy magántulajdonban (családi lakhely) lévő kastély (Weitmoser Schlössl), aminek egy része vendéglátási célokra van kialakítva (úgy látom, ez most zárva van).


Ezt most csak úgy megnézzük az útról, vagy esetleg, ha megközelíthető, akkor itt akár repülhet is a Drón!
Az igazi egyik cél a két csúcspontot összekötő kötél-függőhíd, reménykedem, hogy rá tudok menni, de legalább is ide tervezek egy Drón repülést is, persze, ha nem lesz embertömeg (Emberek felett tilos a repülés!) és az út sem lesz annyira csúszós, hogy biztonságos legyen, de amennyire ismerem az osztrákokat, biztosan megközelíthetővé teszik ezt a turista látványosságot.



A képek magukért beszélnek, a képen olvasható a dátum: 2012.09.15. !!!

A felvonó felső végállomása (mellette van a függőhíd), mai élő WEB kamerán
A Stubnerkogel 140 m hosszú függőhídja egész évben megközelíthető, és nem messze található a Stubnerkogel felvonó hegyi állomásától Bad Gasteinben. A híd a Stubnerkogel étterem teraszáról a küldő állomásra kalauzolja látogatóit, és lélegzetelállító kilátást biztosít a környező hegyekre. A közvetlenül a függőhíd melletti fotóponttal csodálatos pillanatokat örökíthet meg, és jegyszámával együtt letöltheti a www.skiline.cc webhelyről. A felvonó árak, 1x Berg und Talfart, a nyitvatartása: Szezonális sífelvonó üzemel valószínűleg húsvét hétfőig, 2023.04.10.

Ha megmásztuk a függőhidat, akkor folytatjuk az autós utazást a Gasteiner Alpenstraße felé (fizetős út), és elautózunk a végéig. Egész évben nyitva, most 6€ a személyautó úthasználati díja (Maut).
Az Alpenstrasse (fizetős) és a végében hatalmas tér van, egy nagyon klassz Gathof-al: Valeriehaus Bad Gastein
Ide tervezek egy Drón repülést is, és ide tervezem az ebédet is.



Nyitva tartás: Täglich von 10 bis 17 Uhr


Egy korábbi utazás videója
Ezt a völgyet 2022-ben autóztuk végig, és fantasztikusan szép látvány volt maga az útvonal, persze a végében lévő fizetős út is, továbbá nagyon elégedettek voltunk a fizetőkapu közelében lévő Gasthof-al is, így az aznapi ebédet is most ide tervezem.

2022-ben készült úti-videó a völgyről

Legyen itt még néhány kép a 2022-es utazásból:




Raurisertal WEB kamerán ma

Eljutottam a tervezett helyszínek részletes bemutatásának végére, mi maradt még a tervezésből?
Hát persze a költségek kiszámítása, na ezt majd holnap bemutatom, úgyis pocsék idő várható idehaza (hideg, eső/hó).

Mégsem, hiszen lesz még egy hazafelé vezető út is, bár szívesen kiköltöznék végleg, de ezt már lekéstem.
Szeretném még megmutatni Obertaurn-t, legalább WEB kamerán, amit ma rögzítettem, ide is tervezek Drón repülést (oda/vissza úton, majd kiderül, ha kiderül!).

És legyen még itt egy ráadás, bár most nem terveztem ide utazást, de nagyon elvarázsolt hely:

Még mielőtt belekezdenék a Költségek összeszámolásába, még egy ici-pici kitérő a Drón-ozáshoz.
Tavaly novemberben vásároltam meg a DJI Mini SE Drónomat, amit a múlt hétig a gyári DJI FLY APP-ot használtam, a gondom az alkalmazással, hogy folyamatosan hibaüzeneteket küldözget, és a valós okát nem sikerült eddig kideríteni, míg egy FB-csoportban, egy hozzászólásban azt javasolták, hogy használjam a Lithci for DJI Drone APP-ot. Feltelepítettem (megvásároltam), megismerkedem (még most is ismerkedem) vele és  ezt fogom használni. Magyar nyelvű felületet is biztosít, kezelői kézikönyv is van hozzá WEB-en, szintén magyarul, de mivel nem egyszerű maga az alkalmazás és a szolgáltatásai, így a kezelése sem egyszerű. Néhány funkciót már kipróbáltam, de még a kezelése nem rutin szerű.
Itt most csupán egyet emelek ki, amit kipróbáltam, és alkalmazni is fogom a későbbiekben is, az is lehet, hogy a mostani tervezett utazás során is.
Terveztem egy WAYPOINT (Útvonal repülés) repülési programot, amit a WEB-es szolgáltatási felületen állítottam össze. A Großglockner Észak-i bejáratánál lévő Ferleiten területen jelöltem ki egy repülési tervet:
WEB-es felületen megszerkesztett repülési terv

A telefonos APP-ba betöltve a repülési program
Kíváncsian várom a lehetőséget, hogy a valóságban is lerepülhessem!


***** Eddig voltak a részletek, most jön a záró fejezet ****
Folytatás - 2023.02.25.

Hólánc - ehhez egy valós történet is tartozik

Úgy 10 évvel ezelőtt egyik szeptember közepi utazásunk alkalmával, a megszokott módon átautóztunk a Großglockner Alpenstraße-n, Észak (Fusch) felől Dél (Heiligenblut) felé. A Großglockner fizetős út, a beléptető kapuknál kamera leolvassa a rendszámot és tárolja, hogy az átlépéseket felgyorsítsa. Leolvassa a rendszámot a kamera, megnézi van-e érvényes jegyed (napi, 30 napos, éves), ha van, felnyitja a sorompót és mehet tovább.
Szóval, átautóztunk Dél-nek, ott barangoltunk és elindultunk visszafelé a szálláshelyünk felé (Fusch), a Heiligenblut-i fizető kapunál nem nyílt ki a sorompó. A kapus kérdezte, hogy van-e nálam hólánc, akkor nem volt még hóláncom sem, hiszen nem szoktunk télen hegyeket mászkálni. Akkor bizony nem engednek át a Großglockner Alpenstráße-n, mert fent a hágónál akkora a hó, hogy csak hólánc-al lehet közlekedni, előttünk 1/2 órával zárták le a hágót az út-felügyelők jelzése alapján. Így aztán 150 km-et kellett körbe autóztunk a Felbertauern Straße-n és alagúton keresztül, hogy visszajussunk a szálláshelyünkre.
Nos, amikor hazaértünk Magyarország-ra, első dolgom volt hóláncot vásárolni, azóta ez a hólánc a dobozában a vezető ülés alatt van elhelyezve, Télen-Nyáron egyaránt. Természetesen próba ként fel is szereltem, hogy gyakorlatom legyen a szerelésben, ha egyszer szükség lenne rá. Aztán néhány évvel később, egy október közepi utazásunk során ugyanígy jártunk, hogy körbe kellett autóznunk, mert hiába volt nálunk a hólánc, azzal sem engedtek fel, mert akkora volt a hó és hófúvások a hágón, hogy senkit sem engedtek fel.
Egy átkelés, fent hóviharban!


Na akkor most már tényleg a végére értem, már csak a költségvetéssel vagyok adós, ehhez van egy EXEL táblázatom, tele képlettel, ami útvonalat, időpontokat, benzin fogyasztást, útdíjakat, szállásköltséget, belépő árakat és étkezéseket is tartalmazza és automatikusan számolja és összesíti, most is ezt fogom kitőlteni.

.... és legvégül milyen idő van a tervezett helyszíneken, a repülési előre jelző szerint:






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok