Új fejezet a videókészítésemben - DJI Action 4 kamera bemutatása, első benyomások

Utolsó módosítás a végén: 2023.09.11.

Én is nagyon sokat vacilláltam, mivel tudnám megoldani a videókészítéseimben a minőséget javítani?

Több mindent számba vettem:

  • hagyományos digitális kamera;
  • Okostelefon adta lehetőségek;
  • ASAKA Akciókamera;
  • GoPro kamera;
  • DJI Akciókamera;
  • vagy valami más?
Végül e mellett döntöttem és úgy tűnik nem bántam meg (!), a videókészítésre találták ki, erre van kihegyezve, viszont nagy csalódás volt a képkészítés minősége, hiszen
  • 1 1/3" képérzékelője van,
  • az érzékenysége kiváló (esti támogatás!)
  • 10 bites D LOG színjavítás;
  • Szuper képstabilizátor (szoftveres, képméret csökkentéssel!);
  • 18 méterig, külön borítás nélkül is vízálló! (bár nem terveztem, ilyen videózást, de soha nem lehet tudni előre
és mindezek ellenére csupán 72 dpi, hát ez bizony fényévekre van a digitális képkészítéstől (ma már a nyomdatechnikában minimum 2400 dpi az elvárás), igen ez csupán a WEB oldalakra elegendő, azaz a 1K - 4K TV képernyős megjelenítésre elegendő!
DJI Osmo Action4 Kép (minőség)
DJI Action 4 kamera dobozban

Drón videó a Ökotanösvény felett repülve
Sokat nézegettem, és gondolkoztam, hogy milyen videó rögzítő lenne jó, amióta az iPhone 12 Mini-m van (1 éve), azóta azt szoktam használni videózásra, viszonylag elfogadható a képrögzítő stabilizációs szoftvere, ugyan 4K/30, de azért a minőség nem az igazi. Igaz, hogy a régi filmes és szalagos videóim (csak a régi TV-k minősége volt 540 soros), a már digitális Sony kamerám már digital 8 volt, amit szerettem benne a 35x Zoom-ja, sajnos a minőség csupán HD (720) volt.
Végül egy videó adta meg a végső döntést, egy DJI Action 3 és GoPro 11 volt az összevetés tesztje, amiből számomra az jött ki, hogy DJI a jó döntés. Aztán a szerencse is közbejött, ajándékba meg is kaptam néhány hete ezt a DJI kamerát, sőt, már a legújabb (már kapható idehaza is!) az Action 4 tovább fejlesztett verzióját. A bekapcsolás után a regisztrációt (kötelező) követően, rögtön Firmware frissítéssel kezdett. A DJI Osmo APP- már telepítve volt a telefonomon, így az már nem volt ismeretlen és DJI fiókom is van már régóta (a DJI Mavic Mini dró-n hoz is kellett már fiók). Az App nem volt ismeretlen, hiszen van már egy DJI Osmo Mobile 3 telefonhoz való gimbal (stabilizátor), ezt használtam a telefonos videók rögzítésekor, hogy a kézremegést és a képstabilizáció biztosítva legyen, ez is ugyanezt az APP-ot használja.
Az Action 4 kamera már az első bekapcsolást követően kicsinek tűnt (szemüveges vagyok a közellátáshoz), így rögtön kipróbáltam a Telefonon való élőkép követést. IGEN, ez az igazi megoldás, a kamera beállítások is sokkal egyszerűbbek a telefonos APP-ban, sőt, mivel a kamera vezérlését is megoldja, így külön távkapcsolót sem kell hozzá vásárolnom (így megspórolok vele 25-30.000,- Ft-ot). Így aztán 2 legyet is üthetek egy csapásra: a szememnek is jó, és a távszabályozás (felvétel expo) is megoldott, akkor is, ha a kamera nincsen kézközelben.
Miket tud ez a picike DJI Action 4 digitális akciókamera? Néhány fontos paramétere:

Ami számomra zavaró és nehezen kezelhető, a hátsó érintő képernyő, a beállítások menüit szörnyű nehezen tudom csak elővarázsolni. A leírásban ez szerepel:
Hiába próbálkozom a szélétől befelé húzással, csak minden sokadikra nyílik meg a menü, ugyanígy a felvétel közbeni Zoom állítása is nehézkes, nem elég rábökni, rajta kell időzni, mire megjelenik a mozgatható skála, amit eltolhatok le/fel.
Számomra a kis képernyő méret is problémás, mivel a közellátáshoz szemüvegre van szükségem, szóval így ez kínlódás.
Első (kicsi) és hátsó (nagy) érintőképernyő
Viszont a DJI OSMO APP-al a telefonnal összekapcsolva, már szuper minden!
DJI Osmo APP-al, az iPhone 12 Mini képernyője
Ez OK, sőt szuper, na, de valamilyen módon a selfi botra rá kéne tudni erősíteni a mobiltelefont, így aztán nem kell külön fogni/tartani, és a kamera kerülhet kézközelből messzebbre is (kihúzott szelfibot), a képfelvétel (expo) is megoldást nyer!
A felerősítésre és egy kerékpáros telefontartót vásároltam a hobbycity.hu-n és 2 nap múlva GLS csomagautomatában átvettem.
Na és ha már úgyis vásároltam, akkor rendeltem még egy szűrőt (ND16)-ot és egy eredeti tároló kemény-táskát is az Adventure Combo-hoz valót, hogy könnyebb legyen a tárolás, szállítás, és megvédje a készüléket az összes darabjával.
DJI Osmo Action 3/4 Adventure Combó
A hordozó táska rendben volt, szuper, mindennek megvan benne a helye, bár a szelfi rudat nem tudom benne tárolni, mert akkor állandóan szét és össze kéne szerelnem a telefontartó miatt.
A szelfibotra szerelt telefontartó
Viszont az ND16 szűrővel ráfáztam, mivel ugyan DJI Action kamerához való, de ezek szerint ezeknek a kameráknak a különböző verzió objektív menetben nem azonosak, szóval a kamerára nem rögzíthető fel, mert eltér a felerősítő menet.
Ez bizony az Action 4 verzióval nem kompatibilis.

Összeszerelve, fotó módban, ugye mennyivel áttekinthetőbb a nagy méret miatt?
Miért választottam a COMBIO verziót, mert ehhez jár egy 3.db. akksi tároló eszköz is 3.db. akksival, ha ezt külön vásároltam volna, többe kerül!
Mit is írhatnék még? Tapasztalatról még nem írhatok, mivel eddig csupán 1x használtam és akkor sem túl sokat, DE:
  • a telefonos APP-al könnyű a kezelése;
  • a stabilizáció (választható!) nagyon jól működik;
  • a nagylátószögű felvételen, az egyenesek nem egyenesek, hanem íveltek (nekem zavarón!);
  • számomra elég és ezt is fogom használni 4K/60 képkockával (helytakarékos);
  • ami zavaró, és memóriakártya kapacitáspazarlás, hogy ki nem kapcsolhatóan minden videóhoz készít és az SD-re felír (CPU/Memória) 1-1 LRF fájt, ami egy Mp4 fájl, csak csökkentett felbontással, hogy ez visszanézhető legyen videózás közben is. Remélem, valamikor kikapcsolható lesz!
  • Élőképes streamelésre is ad lehetőséget W iFi-n keresztül! (bár ezt sem sokat fogom használni, nem biztos, hogy a betőröknek kéne tudnia, hogy üres a lakásom, mert éppen élő közvetítek valahonnan!
  • Amit nagyon furcsállok, teljesen feltöltött (első feltöltés!) akksit tettem be, összesen kb 20 percet videóztam, és 45%-on állt az akksi jelzője, holott 15 perc van a specifikációban! Túl sok a fogyasztás, hogy mindkét kijelző megy folyamatosan, holott APP-hoz van kapcsolva, persze folyamatosan megy a Bluetooth kapcsolat, és az LRF felesleges generálása (CPU) és írása is fogyasztás,, 4K/60 kocka.
Az új berendezés a táskával bekerült a hátizsákomba, így az most már új berendezést nem tud tárolni:
Így már teljes a készlet a földön-vízben-levegőben való felvételkészítés (videó!), mert hát a minőségi képfelvételhez külön táskám van, amiben további:
  • Nikon D3200 (17-105 mm Zoom) és
  • Nikon Coolpix A1000 35x Zomm (750 mm).
Néhány kép a beállítási paraméterekből (nem teljes!!!):
Most jutott eszembe, hogy vásároltam hozzá, egy DJI Osmo Mobile 3-hoz használható Action kamera adaptert is, így aztán még többet tud, a gimbal és a motoros forgatás, döntés, zökkenők nélküliek lesznek! Elő is szedtem, és ez sem jó a Action 4-hez, nagyobb, nem fér bele a kamerának a helyére!
Action kamera adapter Osmo Mobile gimbal-hoz, az Action 4-hez nem jó, más a kamera mérete!

Elvileg a végére értem, ha még kérdés merülne fel, akkor még bővíthetem: 2023.08.14.

Utolsó módosítás: 2023.08.17.

Tegnap elött (kedd) a Budapest (Zugló)-ban lévő KMASZC Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium területén lévő "Japánkert"-ben, beállítások tesztelését végeztem videózás közben. Kb. 30 perc után túl melegedés következett be, hibaüzenet, a videó rögzítést leállította és nem engedte tovább sem, míg le nem hűlt.
Hazaérve sok mindent átállítottam.
Ma (csütörtök) a Margit szigeten voltam és ismét teszteltem, nagyon kedvező tapasztalatot szereztem az általam beállított módozatokkal, Kb. másfél órát videóztam ebből folyamatosan ment a felvétel kb 60 percet, egyszer sem melegedett túl, és hibaüzenetet sem kaptam, tehát összefoglalva a beállításaim:
  • Továbbra is kijelentem fényképezésre, közeli makró készítésre nem ajánlom, marad a NIKON fényképezőgép(ek) erre a célra.
  • Az első/hátsó LCD kijelző 3s utáni kikapcsolással;
  • Maradok a DJI MIMO APP használatánál (iPhone-n) az LCD helyett, WiFi folyamatos élőképpel, a kamera beállításokhoz és a távkapcsoláshoz (EXPO) ez jó megoldás;
  • A széles látószög használata izlés dolga, nekem nem szimpatikus a torzított hajlított kép a széleken, tehát a normál-t fogom használni:
  • Videó felbontás = 2,7K/50 kocka, Szin -D-Log minőségben;
  • LCD fényerő = 20%;
  • FOV = Standard;
  • MIMO Verzió = V01.01.0630;
  • Videó Compression (H.264);
  • Voise Controll = Off;
  • EIS = RockSteady;
  • Összességében a mai 1+ 1/2 óra videózással, 43% maradt egy teljesen feltöltött akksiban.
Korábban kaptam egy videó hivatkozást, amiben a túlmelegedésre ajánlottak megoldást:
"A kamera nem kapcsol ki 45 fok felett (eu előírás) ugynevezett hőmérséklet tesztelés územmódba kerül szerintem.", nem hittem benne, nem is tudom, a mai teszt után megváltoztatom a véleményem, úgy tűnik működik!
Tehát az SD kártya gyökerébe kell bemásolni egy fájlt, aminek a neve fontos (!): crackconfig
és tartalma akár szövegszerkesztővel is feltölthető: "heat test" aposztrófok nélkül. A videó- szöveges részében van egy LINK, ahonnan letölthető "ZIP" formátumban, ezt kell kicsomagolni és csak a fájt felmásolni az SD kártya főkönyvtárába!

Egy problémába ütköztem, amivel 2 napot töltöttem el a próbálgatásokkal, keresgéléssel és tesztelésekkel, mi ez az új dolog?

Videó szerkesztése!

Előzetesként javaslom ezt a cikket elolvasni (formátumok, tömörítések, kódolások), ebből látható, hogy a témakör nem is olyan egyszerű!
Eddig mindig számítógépen szerkesztettem a videóimat, a telefonon, tableten való videószerkesztés meg sem fordult a fejemben. A szerkesztéshez használt számítógép, LENOVO IdeaPad L340:
Laptop eszközspecifikációja
Szoftverként a Wondershare Filmora V. 12.3.1.2359 használtam, bár a szoftver utolsó kiadása V. 12.4.7., de mivel az egyre gyakoribb új kiadások egyre több, általam nem használt elemeket, szolgáltatásokat használ, így egyre bonyolultabb és egyre lassabbá vált. Úgy döntöttem, megállok és nem frissítek tovább, hiszen az új dolgokat nem fogom használni, amit használok, azok pedig működnek.
És bekövetkezett az amire nem számítottam, az új Action 4 kamera adta videó lehetőséget kipróbálva (4K/60), nyersanyagban volt 45 perc, megvágva 29 perc lett, nos ennek a exportálása MP4-be 4,5 órába került, na ez túl sok. Elkezdtem tudakozódni, keresgélni, próbálgatni, ehhez jó helynek bizonyult egy Facebook csoport. A legtöbben szintén a Filmora szoftver különböző verzióit használják, de jöttek más szerkesztő nevek is, ezek között volt akár 100.000,-Ft feletti fizetős szoftver is.
A keresgélések során akadtam bele egy eddig nem ismert dologba is.
A Wondershare Filmora szoftvert két különböző Cég is forgalmazza, sőt külalakra, megjelenésre, szolgáltatsaikban szinte teljesen azonosak, amiben eltérnek egymástól a verziószámuk és a forgalmazó WEB oldal címe:
Na ugye, hogy mennyire egyformák, hasonlítanak egymásra?

Én a .net verziót vásároltam meg még 2012-ben, akkor ezt a céget iQSoft-nak hívták, aztán 2021. januárjában frissítettem V.12-re, na és a furcsaság a névazonosságba (!), 2022-ben a .com-tól vásároltam frissítést, akkor ez fel sem tűnt, vagy akkor még beszélő viszonyban volt a két különböző Cég, azóta szétváltak útjaik, de a közös alapok megmaradtak (külső és WEB cim hasonlóság), vagy egymástól lopják az egyes verzióka?
  • a .Com = 12.4.7 verziónál tart;
  • a .Net = 12.3.7 verziónál tart.
Mindkettőre jellemző, hogy csak az aktuális utolsó verzió tölthető le, régi verziók nem elérhetőek a saját WEB oldalukon, viszont a mindenféle letöltő oldalakon elérhető még az általam először megvásárolt V.9 is. Így volt lehetősége visszamenni a múltba és próbálgatni: 9, 10, 11, 12.
Végül is kezdetben nagyon gyenge tudásúak voltak, az újak pedig egyre lassabbak, így végül maradok a .com V.12.3.1 verziónál. A videó export idejének rövidítése is egyszerű megoldás, ha a 4K/60-ról lemegyek 4K/30-ra, máris 1,5 óra "csupán" egy 30 perces videó exportálása, ez végül is már elfogadható idő és minőség is, főleg telefonon nézve, vagy FHD kijelzőn (1920 x 1080).
4K/60 képkocka

Készülőben az egyszerűsített 4K/30 képkocka változat is, így összehasonlítható lesz a kétféle változat.
.... videó és képek helye ....

Utolsó módosítás: 2023.08.18.

Tegnap (csütörtök) tettem egy újabb sétát tesztelés céljából a Margitszigeten. Már az új beállításokat teszteltem, az eredmény másfél órás videózás során egyszer sem állt le a rögzítés, sőt hibaüzenet sem volt, hogy túlmelegedett volna. A sziklakertnél a tóban, víz alatti felvételt is készítettem, így a vízállóság is próbára került, igaz nem 18 méteren!
Ezek szerint a kamera be van állítva és használható, akár folyamatos videó készítésére is. Ma érkezik egy kamera állvány (tapadókorongos), amit az autóban lehet majd használni, ha készül felvétel akkor azt még meg fogom osztani, (tartó megérkezett, kipróbálásra vár még).
2,7K/50 képkocka

Utolsó módosítás: 2023.08.20.

2,7K/50 képkocka
Két napig azzal foglalkoztam, hogy kiismerjem a Wonderschare Filmora szoftver adta lehetőségeket és kiválasszam azt a szoftver verziót, amelyikkel a továbbiakban használni fogok, ez pedig a Filmora X V.10.7.9.4. verziója.
Indokom: a sorra kiadott új verziók (11, 12.) egyre lassabbak és bonyolultabbak lesznek, azzal , hogy egy sor új funkciót építettek be, amiken legtöbbségét nem használom.
Ez a V.10. már az új telepítési elvet használja, a felhasználó saját profiljában tárol mindent, a beállításokkal együtt, így mentés a beállításokról egyszerűbben elérhető, hiszen egy helyen van a "Dokumentumok" könyvtárban.
Amit még kiderítettem, ha a szerkesztés inputja és exportja nem azonos videó felbontással készül, akkor bizony a szerkesztő konvertálni fog és a kimenet minősége már gyengébb lehet, ezt elkerülendő, a fejlesztő azt javasolja, hogy a bemenet és a kimenet egyezzen meg, én a 2,7K/50 képkocka sebességet fogom alkalmazni (ha lehetséges), ez bizony 2x annyi idejű szerkesztést és exportálási időt fog eredményezni, mint az FHD (1080p), de a videó minősége megközelíti a 4K látványát, ezt a felbontást a videótechnikában QHD-nek nevezik.
A szoftver Cég automatikusan mindig a legfrissebb verzió letöltését biztosítja, de van egy archivum is (Google-DRV-jén), ahol az egyes verzió lépcsők utolsó változatai is elérhetők letöltésre (én is innen töltöttem le).
A Filmora szoftver teljesítménye nálam (eszközeimmel): 35 perc, 2,7K/50 képkocka sebességgel: 4 óra a videó exportja, a szerkesztés előtti rendelés 1,5 óra.

Egyenlőre a végére értem! - MÉGSEM!

További vizsgálódásba kezdtem. Nagyon nem mindegy, hogy milyen inputbó, milyen output keletkezik, sőt a formátumok sem egyértelműek.
Előzetesként javaslom ezt a cikket elolvasni (formátumok, tömörítések, kódolások), ebből látható, hogy a témakör nem is olyan egyszerű!
A szerkesztés inputja ugyanaz mindegyik exporthoz: 4K/59.94 képkocka, a videó tulajdonsága:
3840 x 2160, Adatsebesség 128544 Kb/s.

1./ HEVC - 4K/59.94 képkocka

Minősége szemmel láthatóan - elfogadhatatlan (foltos, pixeles, szörnyen néz ki, az égbolton ez nagyon látványos. Mérete 67.2 GB, adatsebesség: 6242 Kb/s. Az export időtartama: 17:40.

2./ MP4 - 4K/59.94 képkocka

Elfogadható minőség (alig rosszabb mint a 59.94 !), bár az égbolton foltosodást lehet észlelni, de nem pixeles és nem is zavaró, de a sasszeműeknek nem elfogadható.
Mérete: 425 GB, adatsebesség 39.439 Kb/s, Az export időtartama: 4

3./ MOV - 4K/59.94 képkocka

Azonos minőség látványban, talán egy picit akadozik néha-néha, foltosodást lehet észlelni, de nem pixeles és nem is zavaró, de a sasszeműeknek nem elfogadható.
Mérete: 423 GB, adatsebesség 39238 Kb/s, Az export időtartama: 17:40.

4./ MKV - 4K/59.94 képkocka

Azonos minőség látványban, talán egy picit akadozik néha-néha, foltosodást lehet észlelni, de nem pixeles és nem is zavaró, de a sasszeműeknek nem elfogadható.
Mérete: 423 GB, adatsebesség 0 Kb/s (64 kb/s), Az export időtartama: 17:42.
Érdekes, hogy az adatsebességet nem jeleníti meg a Win fájlkezelő a tulajdonságokban!

Na és a következők lesznek érdekesek, mert ugyanezt az inputot most 4K/30 képkocka sebességgel exportálom ki. Annyit már látok, hogy a korábbi 17 perc helyett, mindössze 4:30 perc lesz az export ideje, na de milyen lesz a minősége?
A HEVC formátumot el is hagyom, mert a minősége pocsék volt eleve!

5./ MP4 - 4K/30 képkocka

Elfogadható minőség, bár az égbolton foltosodást lehet észlelni, de nem pixeles és nem is zavaró, de a sasszeműeknek nem elfogadható.
Mérete: 425 GB, adatsebesség 39.439 Kb/s, Az export időtartama: 4:30. Már  fel sem töltöm a YouTube-ra. 

A minőséget alapvetően az adatfolyam sebessége határozza meg! A képkocka sebesség pedig csak gyors mozgásoknál van értelme!

Tovább léptem 1 Filmora verzióval: V.11.8.0.1294., és hoppácska, és a videó export új lehetőségekkel bővült, mindenféle paraméter beállítható!
El is indítottam egy exportot, 29.97 képkocka és Bitrata (Adatsebesség) 100.000, ez alig kevesebb az eredeti 128.544 kb/s-től. A korábbi 17:40 helyett 18:30-ra növekedett csupán az exportálási idő.
IGEN! Az így exportált MP4 minősége azonos lett az inputéval:
Tehát igaz a feltételezésem a minőségromlást csupán a Bit ráta lecsökkenése (Adatsebesség), amit a videó szerkesztő alapértelmezésben használ, hiszen a 128.544 kb/s videót alapértelmezésben csupán 39.298 kb/s!

Ebben a Filmora V.11-ben tehát van lehetőség a Bit ráta növelésére, viszont felfedeztem egy új lehetőséget, az exportot közvetlenül is el lehet végezni a YouTube csatornába, ehhez az exportnál kéri a bejelentkezést (a Google pedig engedélyt kér, hogy a Filmora hozzáférhessen!), ennek aexport ideje (feltöltés!) előjelzett idő, a lemezre írás helyett 18 perc helyett mindössze 4 percet jelez a generálásra, igaz ilyenkor nem keletkezik lokálisan írt MP4 videófájl! A 4 perchez még hozzájön az Internet sebességfüggő feltöltési idő. Az viszont ebből következik, hogy nyilvánvalóan nem az eredeti minőséget fogja adni, na erre kiváncsi vagyok!
Tévedtem, van lokális lemezre írt videó fájl is, a Wonderschare/Upload könyvtárban, aminek a tulajdonságai szerint megegyezik a direkt lemezes exportéval, de az export inditásakor mindenféle minőségi beállítások megváltoztathatók, a feltöltött vide:

Itt vége, befejeztem a tesztelést!

Mégsincsen vége, tegnap új problémákba ütköztem!

Utolsó bejegyzés dátuma: 2023.08.22.

Ma furcsa jelenség történt,

Beszereltem a kamerát az autóba, hogy kipróbálom, használható-e autós kameraként. A parkolóban elindítottam a felvételt, piros lámpa visszaigazolta. 3 másodpercre kikapcsolnak az LCD-k (így állítottam be), M3, M0, Megyeri hídhoz igyekeztem. Visszakeresve a felvételeket, az SD kártyán a videók eleje hiányzik, úgy 10-15 perc, valahol az M0-on kezdődik a felvétel, egészen a megállásig megvan.
Aztán állványra helyeztem és elindítva a felvételt, a tevékenységemet kellett volna rögzítenie (Drónos felszállást).
Ennek a felvételnek is hiányzik az eleje, kb 10-15 perc, a vége teljes, pont a lényeg a felszállások, csak a végén a leszállás van az SD kártyán, ÉRTHETELEN!
Ahogy nézem a fájlokat, a D_nem 001-től indul, és D_15 után is hiányzik 15 rész. A hosszuk is furcsák, mert a loop, fájl darabolás 5 percre van állítva, akkor miért vannak 1 perces darabok? Ha a fájl sorszámokat nézem, akkor az autóban 9 perc hiányzik, a drón-os repülésből pedig 15 perc, na de ezek hová lettek, nem írta ki az SD kártyára, na de miért?

Mi okozhatja ezt az "eleje hiányzik" jelenséget, és miért nem 5 perc a darabok hosszai?

Este újra elővettem a kamerát és újra tesztelni kezdtem.

Érdekes jelenséget tapasztaltam, van amit megértettem, de az elején hiányzó 10 percet akkor sem értem.
A beállításokban Loop engedélyezve volt, értéke 5 perc!
Alul a tartalomjegyzékben az 1.-csomag az 5 perc, akikor fájlnevet vált 1-ről 2-re, azaz második csomagra vátott, ezek így 5-5 percet alkotnak, de egy 5 perces szakaszt 1-1 percnyi darabra vagdossa, hogy miért nem tudom/értem!
Viszont az elejéről továbbra is hiányzik 8 sorszám, azaz 8 pernyi videó, holott a kamera piros ledje folyamatos felvételt jelzett. A kamera túlmelegedett kb 10-13 perc után és a videó rögzítést leállította, piros jelzés mellett. Rájöttem miért állította le a felvételt. Korábban írtam, hogy az SD kártyára egy speciális fájlt másoltam ki, de most, hogy tiszta lappal akartam indulni, erről megfeledkeztem, és formatáltam az SD kártyát, tehát a túlmelegedés miatt videófelvétel leállításának megvan az oka. Ez viszont nagyon szomorú eredmény, hiszen ez azt jelenti, hogy a kamera 4K/60 kocka esetén 10-13 percet bír és 45 fok fölé melegszik, így a beépített védelmi rendszer (EU előírás) leállította a túlmelegedés okát.
Ezt követően a beállításokban kikapcsoltam a Loop-ot, azaz nem kértem, hogy darabolja a videófájlt és az SD kártyára visszamásoltam a speciális fájlt és újra elindítottam a felvételt.
Az eredmény a képen látható 3 és 4 fájl, az első hossza 23 perc volt. Ekkor kaptam egy sárga figyelmeztetést, hogy a készülék túlmelegedett, ezek szerint a fájlt lezárta és nyitott egy új fájlt és folytatta a videó rögzítését. A második darab már túlmelegedett kamerával folytatódott és én állítottam le 10 további perc után, tehát a kamera folyamatosan rögzített 36 percet, azaz a spec fájlt mégis csak értelmezi és befolyásolja a videó írást is.
A Loop kikapcsolása megszüntette a fájl darabolását, sőt, a felvétel indításától megvan minden, tehát nem hiányzik az elejéről sem semmi, TEHÁT KIKÜSZÖBÖLTEM 3 hibát, az elvesztést, a túlmelegedés miatti leállást és a darabolást is.
Nos eddig előbbre jutottam, de mi a helyzet a túlmelegedéssel, az lehetetlen, hogy egy ilyen drága kamera csak 10 percnyi folyamatos rögzítésre képes, ha ez így lenne, akkor ez egy alkalmatlan berendezés!
Most elindítottam újra a felvételt (folyamatosba, szabdalás nélkül, megy már 25 perce, nem kaptam hibaüzenetet se sárgát, se pirosat. A videó beállítása: 4K/30 képkocka, a kamera langyos, de nem foprró mint a 4K/60 kocka esetén, tehát ebből arra következtetek, hogy a 4K/60 nagyon leterheli a processzort (LCD-k ki vannak kapcsolva, bár a WiFi folyamatosan meg (a MIMO App-al való kommunikáció miatt, hiszen a telefonon követek az élőképet. Még megvárom a 40 percnyi folyamatos rögzítést, utána megnézem a rögzített fájlokat.
Perzse nem elfelejteni, hogy a CPU 2x van terhelve, hiszen még egy gyengített videófájlt is rögzit az SD kártyára, amit nem lehet letiltani sehol, tehát többet dolgozik mint kellene!
Ezek szerint a 60 kocka sebességet csak akkor érdemes választani, amikor nem kell folyamatosan rögzíteni, de a rögzítendő mozgás megköveteli a nagy sebességet!
Amit érdemes még minden indításnál ellenőrizni, hogy milyen beállításokkal indul a kamera, ahogy utoljára hagytuk, vagy pedig a profilban utoljára letárolt és aktivált beállítási mintát, pld. C1 az első letárolt program. Ezt az előbb elfelejtettem és nem jó beállításokkal indult el a felvételem.

Utolsó módosítás: 2023.08.23.

Felvetődött kérdésként, hogy az Action 4 kamera alkalmas-e autóban biztonsági (DASH) rögzítő kamerának. Véleményem szerint nem, a túlmelegedés, és majd a próba videóban látható lesz, a minősége számomra pld. nem elfogadható. Igaz csak szélvédő mögött készítettem videót, de a másik 2 videó is a szélvédő mögött elhelyezett kamerákkal készült.
Mind a 3 kamera output exportja azonos felbontással és Bit Rate-val készült: 4K/50, 80.000 Kb/s.
A videókat a következő kamerákkal készítettem:
1./ DJI Action 4, 3840 x 2160/50 képkocka, azaz 4K/50.

2./ Xiaomi 70mai PRO Plus a500, 2592 x 1944/30 képkocka, azaz 2K/30.

3./ Xiaomi 70mai (dual), csak az első kamerával, 1920 x 1080, azaz FHD/30.

Egy összeszerkesztett videóban, a 3 kamera felvétele párhuzamosan kerül bemutatásra. Sajnálom sokat nem akartam a szinkronizációval szenvedni, így nem hajszál pontosan azonosak a pillanatképek, de a különbségek jól láthatóak. Tettem be nappal szembeni, árnyékos, és háttérvilágításos részeket is.

Utolsó módosítás: 2023.08.24.

Nem hagyott nyugodni a rossz minőség! Nem tudom még igazolni, DE.
Mitől ennyire rossz a videó minősége, amikor ugyanez kamera változatlan beállításokkal hibátlan minőséget ad, mi a különbség?
Csakis az autó szélvédője okozhatja a minőségromlást, egyrészt az én üvegem UV bevonatos és zöldre színezett, másrészt, a kamera lencséjét védve, rajta hagytam az üveg védőt. A két üvegfelület kölcsönös tükröződése, okozhatja ezt a minőségromló jelenséget. Ha ez a hatalmas hőség elmúlik kipróbálom, mert engem is idegesít a témakör!
Ez egy próba videó volt, hogy amúgy jó-e a rögzített minőség, JÓ!

Utolsó módosítás a végén: 2023.09.11.

Megerősítem a használatot:

  • 2,7K/25-30 képkocka videó, jó minőséget ad, normál használathoz, nem túl gyors mozgás, lassítás nélkül, sétáláskor, barangoláskor készített videóhoz.
  • Fényképezésre nem használom, a 72 Dpi, számomra nem elfogadható képminőség (ez egy telefon kamera tudása!).
  • A túlmelegedés ezzel a beállítással megszünt!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Németország, Königsee

Magyar Állami Földtani Intézet

Nemzeti Kastély Program I.Ütem lezárása (2023.12.17.) állapotok, tapasztalatok